Ο Παρθενώνας κοντινή φωτογραφία.
από τη Βασιλική Τζεβελέκου για την efsyn

Η νέα τιμολογιακή πολιτική για τα μνημεία και τους αρχαιολογικούς χώρους, υπέρ της οποίας γνωμοδότησε ομόφωνα και το ΚΑΣ, προβλέπει αυξήσεις από 50% έως 300% και μεταξύ άλλων εισιτήριο 30 ευρώ για όσους θέλουν να επισκεφτούν τον Ιερό Βράχο και είναι άνω των 18 ετών, όπως επίσης και τη δυνατότητα ιδιωτικής επίσκεψης και «προσφοράς ειδικής ξενάγησης και αναμνηστικών δώρων» έναντι υψηλού αντιτίμου

Αυξήσεις «φωτιά» που θα αποτρέψουν την επίσκεψη σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία σε μεγάλη μερίδα πολιτών, οι οποίοι καθημερινά αναμετρώνται με την ακρίβεια, βάζει η νέα τιμολογιακή πολιτική του υπουργείου Πολιτισμού. Τα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου γνωμοδότησαν ομόφωνα υπέρ των αυξήσεων από 50% έως 300% που προτείνει ο Οργανισμός Διαχείρισης και Αρχαιολογικών Πόρων (ΟΔΑΠ) και ανεβάζει, από το 2025, το εισιτήριο στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης στα 30 ευρώ. Σήμερα το εισιτήριο κοστίζει 20 ευρώ τη θερινή περίοδο και 10 ευρώ τη χειμερινή.

Πριβέ Ξεναγήσεις στην Ακρόπολη

Η έκπτωση του 50% που ίσχυε από τον Νοέμβριο ώς τον Μάρτιο καταργείται, όπως και το ενιαίο εισιτήριο με άλλους αρχαιολογικούς χώρους (Αρχαία Αγορά, Αρειος Πάγος, Αρχαιολογικό Μουσείο Κεραμεικού, Αρχαιολογικός Χώρος Λυκείου, Βιβλιοθήκη Αδριανού, Βόρεια κλιτύς Ακροπόλεως, κ.ά.) που κόστιζε 30 ευρώ και είχε διάρκεια πέντε ημέρες. Την ίδια στιγμή μπαίνει σε εφαρμογή (από τον Απρίλιο του 2024) η υπηρεσία Εξατομικευμένης Επίσκεψης στην Ακρόπολη.

Τι σημαίνει αυτό; Οτι μέλη της οικονομικής ελίτ, έναντι υψηλού αντιτίμου, θα μπορούν να έχουν πριβέ την Ακρόπολη εκτός ωραρίου λειτουργίας. Εως 4 ομάδες των 5 ατόμων θα μπορούν να οργανώνουν την επίσκεψή τους το δίωρο 07.00-09.00 και 20.00-22.00 στην υψηλή τιμή που περιλαμβάνει «προσφορά ειδικής ξενάγησης και αναμνηστικών δώρων», όπως γράφει η ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού.

Αυξήσεις φωτιά

Η νέα τιμολογιακή πολιτική που θα ισχύσει σταδιακά το 2024 και το 2025 χωρίζει τους αρχαιολογικούς χώρους, τα μνημεία και τα μουσεία σε πέντε κατηγορίες με βάση την επισκεψιμότητά τους και ανεβάζει κατακόρυφα όλα τα εισιτήρια ενώ καταργεί σχεδόν όλα τα ενιαία.

Στα 5 ευρώ ανεβαίνει το κατώτατο εισιτήριο από τα 2 ευρώ.

Στα 20 ευρώ το αντίτιμο για όλους τους σημαντικούς αρχαιολογικούς χώρους, όπως η Ολυμπία και οι Δελφοί (κόστιζε 12 ευρώ τη θερινή περίοδο και 6 ευρώ τη χειμερινή), ενώ στα 15 και 10 ευρώ η είσοδος σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία με χαμηλότερη επισκεψιμότητα.

❌ Καταργούνται όλα τα ενιαία εισιτήρια – πλην Aρχαίας Ολυμπίας, Δελφών, Μυκηνών και Αιγών ή όπου για λόγους χωροταξικούς επιβάλλεται.

❌ Καταργείται η έκπτωση 50% στους άνω των 65 από χώρες της Ε.Ε. για τους μήνες Απρίλιο – Οκτώβριο (ισχύει πλέον μόνο για τη χειμερινή περίοδο).

✅ Διατηρούνται τα ελευθέρας εισόδου στα άτομα έως 25 ετών για τους πολίτες Ε.Ε. και επεκτείνεται η δωρεάν είσοδος σε παιδιά έως 18 ετών ανεξαρτήτως χώρας. Και φυσικά, διατηρούνται τα ελευθέρας εισόδου για τα ΑμεΑ και τις κατηγορίες ατόμων που έχουν θεσπιστεί έως σήμερα για λόγους κοινωνικούς ή ιδιότητας. Ενώ αυξάνεται κατά μία Κυριακή η ελεύθερη είσοδος τη χειμερινή περίοδο για όλους τους επισκέπτες, δηλαδή πέντε επιπλέον ημέρες ετησίως.

Το υπουργείο Πολιτισμού χαράσσει μια αυστηρά εισπρακτική πολιτική, διαχωρίζει τους πολίτες σε «πόπολο» και «ελίτ» στην περίπτωση της Ακρόπολης και όπου αλλού επεκταθεί, σε δεύτερη φάση, η «εξατομικευμένη επίσκεψη», καθιστά δυσπρόσιτη την επίσκεψη στους χώρους της πολιτιστικής μας κληρονομιάς για το πλατύ κοινό, για τους Ελληνες και τους ξένους επισκέπτες. Το ΥΠΠΟ στην ανακοίνωσή του χαρακτηρίζει «επιβεβλημένες» τις αυξήσεις των εισιτηρίων σε περίπου 350 χώρους, καθώς θεωρεί ότι είναι «πολύ χαμηλά σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο». Αραγε ο ΟΔΑΠ θα αναβαθμίσει τις υποδομές εξυπηρέτησης επισκεπτών που σε πολλές περιπτώσεις μπορούν να χαρακτηριστούν και τραγικές; Με κορυφαίο παράδειγμα την ταλαιπωρία που υπέστησαν χιλιάδες επισκέπτες κατά τους θερινούς μήνες στην Ακρόπολη το 2022 και φέτος. Πάντως η υπουργός Πολιτισμού έδειξε τις προθέσεις της για την τιμολογιακή πολιτική όταν καθόρισε το εισιτήριο στα 50 ευρώ για την είσοδο στο πρώτο επισκέψιμο ενάλιο αρχαιολογικό πάρκο, στη νησίδα Περιστέρα, εντός της προστατευόμενης περιοχής του Εθνικού Θαλάσσιου Πάρκου Αλόννησου – Βορείων Σποράδων.

«Είδος πολυτελείας»

«Η πολιτιστική κληρονομιά ανήκει σε όλους τους πολίτες και οφείλει να είναι προσιτή σε όλους και όλες», δηλώνει η Δέσποινα Κουτσούμπα και σχολιάζει ότι με τη νέα τιμολογιακή πολιτική το υπουργείο Πολιτισμού «καθιστά “είδος πολυτελείας” τους μεγάλους αρχαιολογικούς χώρους της χώρας για τη συντριπτική πλειονότητα των εργαζομένων και των συνταξιούχων που διαβιούν στη χώρα μας. Ολο και λιγότεροι πολίτες θα μπορούν να πληρώσουν το εισιτήριο, που αν μιλάμε για οικογένειες καθίσταται δυσβάσταχτο. Οι μη προνομιούχοι θα πρέπει να στριμώχνονται στις ατελείωτες ουρές που θα δημιουργούνται πλέον τις ημέρες δωρεάν επίσκεψης, την ίδια ώρα που οι κατέχοντες υψηλό βαλάντιο θα μπορούν να βλέπουν τον χώρο σε πριβέ ξενάγηση. Το γεγονός ότι αυτό ξεκινά από την Ακρόπολη είναι μια μεγάλη πρόκληση: ο τόπος που συμβολίζει τη δημοκρατία, την ίση αντιμετώπιση των πολιτών, καθίσταται πλέον ένας χώρος “αποκλεισμού”, χώρος με προνομιακή πρόσβαση στην οικονομική ελίτ και όχι σε κάθε πολίτη. Φέρνει στον νου την αθηναϊκή δημοκρατία όχι στην ακμή της, αλλά στην παρακμή της, όταν κατά τα ελληνιστικά χρόνια οι Αθηναίοι με χαμηλά εισοδήματα έχασαν τα πολιτικά τους δικαιώματα. Είναι δε χαρακτηριστικό ότι τέτοια άκρατη εμπορευματοποίηση σε αρχαιολογικούς χώρους δεν υπάρχει ούτε καν στην Τουρκία ή την Ιταλία. Η χώρα μας, που ήταν πρωτοπόρα στον τρόπο διαχείρισης μνημείων, με αυτή τη χυδαία εμπορευματοποίηση θα βρεθεί να εφαρμόζει πολιτικές που δεν έχουν εφαρμοστεί ούτε καν στην Τουρκία ή την Ιταλία».

Τέλος, θυμίζουμε ότι το Μουσείο Ακρόπολης και τα πέντε κρατικά που με νόμο έγιναν ΝΠΔΔ, δηλαδή το Εθνικό Αρχαιολογικό, το Βυζαντινό και Χριστιανικό, το Αρχαιολογικό Θεσσαλονίκης, το Αρχαιολογικό Ηρακλείου και το Βυζαντινό Θεσσαλονίκης, διαμορφώνουν τη δική τους τιμολογιακή πολιτική.

Πηγή: www.efsyn.gr

Σχετικά με τον συντάκτη

Η μοναδική, πλήρως προσβάσιμη για κάθε χρήστη, διαδραστική, κοινωνική πύλη ενημέρωσης στην Ελλάδα!

Αφήστε σχόλιο

ΧΟΡΗΓΟΙ

Επιστροφή στην κορυφή