Τι πιο ωραίο από τη δημιουργική απασχόληση των παιδιών μέσα στο καλοκαίρι;
Φυσικά, χρειάζονται χαλάρωση, ξεκούραση και παιχνίδια. Ωστόσο, μια ιδέα που θα μπορούσε να εφαρμοστεί αρκετά εύκολα από γονείς, παππούδες, εκπαιδευτικούς (Κέντρων Δημιουργικής Απασχόλησης) ή όποιον θέλει να απασχολήσει δημιουργικά τα παιδιά, αφορά στο χτίσιμο θεματικών εβδομάδων. Ως ένα παράδειγμα, μέσω του οποίου μπορεί να ενισχυθεί η φαντασία, η δημιουργικότητα, η φιλαναγνωσία, ακόμη και η συνεργασία των παιδιών, είναι η θεματική εβδομάδα παραμυθιού. Σκοπός είναι να γνωρίσουν τα παιδιά τα παραμύθια μέσα από τη λογοτεχνία, την τέχνη, τη μουσική, το θέατρο και τις κατασκευές. Ας δούμε λοιπόν ένα παράδειγμα πέντε ημερών βήμα – βήμα.
Ημέρα 1η) Δευτέρα: Ταξίδι στον κόσμο των παραμυθιών
Θέμα: Εισαγωγή στα παραμύθια
Προτεινόμενες δραστηριότητες:
- Τι πιστεύεις ότι είναι παραμύθι; (Συζήτηση και παραδείγματα)
- Ανάγνωση ενός κλασικού παραμυθιού (π.χ. Ο Πινόκιο, Η Μικρή Γοργόνα, Το Ασχημόπαπο)
- Αναζήτηση πληροφοριών για τον δημιουργό του παραμυθιού (π.χ. Η Μικρή Γοργόνα του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν).
- Συζήτηση σχετικά με το ποιοι είναι οι ήρωες και τι μας διδάσκει το παραμύθι.
- Καλλιτεχνική δραστηριότητα – Τα παιδιά ζωγραφίζουν την αγαπημένη τους σκηνή του παραμυθιού.
Ημέρα 2η) Τρίτη: Δημιουργώ τον δικό μου ήρωα
Θέμα: Οι χαρακτήρες του παραμυθιού
Προτεινόμενες δραστηριότητες:
- Εργαστήριο δημιουργικής γραφής – Τα παιδιά φτιάχνουν έναν δικό τους ήρωα χαρίζοντάς του όνομα, εμφάνιση, χαρακτηριστικές δυνάμεις/δυνατότητες.
- Κατασκευές – Τα παιδιά δημιουργούν τον ήρωά τους με χαρτόνι, χρώματα σε μορφή κούκλας ή μάσκας.
- Παιχνίδι ρόλων – Τα παιδιά υποδύονται τον ήρωα και οι υπόλοιποι μαντεύουν ποιος ήρωας είναι και το αντίστροφο.
Ημέρα 3η) Τετάρτη: Φτιάχνω το παραμύθι μου
Θέμα: Δημιουργία παραμυθιού
Προτεινόμενες δραστηριότητες:
- Ατομική ή ομαδική δημιουργία παραμυθιού (τα παιδιά σε ομάδες φτιάχνουν ένα παραμύθι με ήρωες, πλοκή, τέλος και δίνουν κι έναν τίτλο).
- Εικονογράφηση – Τα παιδιά ζωγραφίζουν σκηνές του παραμυθιού σε μορφή κόμικ, τα ενώνουν και δημιουργούν ένα μικρό βιβλιαράκι.
Ημέρα 4η) Πέμπτη: Ζωντανεύουμε το παραμύθι
Θέμα: Παραμύθι και θέατρο
Προτεινόμενες δραστηριότητες:
- Αυτοσχεδιαστικό θέατρο – τα παιδιά διαλέγουν ένα παραμύθι και τις αγαπημένες τους σκηνές τις δραματοποιούν είτε με μορφή παντομίμας, είτε ως παγωμένη εικόνα, είτε ως κανονικές σκηνές.
- Κατασκευές σκηνικών/κοστουμιών – δημιουργία απλών στολών από ύφασμα και χαρτόνια.
- Πρόβα και παρουσίαση – αφού γίνει η πρόβα, τα παιδιά παρουσιάζουν την προσπάθειά τους στα υπόλοιπα παιδιά – αν υπάρχουν ή στην οικογένειά τους (δημιουργούμε το σχετικό «τελετουργικό» με ψεύτικα εισιτήρια από χαρτόνι, καρέκλες στημένες τύπου σινεμά και κάποια σνακ που να θυμίζει βραδιά κινηματογράφου).
Ημέρα 5η) Παρασκευή: Παραμυθένια γιορτή
Θέμα: Παρουσίαση και γιορτή λήξης
Προτεινόμενες δραστηριότητες:
- Έκθεση παραμυθιών και ζωγραφιών – τα παιδιά παρουσιάζουν τις δημιουργίες τους.
- Παράσταση για γονείς και φίλους (αν είναι εφικτό), έτσι τα παιδιά νιώθουν ότι η προσπάθειά τους έχει μια απήχηση.
- Παραμυθένιο party – επιλέγουμε παιχνίδια, μουσική και λιχουδιές που είναι εμπνευσμένες από τα παραμύθια.
- Απονομή διπλωμάτων – «Μικρός παραμυθάς» σε κάθε παιδί που συμμετείχε.
Μικρά extra tips ως προτεινόμενα καθημερινά ένθετα
- Παραμυθένιο quote της ημέρας (π.χ. «Όποιος δεν πιστεύει στα παραμύθια, δεν έχει ζήσει ποτέ ένα», Χανς Κρίστιαν Άντερσεν).
- Γωνιά χειροτεχνίας (π.χ. ας φτιάξουμε έναν σελιδοδείκτη με θέμα το παραμύθι που σου άρεσε).
- Μίνι βιβλιοθήκη παραμυθιών για ήσυχο διάβασμα.
Τα οφέλη των παραμυθιών
Τα παραμύθια προσφέρουν πολλαπλά οφέλη στην ανάπτυξη των παιδιών σε γνωστικό, συναισθηματικό, κοινωνικό και πολιτισμικό επίπεδο. Παρόλο που μοιάζουν με απλές ιστοριούλες είναι ισχυρά εργαλεία διαπαιδαγώγησης. Καλλιεργούν τη φαντασία και τη δημιουργικότητα, μας ταξιδεύουν σε κόσμους μαγικούς, όπου όλα είναι δυνατά. Ενθαρρύνουν τα παιδιά να σκέφτονται διαφορετικά και να δημιουργούν δικούς τους ήρωες, εμπλουτίζουν το λεξιλόγιό τους, τις εκφράσεις τους και ενισχύουν την ικανότητά τους για προφορική αφήγηση, καθώς και την αγάπη τους για το διάβασμα. Φυσικά, ανάλογα με το πώς διαχειριζόμαστε τα παραμύθια μπορούν να προσφέρουν σαφή ηθικά διδάγματα και μας διδάσκουν ότι οι πράξεις έχουν συνέπειες και ότι οι αξίες (π.χ. ειλικρίνεια) είναι πολύ σημαντικές για τη ζωή. Επιπλέον, τα παιδιά ταυτίζονται με τους ήρωες, βιώνουν συναισθήματα και έτσι αναπτύσσουν την ενσυναίσθησή τους. Τέλος, θα μπορούσαμε να πούμε πως τα παραμύθια χτίζουν την ψυχική ανθεκτικότητα των παιδιών και προσφέρουν συναισθηματική ασφάλεια (εφόσον έχουν αρχή – μέση – τέλος) και νόημα. Ας βοηθήσουμε λοιπόν τα παιδιά να ανακαλύψουν τη μαγεία των παραμυθιών και ας τα συνοδεύσουμε όσο μπορούμε στο ταξίδι αυτό της ανακάλυψης…
Διαβάστε επίσης:


