• Αρχική
  • Κοινωνικό Αντάμωμα
  • Το βιβλίο για την εκπαίδευση των τυφλοκωφών στην Ελλάδα δωρεάν διαθέσιμο από τον Νίκο Δημητρίου και το meallamatia.gr

εξώφυλλο βιβλίου Νικολάου Δημητρίου «Από την Helen Keller στην Καλλιόπη Καρανικόλα»

Παρουσίαση του βιβλίου: «Από την Helen Keller στην Καλλιόπη Καρανικόλα», «Συμβολή στην ιστορία της εκπαίδευσης των τυφλοκωφών στην Ελλάδα», του Νίκου Δημητρίου*.

Με την ευγενική άδεια του συγγραφέα, στο meallamatia.gr θα βρείτε διαθέσιμο δωρεάν για να απολαύσετε, το ξεχωριστό βιβλίο του κύριου Ν. Δημητρίου, του πρώτου εκπαιδευτικού που ανέλαβε το νεοσυσταθέν Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Τυφλοκωφών Καλλιθέας, το 2003.

Όπως σημειώνει η κα Μαρία Ζέζα, εκπαιδευτικός του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Τυφλοκωφών Καλλιθέας, στο βιβλίο «μπορούμε να παρακολουθήσουμε την παράλληλη πορεία δύο σημαντικών προσωπικοτήτων που αφοσιώθηκαν στην προαγωγή και προάσπιση των δικαιωμάτων των τυφλοκωφών ατόμων.

Μπαίνοντας στο γραφείου του κύριου Δημητρίου στο σχολείο τυφλοκωφών δύο φωτογραφίες υπάρχουν στον τοίχο που αιχμαλωτίζουν το βλέμμα. Η φωτογραφία από την επίσκεψη της Helen Keller στην Αθήνα και η φωτογραφία της κυρίας Καρανικόλα.

Αυτές οι δύο φωτογραφίες, που κοσμούν και το εξώφυλλο του βιβλίου του κύριου Δημητρίου, έρχονται μέσα από την έρευνα και την εμπνευσμένη γραφή του να μας παρουσιάσουν μια ιστορία, να αφηγηθούν γεγονότα, αλλά κυρίως να ενώσουν δύο προσωπικότητες που έδρασαν ετερόχρονα, αλλά παράλληλα με κοινό σκοπό την αγάπη τους για την προσφορά και τη βοήθεια προς όλους.

Η Καλλιόπη Καρανικόλα
Η Καλλιόπη Καρανικόλα

Δύο γυναίκες που χάραξαν παράλληλες διαδρομές, αλλά σε διαφορετική εποχή.

Κοινός παρονομαστής υπήρξε η αγάπη τους και το ενδιαφέρον τους για τη διάδοση της μοναδικότητας της τυφλοκώφωσης και της ανάγκης για διαφοροποιημένη εκπαιδευτική προσέγγιση.

Η Hellen Keller, συνιστά ένα σύμβολο συνεχούς προσπάθειας. Ευρισκόμενη σε ένα πρόσφορο οικογενειακό, κοινωνικό και εκπαιδευτικό περιβάλλον κατάφερε να αναδείξει τις μοναδικές της ικανότητες και να τις μετουσιώσει σε ισχυρά εφόδια για μόρφωση και επικοινωνία.

Ένα απόσπασμα από τη βιογραφία της Hellen Keller, παρατίθεται στο βιβλίο, όπως αυτή δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ, το 2002. Αναφέρει, πως ένα σοβαρό πρόβλημα υγείας της στέρησε σε ηλικία 19 μηνών την όραση και την ακοή.

Ανν Σάλιβαν

Μετά από επικοινωνία των γονέων της με τη Σχολή Τυφλών στο Πέρκινς στη Βοστώνη, αποστέλλεται στο σπίτι της οικογένειας η απόφοιτος Ανν Μάνσφιλντ Σάλιβαν με την ιδιότητα της δασκάλας της επτάχρονης πια Έλεν.

Η Σάλιβαν άρχισε με το δάχτυλό της να σχηματίζει στην παλάμη της Έλεν διάφορες μικρές λέξεις. Εκείνη όμως, νομίζοντας ότι επρόκειτο για παιχνίδι δεν μπορούσε να συνδέσει τα σύμβολα των λέξεων με αντικείμενα ή έννοιες.

Το φράγμα αυτό έσπασε μήνες αργότερα όταν η Σάλιβαν έβαλε το χέρι της Έλεν κάτω από τρεχούμενο νερό ενώ παράλληλα σχημάτιζε επαναλαμβανόμενα τη λέξη νερό στο άλλο της χέρι.

Η μαθήτρια συνειδητοποίησε αστραπιαία ότι υπήρχαν ονόματα για όλα τα πράγματα που την περιβάλλανε. Ενθουσιασμένη μέσα σε μια ημέρα έμαθε 30 νέες λέξεις, που σύντομα έγιναν εκατοντάδες και τις οποίες σταδιακά κατάφερε να συνδυάζει σε απλές προτάσεις.

Γρήγορα έμαθε να γράφει σε γραφομηχανή Braille και να διαβάζει κείμενα. Σταδιακά έμαθε να μιλάει με τη βοήθεια της Ανν Σάλιβαν, η οποία τοποθετούσε το χέρι της Έλεν πάνω στα χείλη της και στο λαιμό της για να νιώθει τις δονήσεις.

Στη συνέχεια φοίτησε στη σχολή Πέρκινς , στο σχολείο θήλεων του Cambridge και αποφοίτησε από το Πανεπιστήμιο του Ράντκλιφ έχοντας ολοκληρώσει τις κολεγιακές σπουδές της.

Ακολούθησαν περιοδείες, συγγραφή βιβλίων και διαλέξεις σε όλο τον κόσμο. Επισκέφτηκε περισσότερες από 35 χώρες, μεταξύ των οποίων και την Ελλάδα με σκοπό τη συλλογή χρήματων και την ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης. Η επίσκεψη της στην Ελλάδα εντάσσεται στο πλαίσιο της περιοδείας με σκοπό να επισκεφτεί όλες τις χώρες που έλαβαν μέρος στο Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, προκειμένου να βοηθήσει στην αποκατάσταση των τυφλών που άφησε πίσω του ο πόλεμος.

Στην Ελλάδα ήρθε για να επιθεωρήσει την κατάσταση των Τυφλών και να εκπονήσει ένα σχέδιο για τη μόρφωση την επανένταξη και την εξάσκηση, σε ένα έθνος που δεν είχαν υπάρξει προηγουμένως παρά ελάχιστες υπηρεσίες για τους τυφλούς.

Η επίσκεψη της Helen Keller, απασχόλησε έντονα τις εφημερίδες της εποχής. Μέσα από τη συλλογή δημοσιευμάτων από τον τύπο της εποχής ο κύριος Δημητρίου μας μεταφέρει τον απόηχο της επίσκεψης της.

Από την επίσκεψη της Hellen Keller έξω από τον Οίκο Τυφλών το 1946
Από την επίσκεψη της Hellen Keller έξω από τον Οίκο Τυφλών το 1946

Χαρακτηριστικά αναφέρεται σε δημοσίευμα εφημερίδας με αφορμή την επίσκεψη της στην Ελλάδα:

«Ακούει με το αριστερό της χέρι και μιλάει με το δεξί της. Το πρώτο ακουμπάει το στόμα της μις Τόμσον και από την ψηλάφηση των χειλιών της κατορθώνει να αντιλαμβάνεται τι της μεταδίδει, και το άλλο ψάχνει με ταχύτατες κινήσεις το χέρι της συνοδού της».

Στα πλαίσια της επίσκεψής της επισκέφτηκε τον νεοϊδρυθέντα τότε Φάρο Τυφλών της Ελλάδας, τον οποίο χαρακτήρισε στη μετέπειτα αλληλογραφία της ως ένα όχημα για την ανύψωση των τυφλών της Ελλάδας. Επόμενος σταθμός υπήρξε ο οίκος Τυφλών, όπου στις 21 Νοεμβρίου 1946, πραγματοποίησε επίσημη επίσκεψη. Στα πλαίσια της επίσκεψής της ξεναγήθηκε στο ίδρυμα και ενημερώθηκε για το έργο που επιτελείτο εκεί.

Μέσα από την αλληλογραφία της H.K. με τον κύριο Eric Boulter, αλληλογραφία που εξασφάλισε ο κύριος Δημητρίου μετά από έρευνα και επικοινωνία με το ΑFB, διαφαίνεται πόσο την επηρέασε η επίσκεψη της στην Ελλάδα και διαφαίνεται η αγωνία της να αποκατασταθούν οι τυφλοί της Ελλάδας και να έχουν μια ισότιμη θέση μέσα στην κοινωνία.

Πιο συγκεκριμένα, αναφέρει ότι η επίσκεψή της ήταν μια εξαιρετικά συγκινητική εμπειρία, την οποία δυσκολεύεται να αποδώσει με λέξεις:

«Ήταν μια εμπειρία γεμάτη με τόση ομορφιά, μα και τραγωδία, μέσα σε μια δυνατή ποιητική ατμόσφαιρα που φώτισε τα αισθήματά μου και τις αισθήσεις μου, όπως η Αθήνα έχει φωτίσει την παγκόσμια ιστορία. Ήταν μια περιδίνηση μεγαλείου και το μεγαλείο αυτό έχει πολλά στοιχεία, όπως τη λάμψη των θεοτήτων που κατεβαίνουν από τον Όλυμπο, τον βροντερό ήχο της Ιλιάδας και το απαλό φούσκωμα των κυμάτων της Οδύσσειας, τις θύελλες φωτός από την Φιλοσοφία και την Ρητορική Τέχνης, τους παιάνες ιδιοφυίας της Αρχιτεκτονικής και της Γλυπτικής και τέλος το σκότος της κατάκτησης από τους Τούρκους, όπου ενώ η Αθήνα είναι αλυσοδεμένη αποτελεί η ίδια τον φωτεινό φάρο που φέρνει την αναγέννηση στην Ευρώπη».

Η H.K. φεύγει έχοντας αποκομίσει τις θετικότερες εντυπώσεις για το έργο που επιτελείται τόσο στον Οίκο Τυφλών, όσο και στον Φάρο Τυφλών και δεσμεύεται να συνεργαστεί στενά και να υποστηρίξει τους φορείς. Πιο συγκεκριμένα, στην αλληλογραφία της αναφέρει:

«Σκέφτομαι με υπερηφάνεια το θαύμα της αναδιοργάνωσης του Σχολείου των Τυφλών του Οίκου Τυφλών της Καλλιθέας, στο οποίο βοηθήσατε τα μέγιστα, καθώς και της ανανέωσης της φιλοδοξίας των μαθητών του, στο να εκμεταλλευτούν στο έπακρο τις δυνάμεις τους.»

«…και στο Φάρο στην Αθήνα έχει συντελεστεί μια τόσο αισιόδοξη και ελπιδοφόρα αρχή. Γεμάτη τρυφερές αναμνήσεις από το καλωσόρισμα των τυφλών φίλων μου στην Αθήνα, τους τιμώ γιατί αψηφούν τους περιορισμούς καθώς ακολουθούν το δρόμο τους ενάντια στα σκληρά εμπόδια με μέσα το σχολείο και τα εργαστήρια. Παρά τις αμέτρητες δυσκολίες ο Φάρος της Αθήνας θα οδηγήσει με τρόπους που δεν έχουμε καν ονειρευτεί τις εξορίες του σκοταδιού στην ακτινοβολία και την ελευθερία της ανάπτυξης της ψυχής.»

Δέκα χρόνια αργότερα οι εντυπώσεις από την επίσκεψή της αναφέρουν:

«Κατά την επίσκεψή της εις τον Οίκο Τυφλών παρακολούθησε την εν αυτώ συντελουμένη εργασίαν και εκφράσασα τον ενθουσιασμό της δια το έργον των Σχολών ενεθάρρυνε με σοφά και πρακτικά λόγια τους μικρούς τυφλούς και ήσκησεν επ’ αυτών ευεργετικήν και ψυχικήν πνευματικήν επίδρασην».

Της επισκέψεώς της ακολούθησε η ίδρυση του ειδικού τμήματος τυφλοκωφαλάλων, το 1948, με δασκάλα την κυρία Δημητριάδη, η οποία δίδασκε το σουηδικό δαχτυλικό αλφάβητο. Παράλληλα, η κυρία Χατζηγεωργίου- Καπετανάκη δίδασκε το δαχτυλικό αλφάβητο σε τυφλοκωφούς μαθητές στη Σχολή Τυφλών «ΗΛΙΟΣ» στη Θεσσαλονίκη. Με την πρωτοβουλία και της κυρίας Ράπτου, ξεκίνησε μια συνεργασία με τον κύριο Jacques Souriau, Δ/ντη σχολείου τ/κ, το κέντρο του οποίου επισκεφτηκαν γονείς και προσωπικό του σχολείου και εκεί έλαβαν καθοδήγηση και συμβουλευτική.

Το 1993 οργανώνεται τριήμερη συνάντηση της ευρωπαϊκής γραμματείας τ/κ με θέμα την εκπαίδευση των τ/κ και τη συμμετοχή φορέων από την Ευρώπη και την Ελλάδα. Το 2003, οργανώθηκε ετήσιο σεμινάριο με στόχο την εκπαίδευση των τυφλοκωφών ατόμων.

Το 1992 ιδρύεται ο Σύλλογος Γονέων Κηδεμόνων και Φίλων Τυφλοκωφών Παιδιών, το ΗΛΙΟΤΡΟΠΙΟ (2003), με πρωτοβουλία της κυρίας Καρανικόλα με στόχο την εκπαίδευση των τυφλοκωφών παιδιών, την έρευνα και την αποκατάσταση των τυφλοκωφών ατόμων.

Η κυρία Καρανικόλα κινητοποίησε γονείς και επαγγελματίες προς την αναγνώριση της τυφλοκώφωσης ως ανεξάρτητης αναπηρίας και προς τη δημιουργία εκπαιδευτικών δομών στην Ελλάδα. Η ίδια ανάδοχος τυφλοκωφού παιδιού κινητοποιήθηκε με κάθε μέσο προς την ανεύρεση στοιχείων για την εκπαίδευση των τυφλοκωφών μαθητών με συνεχή επικοινωνία με κέντρα και φορείς του εξωτερικού.

Δραστήρια, με ασίγαστη υπομονή και χαμόγελο ταξίδευε, συνέλεγε στοιχεία για τα τυφλοκωφά παιδιά στην Ελλάδα, υποστήριζε τις οικογένειες, εξέδιδε «Το δελτιάκι μας» με πληροφορίες από τη δράση του Συλλόγου.

Αποκορύφωμα όλης αυτής της πορείας 10 χρόνων είναι η ίδρυση το 2002 του σχολείου τ/κ, το οποίο στεγάζεται στο ΚΕΑΤ και υποστηρίχτηκε θερμά από τους εκάστοτε διοικητές και το προσωπικό του ΚΕΑΤ. Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον στάθηκε δίπλα στο σχολείο η κυρία Λεωτσάκου και στο ίδιο πνεύμα υποστήριξης συνεχίζει ο κύριος Τσαούσης από τότε που ήταν εκπαιδευτικός για τον προσανατολισμό και την κινητικότητα των τυφλοκωφών μαθητών μέχρι σήμερα, ως διοικητής του ΚΕΑΤ.

Ο κύριος Δημητρίου και το Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό που στελέχωσαν το σχολείο, αλλά και όλοι όσοι αποτέλεσαν το απογευματινό πρόγραμμα των τυφλοκωφων μαθητών υπό την εποπτεία του ΚΕΑΤ, συνεργάστηκαν και οργάνωσαν ένα πολυεπίπεδο πρόγραμμα διαφοροποιημένης εκπαιδευτικής παρέμβασης. Το σχολείο υποστηρίχτηκε έμπρακτα από τους εκάστοτε Σχολικούς Συμβούλους Ειδικής Αγωγής και από το Δ/ντη του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Τυφλών, οι οποίοι στάθηκαν και στέκονται δίπλα στις ανάγκες του σχολείου..».

⇒ Διαβάστε όλο το βιβλίο  «Από την Helen Keller στην Καλλιόπη Καρανικόλα» εδώ.

*Νικόλαος Ι. Δημητρίου

Γεννήθηκε το 1962 στο Λεοντάρι Θηβών.

Τελείωσε το Λύκειο Θεσπιών το 1980.

Είναι Δάσκαλος Ειδικής Αγωγής & Πτυχιούχος Θεολογίας από το ΕΚΠΑ.

Σαν δάσκαλος Ε.Α. εργάστηκε στο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Τυφλών Καλλιθέας & ήταν ο πρώτος δάσκαλος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Τυφλοκωφών Καλλιθέας.

Από το 1994 ζει και εργάζεται στον Δήμο Ζωγράφου.

Σήμερα είναι Δντης στο 5ο Δημ. Σχολ. Ζωγράφου.

Από το 2006 εκδίδει την τοπική εφημερίδα του χωριού του

Λεονταρίου Αλιάρτου-Θεσπιέων, «ΤΟ ΠΟΛΥΑΝΔΡΙΟΝ».

Έγραψε:

1. «Η Λάμια και Η Μουγκή Βουβή» – Δύο αρβανίτικα παραμύθια ή Τα παραμύθια της θείας μου (ΛΕΟΝΤΑΡΙ ΘΗΒΩΝ 2016),

ISBN:978-960-93-7587-0

2. «Από την Helen Keller στην Καλλιόπη Καρανικόλα-Συμβολή στην ιστορία της εκπαίδευσης των τυφλοκωφών στην Ελλάδα» (ΑΘΗΝΑ 2017), ISBN:978-960-93-8941-9

3. «Οδωνύμια του Δήμου μας», Κουπόνια-ΖΩΓΡΑΦΟΥ-Γουδί (ΖΩΓΡΑΦΟΥ 2018), ISBN: 978-960-85716-2-4

Σχετικά με τον συντάκτη

Με Άλλα Μάτια
Η μοναδική, πλήρως προσβάσιμη για κάθε χρήστη, διαδραστική, κοινωνική πύλη ενημέρωσης στην Ελλάδα!

One comment for “Το βιβλίο για την εκπαίδευση των τυφλοκωφών στην Ελλάδα δωρεάν διαθέσιμο από τον Νίκο Δημητρίου και το meallamatia.gr

  • Avatar
    Τσιώλης Σωτήρης λέει:

    Καλησπέρα σας, νομίζω ότι καλό θα ήταν να διαβάσετε αν γνωρίζετε αγγλικά το βιβλίο του Αλεξαντερ Μεσκεριάκοφ “Το ξύπνημα στην ζωή” και τα σχετικά άρθρα του Αλεξάντερ Σουβόροφ, τυφλοκωφού, καθηγητή στο πανεπιστήμιο της Μόσχας στο τμήμα ψυχολογίας και σύμβούλου της ΟΥΝΕΣΚΟ για θέματα τυφλοκώφωσης. Στα ελληνικά μπορείτε να βρείτε και το σχετικό άρθρο του Μανόλη Δαφέρμου για το ίδρυμα Zagorsk. Αναφορές στο Zagorsk υπάρχουν και στο βιβλίο του Καρλ Λεβίτιν, “Η διαμόρφωση της προσωπικότητας”. Όσο σημαντική και αν ήταν η συμβολή της δυτικής παιδαγωγικής στην εκπαίδευση της ‘Ελεν Κέλλερ, αυτή υπολείπεται κατά πολύ της σοβιετικής παιδαγωγικής και των επιτευγμάτων της στην εκπαίδευση των τυφλοκωφών.

    Απάντηση

Αφήστε σχόλιο

ΧΟΡΗΓΟΙ

Επιστροφή στην κορυφή