φωτογραφία που αναγράφει τις μαθησιακές δυσκολίες, δυσλεξία, δυσορθογραφία κτλ.

Τα παιδιά που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες αντιμετωπίζουν προβλήματα αφενός στην ανάγνωση και αφετέρου στην κατανόηση.

Πολλές φορές διαβάζουν χωρίς να καταλαβαίνουν το νόημα, καθώς διαβάζουν με αργό ρυθμό-συλλαβιστά χωρίς να τηρούν τα σημεία στίξης.

Υπάρχουν όμως τρόποι τα παιδιά να βελτιώσουν το μηχανισμό της κατανόησης!

Κάποιοι από αυτούς είναι:

• Διαλέγουμε κείμενα που απευθύνονται σε παιδιά μικρότερης ηλικίας ώστε το παιδί να εξοικειωθεί με την κατανόηση.

• Ξεκινάμε με τραγούδια ή παραμύθια που αρέσουν στο παιδί για να μας πει τι κατάλαβε. Ενισχύουμε τη διαδραστική μέθοδο!

• Αφήνουμε το παιδί να επιλέξει κείμενα του ενδιαφέροντος του,ώστε να έχει κίνητρο.

• Κόβουμε το κείμενο σε μικρές ενότητες και στη συνέχεια μαζί με το παιδί σημειώνουμε την κεντρική ιδέα της ενότητας.

• Ρωτάμε το παιδί αν έχει άγνωστες λέξεις και στη συνέχεια του επιτρέπουμε να βρει τη σημασία είτε με τη βοήθεια του λεξικού, είτε με τη βοήθεια του υπολογιστή.

• Λέμε στο παιδί κάτι μη αληθινό και το ρωτάμε εάν συμφωνεί. Αυτό είναι καλό να γίνει κιόλας από την πρώτες προτάσεις του κείμενου που διαβάζει το παιδί ώστε να δούμε το επίπεδο της κατανόησης του.

• Συνοδεύουμε το κείμενο με εικόνες που είναι κατάλληλες για την ηλικία του παιδιού.

• Ενθαρρύνουμε το παιδί να ζωγραφίσει έναν ήρωα που θυμάται από την ιστορία.

• Αναπτύσσουμε τη κριτική σκέψη του παιδιού, ρωτώντας του ένα εναλλακτικό τέλος η ακόμα και αρχή.

• Δίνουμε ερωτήσεις συμπλήρωση κενών ή επιλογής για διευκόλυνση του παιδιού.

Ας μην ξεχνάμε ότι ο στόχος της εκπαίδευσης στη παιδική ηλικία είναι να ενεργοποιήσει την περιέργεια και την επιθυμία του ίδιου του μαθητή να μάθει!

Επίσης, τα περισσότερα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, δυσκολεύονται αρκετά και στα προβλήματα μαθηματικών.

Μια καλή εναλλακτική λύση είναι να προσπαθήσουμε να απλοποιήσουμε τη διαδικασία της επίλυσης των προβλημάτων με τους παρακάτω τρόπους:

1)Διαβάζουμε αρκετές φορές το πρόβλημα μέχρι να το καταλάβει το παιδί. Κυκλώνουμε ή τονίζουμε με μαρκαδόρο τα δεδομένα του προβλήματος

2)Βρίσκουμε τις λέξεις κλειδιά

Οι λέξεις κλειδιά ανάλογα με τις πράξεις είναι οι εξής:

Πρόσθεση:

1. Συνολικά
2. Όλα μαζί
3. Παραπάνω
4. Άθροισμα
5. Αυξήθηκε

Αφαίρεση:

1. Διαφορά
2. Λιγότερα
3. Μειώθηκε
4.Έμεινε
5. Τι απέμεινε

Πολλαπλασιασμός:

1. Πόσες φορές
2. Γινόμενο
3. Διπλάσιο-Διπλασιάστηκε
4. Το ένα τόσο, Τα πολλά πόσο

Διαίρεση:

1. Μοιράζω
2. Χωρίζω
3. Σε ίσα μέρη
4. Το καθένα
5. διαιρώ

3)Σε ένα χαρτί ζωγραφίζουμε μια εικόνα σχετική με το πρόβλημα. Η οπτικοποίηση βοηθά το παιδί να σκεφτεί τη λύση.

Γενικά για τη λύση των προβλημάτων οι γονείς θα πρέπει να θυμούνται, ότι μπορούν να χρησιμοποιήσουν αληθινά αντικείμενα κάνοντας αναπαράσταση του προβλήματος όπως μπογιές, μπαλάκια, αυτοκινητάκια, κούκλες, καραμέλες, μολύβια κ.λ.π.

Επιπλέον, για προβλήματα σχετικά με το βάρος (γραμμάρια, κιλά κ.λ.π) μπορούμε να πάμε στην κουζίνα, να ζυγίσουμε, να υπολογίσουμε και να παίξουμε με τα παιδιά.

Τέλος, για προβλήματα με τα χρήματα χρειάζονται τα παιδιά να πάρουν πρωτοβουλίες για καθημερινές οικονομικές συναλλαγές πχ. στο super market και στο φούρνο.

Πρακτικά πράγματα δηλαδή!

Ας μην ξεχνάμε ότι τα παιδιά πρέπει να διδάσκονται πως να σκέφτονται και όχι τι να σκέφτονται!

 

Σχετικά με τον συντάκτη

Αφήστε σχόλιο