Τι είναι η δυσλεξία;

Σε ποια ηλικία μπορούμε να τη διαγνώσουμε και από ποιόν;

Πως αντιμετωπίζεται;

Η δυσλεξία είναι μια μαθησιακή δυσκολία με ελλείμματα κυρίως στην ανάγνωση και στο γραπτό λόγο.

Να σημειωθεί ότι τις περισσότερες είναι ανεξάρτητη της νοημοσύνης και δεν σχετίζεται με τον προφορικό λόγο όπως, θεωρούν πολλοί.

Εμφανίζεται περισσότερο στα αγόρια με αναλογία 4:1 και οι αιτίες δεν έχουν προσδιοριστεί ακόμα.

Τα βασικά συμπτώματα είναι:

• Δυσκολίες στην ανάγνωση και στο νόημα του κειμένου. Τα παιδιά συχνά συλλαβίζουν, προσθέτουν η μαντεύουν λέξεις, αγνοούν τα σημεία στίξης χωρίς να καταλαβαίνουν τι διαβάζουν.

• Αδυναμία στην ορθογραφία. Τα παιδιά ενώ γνωρίζουν τους κανόνες ορθογραφίας, δεν μπορούν να τους εφαρμόσουν. Κάνουν συχνά τα ίδια λάθη.

• Δυσχέρεια στον προσανατολισμό. Τα παιδιά δεν μπορούν να διακρίνουν δεξί-αριστερό ή να προσανατολιστούν στον μήνα και στην εποχή που βρισκόμαστε.

• Διαταραχή της μνήμης. Τα παιδιά δυσκολεύονται να συγκρατήσουν γεγονότα, ημερομηνίες με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται σε μαθήματα όπως ιστορία και θρησκευτικά.

• Χαμηλή αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση, με αποτέλεσμα τα παιδιά να τοποθετούνται αρνητικά ως προς τις σχολικές δραστηριότητες και τη μάθηση.

Η περίοδος που μπορούμε να χαρακτηρίσουμε κάποιον με δυσλεξία είναι η αρχή της Γ δημοτικού, καθώς τα παιδιά έχουν κατακτήσει όλα τα φωνήματα και τους φθόγγους σε αυτήν την ηλικία και μπορούμε να διαπιστώσουμε εάν υπολείπονται στη δεξιότητα της ανάγνωσης ή της γραφής. Τα συμπτώματα, θα πρέπει να επιμείνουν για 6 μήνες, ώστε να ανησυχήσουμε. Να σημειωθεί ότι όλο τα παιδιά δεν εμφανίζουν με την ίδια ένταση-τρόπο τα συμπτώματα.
Είναι καλό να αποφεύγονται οι ταμπέλες στο παιδί πιο πριν γιατί συχνά τα παιδιά ταυτίζονται.

Η διάγνωση είναι απαραίτητο να γίνεται από διεπιστημονική ομάδα που θα συμμετέχει ψυχολόγος, ειδικός παιδαγωγός, λογοθεραπευτής, εργοθεραπευτής και παιδοψυχίατρος σε δημόσιο φορέα, όπως: Νοσοκομεία, Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα και Κέντρα Ψυχικής Υγείας.

Θα πρέπει να θυμόμαστε ότι η δυσλεξία δεν θεραπεύεται, όμως βελτιώνεται με την εφαρμογή εκπαιδευτικών προγραμμάτων, για αυτό έχει σημασία η έγκαιρη διάγνωση!

Κάποιοι τρόποι αντιμετώπισης για τους γονείς είναι οι εξής:

• Ένταξη του παιδιού σε θεραπευτικά προγράμματα όπως ειδική αγωγή, εργοθεραπεία, λογοθεραπεία και συμβουλευτική γονέων από ψυχολόγο
• Χρήση Υπολογιστή για αντιμετώπιση των λαθών της ορθογραφίας και μελέτη θεωρητικών μαθημάτων
• Απομαγνητοφώνηση θεωρητικών μαθημάτων για καλύτερη εμπέδωση
• Σχεδιαγράμματα για την παραγωγή γραπτού λόγου
• Πολυαισθητηριακές μεθόδους για εκμάθηση ορθογραφίας όπως πλαστελίνη, χρωματιστοί μαρκαδόροι και δια δραστικοί πίνακες προπαίδειας
• Οπτικοποιημένο πρόγραμμα μελέτης για να υπάρχει ρουτίνα στην καθημερινότητα του παιδιού
• Προσανατολίστε το παιδί σε δραστηριότητες που τα καταφέρνει όπως σπορ, ζωγραφική ή μουσική
• Τονίστε τα σημαντικά λάθη της ορθογραφίας. Δώστε στη γραφή νόημα!
• Δίνετε περισσότερο χρόνο στο παιδί για να ολοκληρώσει μια δραστηριότητα ή να απαντήσει σε κάποια ερώτηση
• Δώστε του την ευκαιρία να επιλέξει παραμύθια, κόμικς για να αισθανθεί πιο ελκυστική την ανάγνωση.
• Ενεργοποιείστε τις αισθήσεις του παιδιού. Τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα όταν συμμετέχουν στη μάθηση όλες οι αισθήσεις.
• Θέστε ρεαλιστικούς στόχους ανάλογα με τις μαθησιακές δυνατότητες του παιδιού
• Συνεργαστείτε με τον εκπαιδευτικό της τάξης και αργότερα με τον καθηγητή

Να θυμάστε ότι ένα παιδί με δυσλεξία δεν προγραμματίζει πότε θα θυμάται και πότε θα ξεχάσει κάτι που διδάχτηκε!

Σχετικά με τον συντάκτη

Ειρήνη Παπαδοπούλου
Κοινωνική Λειτουργός με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή

Αφήστε σχόλιο