Έξι πρόσωπα χειροτεχνίες που το το καθένα δηλώνει άλλο συναίσθημα, φόβο, χαρά, αμηχανία κλτ.

Καλησπέρα ελπίζω να είστε όλοι καλά, σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για τις συναισθηματικές δυσκολίες των παιδιών, καθότι όλο ένα τις συναντάμε πιο συχνά. Σίγουρα για την αύξηση παίζει ρόλο η απαιτητική εποχή που ζούμε,  το διαδίκτυο, πιθανές αναπτυξιακές δυσκολίες καθώς και το περιβάλλον ενός παιδιού αφού κάποιες φορές δεν του δίνει την ευκαιρία να εξελιχθεί.

Τι είναι όμως οι συναισθηματικές δυσκολίες;

Είναι δυσκολίες όπου προκύπτουν κατά τη διάρκεια της ανάπτυξής των παιδιών και επηρεάζουν το συναίσθημα τους σε βαθμό όπου κάποιες φορές δεν είναι λειτουργικά στην καθημερινότητα τους. Ορισμένες από αυτές τις δυσκολίες μπορεί να είναι προσωρινές, ενώ άλλες μπορεί να απαιτούν προσεκτική παρακολούθηση ή ακόμη και παρέμβαση.

Ποιες είναι οι συναισθηματικές δυσκολίες;

Ενδεικτικά ορισμένες συναισθηματικές δυσκολίες μπορεί να είναι:

☛ Άγχος και φόβος: Τα παιδιά μπορεί να αντιμετωπίζουν φόβους ή ανησυχίες για διάφορα θέματα, όπως ο αποχωρισμός από τους γονείς, το σχολείο, τα νέα περιβάλλοντα και άλλα. Εδώ θέλω να πω πως είναι φυσιολογικό κάποια στιγμή το παιδί να έχει άγχος μας ενδιαφέρει η λειτουργικότητα του. (πχ: Μη λειτουργικό είναι όταν ένα παιδί εμφανίζει ψυχοσωματικά ή έχει αυπνίες, η έχει επιθετική συμπεριφορά). Να σημειωθεί πως εδώ μπορεί να συναντήσουμε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες τα οποία φοβούνται και αγχώνονται πολύ για την επίδοσή τους.

☛ Κατάθλιψη: Παιδιά και έφηβοι μπορεί να αντιμετωπίζουν καταθλιπτικά συναισθήματα λόγω διάφορων αιτιών, όπως απομόνωση, συγκρούσεις στο σχολείο ή στο σπίτι, κακοποίηση, χρήση ουσιών, υπερβολική εξάρτηση στο διαδίκτυο και άλλες προσωπικές δυσκολίες.

☛ Δυσκολίες στην επικοινωνία: Μερικά παιδιά μπορεί να έχουν δυσκολίες στην έκφραση των συναισθημάτων τους ή στην κατανόηση των συναισθημάτων των άλλων. Εδώ θα συναντήσουμε αρκετές φορές παιδία στο φάσμα του αυτισμού όπου η κύρια δυσκολία τους είναι η επικοινωνία και η κοινωνική αλληλεπίδραση.

☛ Δυσκολίες στον έλεγχο της συμπεριφοράς: Εδώ μπορεί να συναντήσουμε παιδιά που αντιμετωπίζουν προβλήματα προσοχής και υπερκινητικότητα όπου μπορεί να έχουν δυσκολίες στον έλεγχο και στην αυτορρύθμιση της συμπεριφοράς τους.

Τι μπορούμε να κάνουμε για τα παιδιά εμείς οι σημαντικοί άλλοι;

➯ Επικοινωνία: Συζητήστε με το παιδί ανοιχτά και ακούστε τα συναισθήματά του. Δώστε του το χρόνο και τον χώρο να εκφραστεί ελεύθερα χωρίς κριτική και διακοπές. Να είστε εκεί ποιοτικά, κλείστε τα κινητά.

➯ Καθημερινή ρουτίνα: Μια σταθερή και προβλέψιμη ρουτίνα μπορεί να δημιουργήσει αίσθηση ασφάλειας για το παιδί και ενίσχυση της αυτοπεποίθησης του. Έτσι θα γίνει πιο ανθεκτικό για να δέχεται τυχόν αλλαγές.

➯ Υγιεινή ζωή: Σιγουρευτείτε ότι το παιδί κοιμάται αρκετές ώρες και έχει υγιεινές διατροφικές συνήθειες. Η καλή φυσική υγεία επηρεάζει θετικά την συμπεριφορά. Θυμηθείτε πως λειτουργείτε εσείς όταν δεν ξεκουράζεστε επαρκώς.

➯ Κοινωνική υποστήριξη: Διασφαλίστε ότι το παιδί έχει ευκαιρίες να είναι με φίλους και οικογένεια. Η κοινωνική συνδεσιμότητα είναι σημαντική για την ευημερία. Δώστε ερεθίσματα συνεχή για την προσωπική και κοινωνική εξέλιξη των παιδιών.

➯ Δημιουργία ασφαλούς περιβάλλοντος: Βεβαιωθείτε ότι το παιδί αισθάνεται ασφαλές και υποστηρίζεται στο περιβάλλον του, είτε στο σχολείο είτε στο σπίτι. Τα δύο αυτά πλαίσια παίζουν το σημαντικό ρόλο για την υγιή συμπεριφορά του παιδιού.

➯ Ενθάρρυνση αυτοεκφραστικών δραστηριοτήτων: Καλλιτεχνικές δραστηριότητες, γραφή, μουσική και άλλες δραστηριότητες μπορούν να βοηθήσουν το παιδί να εκφραστεί και να αντιμετωπίσει τις δυσκολίες του.

➯ Αναζήτηση επαγγελματικής βοήθειας: Σε περίπτωση που οι συναισθηματικές δυσκολίες διατηρούνται ή επιδεινώνονται, είναι σημαντικό να συζητήσετε με επαγγελματία ψυχικής υγείας για περαιτέρω αξιολόγηση και υποστήριξη. Το κλειδί είναι η συνεχής παρατήρηση, ίσως ένα ημερολόγιο της εξέλιξης της συμπεριφοράς να βοηθούσε.

Θυμηθείτε πως κάθε παιδί είναι μοναδικό-διαφορετικό και μπορεί να ανταποκρίνεται διαφορετικά σε διάφορες προσεγγίσεις. Η σημαντική παρουσία και υποστήριξη από εμάς παίζει καθοριστικό ρόλο στην αντιμετώπιση των συναισθηματικών δυσκολιών του παιδιού.

Διαβάστε επίσης:

Κίνητρα στα παιδιά: Τι είναι; Ποια είναι τα είδη; Πως δημιουργούνται;

Συναισθηματικές Δυσκολίες

Σχετικά με τον συντάκτη

Κοινωνική Λειτουργός με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή

Αφήστε σχόλιο

ΧΟΡΗΓΟΙ

Επιστροφή στην κορυφή