• Αρχική
  • Επιστημονικά
  • Στοχευμένη υποστήριξη και αποκλιμάκωση σε καταστάσεις απορρύθμισης: Όταν κάθε παιδί χρειάζεται κάτι διαφορετικό
Μικρός μαθητής έχει το κεφάλι ακουμπισμένο πάνω στο βιβλίο του, δεν φαίνεται το πρόσωπό του. Μέσα στη φωτογραφία κείμενο: "Yποστήριξη & αποκλιμάκωση: Όταν κάθε παιδί χρειάζεται κάτι διαφορετικό. Δέσποινα Χατζηδρόσου Κοινωνική λειτουργός – Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων Μ.Εd".
Χρόνος ανάγνωσης: 3 λεπτά

Στοχευμένη υποστήριξη και αποκλιμάκωση σε καταστάσεις απορρύθμισης: Όταν κάθε παιδί χρειάζεται κάτι διαφορετικό

(Συνέχεια από το άρθρο: «Βήματα Υποστήριξης στην Κρίση σε Πραγματικό Χρόνο»)

Στο προηγούμενο άρθρο αναδείξαμε πόσο κρίσιμο είναι το πώς μιλάμε και πώς είμαστε παρόντες/ παρούσες στη φάση της κρίσης — τόσο λεκτικά όσο και μη λεκτικά. Σε αυτή τη συνέχεια, θα εστιάσουμε στην προσαρμοσμένη παρέμβαση: όχι απλώς στην τεχνική, αλλά στη διαφοροποιημένη φροντίδα που ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες όλων των μαθητών/τριων.

Η αποτελεσματική υποστήριξη δεν είναι ενιαία. Είναι εξατομικευμένη, στοχευμένη, και εστιασμένη στη ρύθμιση, όχι στον έλεγχο.

Κάθε μαθητής και μαθήτρια έχει διαφορετικό νευρο-προφίλ, που επηρεάζει το πώς βιώνει το άγχος, τις μεταβάσεις, την αισθητηριακή επεξεργασία, την προσοχή ή τις κοινωνικές απαιτήσεις.

Ο παρακάτω πίνακας βοηθά στην αναγνώριση πυροδοτών, σημαδιών κλιμάκωσης και τεχνικών που σέβονται το προφίλ του εκάστοτε παιδιού:

Προφίλ Μαθητή Πυροδότες Σημάδια Κλιμάκωσης Χρήσιμες Τεχνικές Σημαντικές Υπενθυμίσεις
Φάσμα Αυτισμού Αισθητηριακή υπερφόρτωση, απρόσμενη αλλαγή Κρύβεται, καλύπτει αυτιά Μείωση ερεθισμάτων, οπτικά στηρίγματα Σεβασμός στην ανάγκη για χώρο
ΔΕΠΥ Αναμονή, έλλειψη κινήτρων Διακόπτει, νευρικότητα Κίνηση, σύντομες κατευθύνσεις Όχι σαρκασμός ή διαλέξεις
Τραύμα Έντονες φωνές, αίσθηση απειλής Πάγωμα ή ξέσπασμα Μαλακή φωνή, χώρος, μη λεκτικά σήματα Ασφάλεια και επιλογή πρώτα
AuDHD (Αυτισμός + ΔΕΠΥ) Υπερφόρτωση + βαρεμάρα Από σιωπή σε έκρηξη Οπτικοποίηση μεταβάσεων Σαφής ρουτίνα
Τραύμα + ΔΕΠΥ Απρόβλεπτο, στοχοποίηση Αντίδραση ή ρίσκο Τόνος ήρεμος, επικύρωση Όχι ντροπή – χτίσιμο εμπιστοσύνης

🔵 Διακρίνοντας τις συμπεριφορές: Πότε να παρέμβω και πώς;

Η παρατήρηση είναι το πρώτο βήμα για την πρόληψη. Κάθε σήμα δεν σημαίνει απαραίτητα παρέμβαση. Κάποιες φορές, η μη παρέμβαση είναι η πιο θεραπευτική απόκριση.

Συμπεριφορά Να παρέμβω; Αν Ναι Αν Όχι Γιατί μετρά
Ήπια απογοήτευση Προσφορά διαλείμματος, επιλογής Πρόληψη κλιμάκωσης
«Άσε με μόνο/η» αλλά μένει κοντά Ήρεμη παρουσία Σέβεται αυτορρύθμιση
Βηματισμός/απομόνωση Χωρίς απαιτήσεις Διέξοδος χωρίς σύγκρουση
Κρύβεται κάτω από θρανίο ❌ (αρχικά) Απόσταση και παρακολούθηση Χώρος για ηρεμία

❗Είναι καίριας σημασίας η κατανόηση πίσω από τη συμπεριφορά. Δεν είναι όλες οι κρίσεις ίδιες. Πολλοί/ες μαθητές/τριες εμφανίζουν είτε παθητικό «κλείσιμο» είτε εκρηκτικά ξεσπάσματα. Και οι δύο μορφές χρειάζονται συμπόνια, όχι έλεγχο.

  • Κλείσιμο: Απόσυρση, σιωπή, βλέμμα στο κενό → Μην πιέζεις, δώσε χώρο, γνώριμα εργαλεία ηρεμίας.
  • Ξέσπασμα: Ρίψεις, φωνές, κλωτσιές → Ασφάλεια πρώτα, όχι λεκτικές εντολές. Σύντομες φράσεις, μη συγκρουσιακή στάση.

🆘 SOS: Η απάντηση μας δεν πρέπει να ενεργοποιεί περισσότερο το στρες του παιδιού.

Συμπληρωματικά σε μη λεκτικά παιδιά κινούμαστε ως εξής:

Κλείσιμο (shutdown) – Τι κάνω:

  • Μικρό βήμα πίσω, λοξή στάση· δείχνω γωνιά ηρεμίας.
  • Αργή ορατή αναπνοή, παλάμη στο στήθος.
  • Αφήνω γνωστό εργαλείο (fidget/κάρτα «διάλειμμα»/ακουστικά).
  • Όχι επίμονη οπτική επαφή, όχι άγγιγμα.
  • Ήσυχη παρουσία 30–90″, μετά δύο οπτικές επιλογές.

Ξέσπασμα (meltdown) – Τι κάνω:

  • Ασφάλεια πρώτα: απομάκρυνση συμμαθητών/υλικών.
  • Απόσταση 1–2 μ., παλάμες ορατές, κινήσεις αργές.
  • Δείχνω κατεύθυνση προς ασφαλή χώρο.
  • Αφήνω καρτέλα «αναπνοές/νερό/βαρύ αντικείμενο».
  • Περιμένω σημάδια ηρεμίας πριν προτείνω επόμενο βήμα.

🆘 SOS: Τόνος σώματος χαμηλός, ρυθμός αργός, απόσταση σεβασμού.

🔵 Ένα εξατομικευμένο πλάνο ρύθμισης λειτουργεί σαν χάρτης σε δύσκολες στιγμές. Και το πιο σημαντικό: πρέπει να είναι συνδημιουργημένο με το παιδί.

 Περιλαμβάνει:

  • Προειδοποιητικά σήματα & πυροδότες
  • Στρατηγικές
  • Ασφαλείς χώροι & φράσεις αυτορρύθμισης
  • Πλάνο εξόδου & ρουτίνα επιστροφής
  • Ρυθμισμένη επεξεργασία του συμβάντος

❝ Όταν το παιδί έχει συμμετοχή στο πλάνο του, νιώθει ασφάλεια, έλεγχο και εμπιστοσύνη. ❞

Σε αυτό το σημείο είναι σημαντικό να τονιστεί ότι η ρύθμιση είναι ομαδική δουλειά και απαιτείται συνεργασία Εκπαιδευτικού και Υποστηρικτικού Προσωπικού. Χρειάζεται σαφή κατανομή ρόλων ανά φάση της κρίσης.

Φάση Ρόλος Εκπαιδευτικού Ρόλος Υποστηρικτή Κλειδί
Προ κρίσης Προεπισκόπηση, μοντελοποίηση Επαναφορά στηρίξεων Πρωινό check-in
Κλιμάκωση Μείωση απαιτήσεων Απομάκρυνση άλλων Λοξή στάση, μη λεκτικά σήματα
Κρίση Ασφάλεια, όχι λογική συζήτηση Οπτική επαφή, καταγραφή Ήρεμη ενότητα
Ανάκαμψη Ανασκόπηση, επανασύνδεση Καταγραφή, τακτοποίηση Ανασκόπηση εντός 10′
Μετα-συμβάν Προσαρμογή πλάνου Μοιρασμός παρατηρήσεων Συνεπής ενημέρωση αρχείου

 

➣ Σημαντική επισήμανση: Το πιο σημαντικό εργαλείο είναι η δική μας ρύθμιση

Κανένα εργαλείο δεν είναι αποτελεσματικό, αν ο ενήλικας είναι εκτός ρύθμισης. Πριν από οτιδήποτε άλλο, φροντίζουμε τον εαυτό μας.

➣ Ενδείξεις δικού μας στρες: ταχυκαρδία, τάση για λογομαχία, παγωμένο μυαλό, εσωτερική αποσύνδεση.

➣ Εργαλεία αντιστάθμισης δυσκολιών επαγγελματία:

▫️Αγκυρο-φράσεις

▫️3 βαθιές αναπνοές

▫️Παύση και νοητική απόσταση

▫️Αναπλαισίωση: «Δεν είναι επίθεση – είναι επικοινωνία.»

📌 Τι κρατάμε:

✅ Η διαφοροποίηση στη στήριξη δεν είναι εξαίρεση – είναι η ουσία της ένταξης.
✅ Η μη παρέμβαση είναι, πολλές φορές, στήριξη.
✅ Η συν-ρύθμιση προηγείται της συμμόρφωσης.
Κάθε παιδί μπορεί να ρυθμιστεί – με το κατάλληλο πλαίσιο, το σωστό πρόσωπο δίπλα του και χρόνο.

Διαβάστε επίσης:

Η Χρησιμότητα των Σχολικών Νοσηλευτών/τριων στα ΚΕΔΑΣΥ – Ανάγκη ή Πολυτέλεια;

Όταν τα Λόγια Δεν Φτάνουν: Βήματα Υποστήριξης στην Κρίση σε Πραγματικό Χρόνο

 

Κοινοποίηση σε:

Σχετικά με τον συντάκτη

Κοινωνική λειτουργός – εκπαιδεύτρια Ενηλίκων Μ.Εd

Αφήστε σχόλιο

Επιστροφή στην κορυφή