Οι ψυχολόγοι Βασιλική Κουνάλη και Μανόλης Λουκαδάκης
Οι ψυχολόγοι Βασιλική Κουνάλη και Μανόλης Λουκαδάκης

Επισημάνσεις σε επιστημονική ημερίδα για τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση παιδιών ΑμεΑ

Η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση των παιδιών στο σχολείο και την οικογένεια μπορεί να λειτουργήσει ως ασπίδα προστασίας απέναντι σε κακοποιητικές συμπεριφορές, συμπεριφορές που συχνά εκδηλώνονται καθώς οι θύτες εκμεταλλεύονται την άγνοια και την έλλειψη ενημέρωσης των ανηλίκων. Την ίδια στιγμή, η μη κοινωνική αποδοχή των ατόμων με αναπηρία, όπως αυτή εκδηλώνεται σε πολλά πεδία της κοινωνικής και εργασιακής ζωής, καθιστά σχεδόν απαγορευτική για την κοινωνία την έκφραση οποιασδήποτε σεξουαλικότητας από τα άτομα αυτά.

Το ζήτημα της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης και της σεξουαλικότητας των ατόμων με αναπηρία βρέθηκαν στο επίκεντρο της ημερίδας με θέμα “Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση παιδιών ΑμεΑ – Αποδοχή της Διαφορετικότητας στην Οικογένεια και το Σχολείο”, που πραγματοποίησαν τον Δεκέμβριο το Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας και το Εργαστήριο Υγείας και Οδικής Ασφάλειας του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου, σε συνεργασία με τον Δήμο Χανίων και το Τμήμα Κοινωνικής Πολιτικής Προστασίας ΑμεΑ και Ισότητας Δήμου Χανίων, με αφορμή την παγκόσμια ημέρα ΑμεΑ.

«Αυτό που θέλουμε να θίξουμε είναι το θέμα της αποδοχής της σεξουαλικότητας των ΑμεΑ», εξήγησε, μιλώντας στα “Χ.ν.” η ψυχολόγος Βασιλική Κουνάλη και πρόσθεσε: «Ο στόχος είναι να μην μιλάμε πια και να μην χωρίζουμε σε κατηγορίες τη σεξουαλικότητα σήμερα».

Πάντως, όπως τόνισε χρειάζονται ακόμα πολλά βήματα για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος:

«Έχει ξεκινήσει μια συζήτηση και ήδη προτείνεται η ενσωμάτωση της σεξουαλικής αγωγής στα σχολεία. Ακόμα όμως έχουμε πολύ δρόμο και φοβόμαστε να κοιτάξουμε τα πράγματα κατάματα και να μιλήσουμε, γιατί υπάρχουν πολλά στερεότυπα και διαχωρισμοί που δεν βοηθούν τους ανθρώπους να απελευθερώσουν και να απενεχοποιήσουν τη σεξουαλικότητά τους». Η υστέρηση αυτή διευκρίνισε η κα Κουνάλη αφορά τόσο σε θεσμικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο κοινωνικών αντιλήψεων και νοοτροπιών.

Έλλειψη ενημέρωσης

«Υστερούμε σε ενημέρωση κι η ενημέρωση είναι πολύ βασική για να προστατεύσουμε τα παιδιά μας από πιθανές περιπτώσεις σεξουαλικής κακοποίησης, αλλά και να γνωρίσουν τα ίδια τα παιδιά τον εαυτό και το σώμα τους», υπογράμμισε ο ψυχολόγος Μανόλης Λουκαδάκης.

Ο ίδιος τόνισε ότι ακόμα η συζήτηση γύρω από τη σεξουαλικότητα και ειδικότερα τη σεξουαλικότητα των ΑμεΑ αποτελούν ταμπού για την ελληνική κοινωνία:

«Γονείς και εκπαιδευτικοί πολλές φορές διστάζουν να προσεγγίσουν αυτό το θέμα κι αυτό φέρνει τα αντίθετα από τα επιθυμητά αποτελέσματα. Κι αυτό γιατί με την έλλειψη ενημέρωσης αυξάνονται οι περιπτώσεις σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών. Βλέπουμε, δηλαδή, γονείς που φοβούνται και ντρέπονται να συζητήσουν τέτοια θέματα, με συνέπεια να μην επεμβαίνουν και να έχουμε περιπτώσεις σεξουαλικής κακοποίησης λόγω μη ενημέρωσης και συζήτησης».

Ο κ Λουκαδάκης επεσήμανε ακόμα ότι η ενημέρωση και η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση θα πρέπει να προχωρήσει τόσο στο σχολείο και την εκπαίδευση όσο και στην οικογένεια. Υπογράμμισε δε ότι μέσα από αυτή τη διαδικασία θα μπορέσει να γίνει αντιληπτό ότι η σεξουαλικότητα δεν σημαίνει μόνο γενετήσια σεξουαλική πράξη αλλά συγχρόνως και συντροφικότητα, παρέα, σχέση και κυρίως αγάπη. Στο πλαίσιο της ημερίδας που έγινε στο ξενοδοχείο Akali, πέρα από την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση για τη σεξουαλικότητα των ΑμεΑ, παρουσιάστηκαν τρόποι για τη διασφάλιση της ιδιωτικότητας, του αυτοελέγχου και της αυτοπροστασίας και τεχνικές διαχείρισης της αποδοχής της διαφορετικότητας στην οικογένεια και το σχολείο, μέσω βιωματικών ασκήσεων από εξειδικευμένους επιστήμονες στον τομέα της Ψυχικής Υγείας. Η ημερίδα έγινε στο πλαίσιο των συνοδευτικών μέτρων του Επιχειρησιακού Προγράμματος Επισιτιστικής και Βασικής Υλικής Συνδρομής του Ταμείου Ευρωπαϊκής Βοήθειας προς τους Απόρους (ΤΕΒΑ) με τη στήριξη της Περιφέρειας Κρήτης.

Πηγή: www.haniotika-nea.gr

 

Σχετικά με τον συντάκτη

Η μοναδική, πλήρως προσβάσιμη για κάθε χρήστη, διαδραστική, κοινωνική πύλη ενημέρωσης στην Ελλάδα!

Αφήστε σχόλιο

ΧΟΡΗΓΟΙ

Επιστροφή στην κορυφή