Καλημέρα με σωματική και ψυχική υγεία!

Σήμερα σκέφτηκα να γράψω ένα άρθρο για τα χρώματα και αν βοηθάνε τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες από τη δική μου σκοπιά. Θα υπενθυμίσω πως κάθε παιδί είναι μοναδικό και διαφορετικό με εξατομικευμένες ανάγκες.

Γιατί λοιπόν να χρησιμοποιήσω χρώματα στην ορθογραφία, στην ανάγνωση, στα μαθηματικά ή στην εκμάθηση θεωρητικών μαθημάτων;

  • Για να ενεργοποιήσω όλες τις αισθήσεις του παιδιού καθώς το παιδί θα θυμάται καλύτερα. Δημιουργούνται τα λεγόμενα μνημονικά ίχνη.
  • Για να μάθει ευχάριστα το παιδί. Ας θυμόμαστε πάντα πως τα παιδιά με δυσκολίες μάθησης μαθαίνουν αλλά διαφορετικά.
  • Για να εμπλακεί το παιδί καλύτερα σε δραστηριότητες που τον δυσκολεύουν.
  • Έρευνες δείχνουν πως είναι αποτελεσματικά στη μάθηση

✥ Από πότε μπορεί να εισάγω τα χρώματα στην εκπαίδευση του παιδιού;

Μπορώ να τα εισάγω από την προσχολική ηλικία, εφόσον το παιδί ξέρει να ονοματίζει και να τα διακρίνει. Μπορούμε να τα εισάγουμε σε απλές δραστηριότητες πχ: Έχουμε όλα τα σχήματα και λέμε στο παιδί, ζωγράφισε τον κύκλο πράσινο, το τρίγωνο κόκκινο, το τετράγωνο μπλε. Έτσι το παιδί μέσα από όλη αυτή την διαδικασία μαθαίνει να ξεχωρίζει τα σχήματα. Αντίστοιχες δραστηριότητες μπορούμε να κάνουμε με τα γράμματα και τους αριθμούς.

Πως μπορώ να χρησιμοποιήσω χρώματα στην ανάγνωση;

  • Να υπογραμμίσει το παιδί τις λέξεις κλειδιά για την κατανόηση του κειμένου
  • Να διαχωρίσουν τις παραγράφους του κειμένου
  • Να ζωγραφίσουν τα βασικά πρόσωπα του κειμένου και κάτι που τους έκανε εντύπωση ή τι κατάλαβαν από την ιστορία

Εδώ είναι σημαντικό να πούμε, πως τα χρώματα μπορούν να χρησιμοποιηθούν και στην πρώτη ανάγνωση όπου μπορούμε να έχουμε συλλαβές και λέξεις και το παιδί να ζωγραφίζει με διαφορετικό χρώμα τις συλλαβές και τις λέξεις.

Πχ: Ζωγράφισε το πα με κίτρινο, το πι με μπλε, το παπί με πράσινο.

Πως μπορώ να χρησιμοποιήσω τα χρώματα στην ορθογραφία;

Να βάζω διαφορετικά χρώματα στις καταλήξεις της ορθογραφίας όπως ι πράσινο, η θαλασσί, ει κόκκινο. Εδώ να σημειώσω πως εισάγουμε σιγά-σιγά τα χρώματα και όχι όλα μαζί ανάλογα με το ενδιαφέρον του παιδιού. Να θυμάστε πως τα χρώματα τα διαλέγει το ίδιο το παιδί καθώς θέλουμε να τον εμπλέξουμε στη μάθηση.

Αφού το παιδί μάθει τις βασικές καταλήξεις μετά με τον ίδιο τρόπο μπορούμε να εισάγουμε και τις δευτερεύουσες όπως σιγά σιγά και την θεματική ορθογραφία.

Αυτά ήταν κάποια απλά παραδείγματα για το πως μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα χρώματα. Υπάρχουν άπειροί ακόμα τρόποι ωστόσο!! Φαντασία χρειάζεται!!Πχ: Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε χρώματα για τη διάκριση των μερών του λόγου, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε χρώματα για τα πρόσημα, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε χρώμα για τα γένη και τις πτώσεις και άλλα πολλά… Σύμφωνα με τις ανάγκες του παιδιού δημιουργούμε το στόχο.

Άρα από τα παραπάνω καταλαβαίνουμε πως το χρώμα είναι ένα σημαντικό εργαλείο για την εγγραφή της πληροφορίας. Μην ξεχνάμε πως κάθε παιδί είναι καλό να έχει τα δικά του χρώματα χωρίς να του τα επιβάλλουμε αφού θα μάθει καλύτερα αν συμμετέχει ο ίδιος.

Σχετικά με τον συντάκτη

Κοινωνική Λειτουργός με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή

Αφήστε σχόλιο

ΧΟΡΗΓΟΙ

Επιστροφή στην κορυφή