κοντινό σε χέρι που κρατάει χρεωστική κάρτα

Όταν χρονίζει ένα πρόβλημα, «κάποιος» δεν ενδιαφέρεται

Είναι πάρα πολλά τα προβλήματα που – παρά τις αρκετές πρωτοβουλίες και αποφάσεις των τελευταίων ετών- εξακολουθούν να ταλαιπωρούν αφόρητα τους ανάπηρους. Πολλά – προσβασιμότητα, ισότιμη αντιμετώπιση, σχολεία, Πανεπιστήμια, εργασιακό περιβάλλον, ίσες ευκαιρίες- δημιουργούν ακόμα, εν έτει 2021, τεράστια, αξεπέραστα προβλήματα σε όλες τις «κατηγορίες» αναπηρίας.

Ως δικηγόρος και ενεργός ανάπηρος πολίτης, γνωρίζω τι θα πει «αξεπέραστο πρόβλημα» και έχω αφιερώσει ένα μεγάλο μέρος της ζωής μου στην προσπάθεια κοινοποίησης των προβλημάτων και στον αγώνα για την επίλυσή τους. Σήμερα γράφω για τα προβλήματα των τυφλών / ατόμων με προβλήματα όρασης στην προσπάθεια να κάνουν τη δουλειά τους στις τράπεζες, ιδίως μετά τα τελευταία μέτρα.

Αυτά τα νέα μέτρα για τις τραπεζικές συναλλαγές δεν επιτρέπουν στους τυφλούς να νιώθουν ισότιμοι στις συναλλαγές τους όπως όλοι οι άνθρωποι και τους κάνουν το βίο αβίωτο. Και το σπουδαιότερο: Ουδείς αρμόδιος δεν ενδιαφέρεται να μελετήσει τα αιτήματα και τα προβλήματα, να ακούσει τη γνώμη και τις προτάσεις των ίδιων των τυφλών και να διορθώσει την κατάσταση.

Έτσι λοιπόν, η Εθνική Ομοσπονδία Τυφλών έστειλε επιστολή και εντονότατη διαμαρτυρία προς τον Πρόεδρο και τα Μέλη της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών ζητώντας για πολλοστή φορά τον άμεσο ορισμό συνάντησης.

Η επιστολή αναφέρει, μεταξύ άλλων :

«Η Εθνική Ομοσπονδία Τυφλών (Ε.Ο.Τ) έχει επανειλημμένα απευθυνθεί σε εσάς, καθώς δεχόμαστε καθημερινά σχεδόν, ένα μεγάλο αριθμό διαμαρτυριών και προβληματισμών που απασχολούν τους τυφλούς και τα άτομα με προβλήματα όρασης σε όλη τη Χώρα στις συναλλαγές τους με όλες τις συστημικές Τράπεζες χωρίς να έχουμε λάβει εκ μέρους σας κάποια απάντηση ή ορισμό συνάντησης. Η λήψη των μέτρων που λαμβάνονται ασφαλώς έχουν τη δική τους αιτιολογία και δικαιολόγηση, ωστόσο δε λαμβάνουν υπόψη το δικαίωμα για καθολική προσβασιμότητα στις τραπεζικές συναλλαγές των ατόμων με οπτική αναπηρία, ως όφειλαν».

Και πιο κάτω, μπαίνοντας σε συγκεκριμένα σημεία, η Ε.Ο.Τ. γράφει:

«Αναφερόμαστε στην υποχρεωτική ανάληψη χρημάτων από τα ΑΤΜ ποσού κάτω των 400 ευρώ χωρίς εξαιρέσεις, τη στιγμή που με ευθύνη των τραπεζών αυτά δεν είναι προσβάσιμα στην τεράστια πλειοψηφία τους σε άτομα με οπτική αναπηρία. Η κατάργηση των τραπεζικών βιβλιαρίων και η μη ενημέρωση της κίνησης του λογαριασμού από τον αρμόδιο ταμία οδηγεί τυφλούς και άτομα με προβλήματα όρασης που είτε δυσκολεύονται να χρησιμοποιήσουν το e- banking είτε οι ιστοσελίδες των τραπεζών δεν είναι προσβάσιμες, στην ανάγκη χρησιμοποίησης ετέρου προσώπου, παραβιάζοντας έτσι κατάφωρα το απόρρητο των τραπεζικών συναλλαγών. Παραμένει δε ακατανόητο το γεγονός ότι μετά από τόσες εσωτερικές εγκυκλίους που έχουν εκδώσει οι τράπεζες, όπως μας διαβεβαιώνουν, να εξακολουθούν σε πολλά υποκαταστήματα να ζητούν δύο μάρτυρες για τις τραπεζικές συναλλαγές στο γκισέ».

Τα κύρια σημεία της διαμαρτυρίας, την οποία με επιστολή της συνυπογράφει και η ΕΣΑμεΑ:

♦ Γνωρίζετε καλά ότι το αίτημα για παρουσία δύο μαρτύρων καταπατά βάναυσα τα προσωπικά δεδομένα των τυφλών και των ατόμων με προβλήματα όρασης, επιτρέποντας σε τρίτους –συγγενείς ή μη, αδιάφορο– να λαμβάνουν γνώση του ύψους των καταθέσεων, των αναλήψεων και άλλων συναλλαγών τους, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

♦ Είναι εξοργιστικό το γεγονός ότι από τη μια οι τράπεζες παραπέμπουν σε υποχρεωτική χρήση των ΑΤΜ, ενώ παράλληλα οι ίδιες τράπεζες δημιουργούν προβλήματα και αδικαιολόγητη άρνηση έκδοσης πιστωτικών και χρεωστικών καρτών σε τυφλούς και άτομα με προβλήματα όρασης που πληρούν όλες τις προϋποθέσεις.

♦ Επιπλέον, παρατηρείται το φαινόμενο το τελευταίο διάστημα οι τράπεζες να εγκαθιστούν ΑΤΜ καθώς και να προμηθεύουν τις επιχειρήσεις με POS με οθόνη αφής, και όχι με το κλασικό πληκτρολόγιο, γεγονός που καθιστά αδύνατη τη χρήση τους από άτομα με προβλήματα όρασης.

Τι ζητά η Ε.Ο.Τ. :

⇒ Ζητάμε να παρέμβετε αποφασιστικά έτσι ώστε να σταματήσει η τοποθέτηση τέτοιων ΑΤΜ και POS μη προσβάσιμων σε ανθρώπους με προβλήματα όρασης μέχρις ότου να εξευρεθεί λύση.

⇒ Τέτοια λύση θα μπορούσε να είναι η ενσωμάτωση λογισμικού για φωνητική υποστήριξη σε ΑΤΜ και POS με οθόνη αφής, πράγμα που η Τράπεζα Πειραιώς άρχισε να εφαρμόζει ήδη σε ΑΤΜ καταστημάτων της.

Και καταλήγει η επιστολή:

«Κύριε Πρόεδρε, τα παραδείγματα που παραθέσαμε είναι ενδεικτικά και τα προβλήματα που αναφύονται καθημερινά πολυποίκιλα και για το λόγο αυτό για ακόμα μία φορά απευθυνόμαστε σε εσάς αναμένοντας αυτή τη φορά να ανταποκριθείτε στο αίτημα μας για συνάντηση μαζί σας, είτε δια ζώσης είτε μέσω τηλεδιάσκεψης, για τη συζήτηση και εξεύρεση λογικών και βιώσιμων λύσεων σύμφωνες με το Νόμο».

Και ολοκληρώνω ως τυφλός δικηγόρος, πρώην Αντιδήμαρχος, τέως πρόεδρος του Οίκου Ναύτου και Πρόεδρος της Κοινωνικής Επιχείρησης «Με Άλλα Μάτια»,:

Θεωρώ ότι όταν ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα έχει διαγνωστεί και επανειλημμένα εξηγηθεί, συνεχίζει να ταλαιπωρεί δεκάδες χιλιάδες πολίτες, «κάποιος» δεν ενδιαφέρεται.

Σχετικά με τον συντάκτη

Βαγγέλης Αυγουλάς
Δικηγόρος, Τακτικός Εκπρόσωπος στην Ελλάδα της Διεθνούς Οργάνωσης VIEWS για νέους με προβλήματα όρασης

One comment for “Θα ασχοληθεί κάποιος με τα προβλήματα των τυφλών στις συναλλαγές τους με τις τράπεζες;

Αφήστε σχόλιο

ΧΟΡΗΓΟΙ

Επιστροφή στην κορυφή