Αν και το υπέροχο βίντεο που θα βρείτε παρακάτω δημιουργήθηκε με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα για το Σύνδρομο Down (21 Μαρτίου), κι αυτή αργεί ακόμα για να την τιμήσουμε, το θέμα που θίγει δεν χρειάζεται παγκόσμιες μέρες για να θεωρηθεί επίκαιρο. Αποτελεί, άλλωστε, ανησυχία και έγνοια του 15% του παγκόσμιου πληθυσμού σε καθημερινή βάση.
Ο λόγος για την πολυσυζητημένη ορατότητα των ατόμων με αναπηρία, ειδικά σε συνάρτηση με την εργασιακή τους ένταξη. Προ ημερών δημοσιεύσαμε ένα αξιόλογο παράδειγμα απασχόλησης ατόμων με νοητική βλάβη από μια σχολή κινηματογράφου στην Αυστραλία, ωστόσο η πραγματικότητα, ειδικά στη χώρα μας, απέχει παρασάγγας από ανάλογες περιπτώσεις. Τι κι αν παρέχονται κίνητρα στους εργοδότες ώστε να προσλαμβάνουν άτομα με αναπηρία; Η αλήθεια είναι ότι το να δούμε στον φούρνο της γειτονιάς μας, στο κομμωτήριο, στο σουπερμάρκετ κλπ. κάποιο άτομο με εμφανή βλάβη θα συμβεί από σπάνια έως ποτέ.
Είναι όμως τόσο σημαντικό το να βρεθεί αυτή η πρωτοβουλία από την εργοδοσία! Γιατί ακόμα και μία τέτοια ατομική απόφαση —εφόσον η παροχή κινήτρων δεν επαρκεί— για εμπιστοσύνη προς ένα ανάπηρο άτομο και πρόσληψή του, είναι αρκετή να ξεκινήσει μια αλυσίδα πρόσληψης. Αυτό πραγματεύεται το σύντομο βίντεο «The Hiring Chain», μέρος μιας παγκόσμιας καμπάνιας για την εργασιακή ένταξη των ατόμων με Σύνδρομο Down, που σχεδιάστηκε εν μέσω πανδημίας από τον ιταλικό μη κερδοσκοπικό οργανισμό CoorDown. Ο φορέας πραγματοποιεί τα τελευταία χρόνια ευφυείς καμπάνιες για τη σχετική Παγκόσμια Ημέρα, εστιάζοντας κάθε φορά σε μια ξεχωριστή πτυχή της ζωής. Για το 2023, για παράδειγμα, άτομα με το σύνδρομο μοιράστηκαν πραγματικές ατάκες που έχουν ακούσει στο παρελθόν ως δικαιολογίες για τη μη συμπερίληψή τους, και η εταιρεία τις συγκέντρωσε σε ένα βίντεο αναδεικνύοντας τη γελοιότητά τους. Πέρσι, αντίστοιχα, έγινε προσπάθεια ευαισθητοποίησης γύρω από την ερωτική ζωή των ατόμων αυτών και το αναφαίρετο δικαίωμά τους στην ιδιωτικότητα, που καταπατάται συχνότατα από τις οικογένειές τους.
Στην καμπάνια του 2021 που αναδεικνύουμε εδώ, αξίζει να αναφέρουμε τη συμμετοχή του μεγάλου καλλιτέχνη Sting. Τη φωνή του ακούμε να τραγουδάει χαρωπά έναν σκοπό σαν παιδικό τραγούδι και να εξυπηρετεί όμορφα το σπουδαίο μήνυμα: επειδή κάποιος αποφάσισε να προσλάβει ένα άτομο με Σύνδρομο Down, έγινε χωρίς να το φαντάζεται η αρχή μιας μεγάλης αλυσίδας συμπερίληψης.
Αν επισκεφτεί κανείς τη σελίδα της καμπάνιας hiringchain.org, πέραν του να παρακολουθήσει το βίντεο που ακολουθεί, μπορεί να βρει επιστημονικό υλικό και άρθρα σχετικά με την απασχολησιμότητα των ατόμων με Σύνδρομο Down, καθώς και να λάβει εξατομικευμένες πληροφορίες για να υποστηριχθεί στην πρόσληψη ενός τέτοιου ατόμου, ανάλογα και με τη χώρα στην οποία διαμένει. Έτσι, γίνεται όσο το δυνατόν απλούστερη και πιο ελκυστική η λήψη σχετικής πρωτοβουλίας, ενώ παράλληλα καταρρίπτονται τα στερεότυπα που θέλουν τα άτομα με Σύνδρομο Down, όπως όλα τα ανάπηρα άτομα εν γένει, ανίκανα για εργασία —μεταξύ πολλών άλλων.
Ακολουθεί αναλυτική περιγραφή του βίντεο:
Το πρώτο πλάνο μάς δείχνει τη βιτρίνα ενός φούρνου, γεμάτη με φουρνιστές λιχουδιές και τάρτες. Με χρυσαφιά γράμματα βλέπουμε από πάνω τον τίτλο του βίντεο και μια υποσημείωση που ανακοινώνει ότι ερμηνεύει ο Sting. Το επόμενο πλάνο μάς πηγαίνει στο εσωτερικό του φούρνου, όπου ένας λευκός άντρας γύρω στα 50, ντυμένος με λευκή στολή φούρναρη, προσλαμβάνει κάνοντας χειραψία με μια νεαρή λευκή υπάλληλο με Σύνδρομο Down, τη Σιμόν. Η Σιμόν φοράει παρόμοια στολή αλλά και μια μαύρη ποδιά πάνω από αυτή. Τη βλέπουμε στη συνέχεια να κοσκινίζει αλεύρι πάνω από φραντζόλες ψωμιού, κι έναν άντρα στην ουρά για το ταμείο να την προσέχει χαμογελαστά καθώς εργάζεται. Ο άντρας κοιτάζεται με άλλα άτομα στην ουρά που πρόσεξαν επίσης την υπάλληλο, και χαμογελούν. Στη συνέχεια μια δικηγόρος ασιατικής καταγωγής γύρω στα 40 χαζεύει τη βιτρίνα του φούρνου, παρατηρώντας εκείνη την ώρα τη Σιμόν που στήνει δίσκους με καλούδια. Στο επόμενο πλάνο, η δικηγόρος κάνει χειραψία με έναν νεαρό άντρα με Σύνδρομο Down, τον Τζον, καθώς στέκονται στο γραφείο της κι επικυρώνουν την πρόσληψή του. Το πλάνο διαδέχεται ο πρώτος κρίκος της αλυσίδας: έτσι βλέπουμε ξανά τη στιγμή της χειραψίας μεταξύ φούρναρη και Σιμόν. Αυτή τη φορά η κάμερα κάνει κι ένα κοντινό στο χαμογελαστό πρόσωπο της υπαλλήλου. Στη συνέχεια, ένας μαύρος άντρας γύρω στα 40 που εργάζεται ως οδοντίατρος επισκέπτεται τη δικηγόρο και βλέπει τον Τζον να δουλεύει εκεί, ο οποίος βγάζει φωτοτυπίες. Ο οδοντίατρος βρίσκεται έπειτα στο ιατρείο του και κάνει χειραψία με μια νεαρή λευκή γυναίκα με Σύνδρομο Down, τη Σοφία, και το πλάνο μεταφέρεται ξανά διαδοχικά στις προηγούμενες χειραψίες, της δικηγόρου με τον Τζον και του φούρναρη με τη Σιμόν. Μια νεαρή λευκή αγρότισσα, πελάτισσα του οδοντίατρου, είδε τη Σοφία να δουλεύει εκεί, και στη συνέχεια προσέλαβε στη φάρμα της την Κέιτ, μια λευκή κοπέλα με Σύνδρομο Down. Το πλάνο και πάλι πηγαίνει στους προηγούμενους κρίκους της αλυσίδας, φτάνοντας ως τη Σιμόν. Τώρα βλέπουμε και το χαμογελαστό πρόσωπο του φούρναρη κατά τη στιγμή της χειραψίας. Στη συνέχεια, ένας μαύρος άντρας, κουρέας, επισκέπτεται τη φάρμα όπου βλέπει την Κέιτ επί τω έργω. Έτσι, προσλαμβάνει στο κουρείο του τον Πωλ, έναν νεαρό λευκό άντρα με Σύνδρομο Down. Ξανά, βλέπουμε όλους τους προηγούμενους κρίκους της αλυσίδας που οδήγησαν σε αυτή την πρόσληψη, μέχρι να φτάσουμε στη Σιμόν. Καθώς η ζωηρή μέχρι τότε μουσική ηρεμεί, ο φούρναρης μπαίνει στο κουρείο και κάθεται κουρασμένος στην αναμονή βγάζοντας το καπέλο του. Τότε βλέπει τον Πωλ καθώς εκείνος λούζει έναν πελάτη. Όπως λέει και το τραγούδι σε εκείνο το σημείο, δεν έχει ιδέα ότι χάρη στην πρώτη του χειρονομία να προσλάβει τη Σιμόν, όλοι/ες οι ήρωες/ίδες της ιστορίας με Σύνδρομο Down προσελήφθησαν ο ένας/μία μετά τον/την άλλον/η. Καθώς γίνεται κοντινό στον φούρναρη και έπειτα τον Πωλ, ακολουθεί η γρήγορη εμφάνιση όλων αυτών των εργαζόμενων με Σύνδρομο Down και για μια ακόμα φορά η αντίστροφη διαδοχή της αλυσίδας με τη μουσική να ζωηρεύει ξανά. Φτάνοντας πίσω στη Σιμόν, τη βλέπουμε χαμογελαστή πίσω από τη βιτρίνα του φούρνου όπου εργάζεται, και εμφανίζεται με χρυσαφιά γράμματα στα αγγλικά η προτροπή «Ξεκίνα την αλυσίδα πρόσληψης». Ακολουθεί πρόσκληση για επίσκεψη στην ιστοσελίδα hiringchain.org, κι έπειτα το λογότυπο της CoorDown, του LinkedIn που υποστηρίζει τη δράση, και πολλών άλλων συνεργαζόμενων φορέων, κάτω από το λογότυπο της Παγκόσμιας Ημέρας για το Σύνδρομο Down.
👉 Μάθετε περισσότερα για την CoorDown.
👉 Δείτε τις προηγούμενες καμπάνιες ευαισθητοποίησης της εταιρείας.