Εξωτερικός χώρος σχολείου με σπασμένα τσιμέντα

«Για ακόμη μία χρονιά τα σεισμόπληκτα σχολεία του Αιγάλεω θα παραμείνουν σεισμόπληκτα με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους μαθητές τους». 

Η προσεκτική ανάγνωση των λέξεων που χρησιμοποίησε η Ένωση Συλλόγων Γονέων Αιγάλεω σε πρόσφατη ανακοίνωσή της αποκαλύπτει ένα τεράστιο άλυτο πρόβλημα σε ένα μεγάλο δήμο του λεκανοπεδίου. Εδώ και πέντε χρόνια τέσσερα σχολικά συγκροτήματα (17ου, 7ου, 11ου Δημοτικού και 1ου Γυμνασίου) χάσκουν σε ερειπιώδη κατάσταση. Ανάστατοι οι γονείς, βλέπουν κάθε χρόνο τα παιδιά τους να στοιβάζονται σε αίθουσες-κουτιά, να κάνουν διάλειμμα σε απαράδεκτες συνθήκες.

«Ο Δήμος Αιγάλεω είναι πρωταθλητής στα προβλήματα σχολικής στέγης» επισήμανε στο Documento ο πρόεδρος της τοπικής ΕΛΜΕ Θεόδωρος Κατσωνόπουλος.

Εδώ και πέντε χρόνια διαμαρτύρονται. Γονείς και εκπαιδευτικοί απευθύνονται στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ή στο υπουργείο Παιδείας αλλά τους πετούν σαν μπαλάκι στις υπηρεσίες του «γαλάζιου» δήμου. Ένα τείχος ανευθυνότητας ορθώνεται ολοένα ψηλότερο και η σχολική ζωή συνεχίζεται για πέντε χρόνια διαρκώς επιδεινούμενη για όλους. Μια μικρογραφία της «επιτελικής κυβέρνησης», όπως υπογράμμισαν συνομιλητές μας, της «άριστης διαχείρισης» με εξαιρετικά προβληματικές δημόσιες υποδομές, με παντελή αδιαφορία δίπλα στην απουσία λογοδοσίας και την προβολή μιας εικονικής πραγματικότητας. «Ο δήμος έχει πει ένα σωρό ψέματα» δήλωσαν οι περισσότεροι στο Documento. Το 2023 φεύγει και το στοιχειώδες, η στέγαση των μαθητών και συνακόλουθα οι υποτυπωδώς ανεκτές συνθήκες για διδασκαλία, είναι μια τρύπα στην πολιτική πρακτική του Δήμου Αιγάλεω αλλά και στις προτεραιότητες των μεγαλύτερων δημοτικών παρατάξεων.

Κοντέινερ για τους μαθητές

«Η κατάσταση είναι άθλια, δεν νομίζω να υπάρχει αντίστοιχη σε άλλο δήμο» είπε στο Documento η Χριστίνα Φάκα που είχε ένα παιδί στο σεισμόπληκτο 28ο Νηπιαγωγείο, το οποίο συστεγάζεται με το 22ο. Τα κοντέινερ για τους μαθητές αποτελούν πάγια πρακτική όπως και η συστέγαση σχολείων, καθώς το 28ο Νηπιαγωγείο ξεκίνησε τη χρονιά με 37 νήπια και δύο νηπιαγωγούς, η μία εκ των οποίων θα έφευγε με γονική άδεια.

Γονείς και εκπαιδευτικοί απευθύνθηκαν στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και στο υπουργείο –μάλιστα έστειλαν και επιστολή στο γραφείο του πρωθυπουργού–, οι οποίοι αποποιήθηκαν την ευθύνη για την κατάσταση των σχολικών κτιρίων και τους παρέπεμψαν στον δήμο, ο οποίος με τη σειρά του τους παρέπεμψε στους… προηγούμενους. Λύση δόθηκε, αλλά ήταν λύση ανάγκης και εμβαλωματική: οι γονείς πήραν τα νήπια και τα έγραψαν σε άλλα νηπιαγωγεία. Τον χαρακτηρισμό «άθλια» χρησιμοποίησε για τη συστέγαση επτά σχολικών μονάδων και η Στέλλα Τραγά, πρόεδρος των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αιγάλεω.

«Για πέμπτη σχολική χρονιά τα σεισμόπληκτα βρίσκονται στην ίδια κατάσταση και χωρίς πλέον εργολαβία, το 9ο Δημοτικό υπό έξωση να στριμώχνεται/συστεγάζεται σε ένα μερικώς “αναδιαμορφωμένο” σχολικό κτίριο, καθώς οι δυο σχολικές αίθουσες έγιναν τρεις. Ακόμη και σε αυτό τα “έργα” δεν ολοκληρώθηκαν πριν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς, με αποτέλεσμα την αναστολή λειτουργίας του σχολείου στις 15.09.2023 με απόφαση του δήμου» δήλωσε στο Documento η πρόεδρος της Ένωσης Συλλόγων Γονέων Αιγάλεω, Βιργινία Γεωργοπάνου.

Σε πλήρη αντίστιξη ήταν η έμπλεη ενθουσιασμού και αισιοδοξίας δήλωση του Αντιπεριφερειάρχη Παιδείας Μπάμπη Αλεξανδράτου, ο οποίος επισκέφθηκε τον δήμο λίγο προτού ανοίξουν τα σχολεία:

«Με χαρά ενημερώθηκα ότι τα σχολεία του Δήμου Αιγάλεω θα λειτουργήσουν καλά και ομαλά και ότι έχουν λυθεί με τον καλύτερο δυνατόν τρόπο τα οποιαδήποτε προβλήματα μετά τις προσπάθειες και τις ενέργειες της δημοτικής αρχής». Το Documento επικοινώνησε μαζί του με την απορία αν κατέληξε στη δήλωση έπειτα από αυτοψία στα σεισμόπληκτα σχολικά κτίρια, από τα οποία έχει κηρυχθεί εδώ και καιρό έκπτωτος ο εργολάβος. Απάντησε ότι είχε ενημέρωση από τη δημοτική αρχή του Γιάννη Γκίκα. Βλέποντας, όπως είπε, το ποτήρι μισογεμάτο, έθεσε την επίμαχη δήλωση στο πλαίσιο της καλής «σχολικής ψυχολογίας» ενόψει αγιασμού. Εντούτοις ήταν ενήμερος για την απόφαση συλλειτουργίας των 9ου και 14ου Δημοτικών Σχολείων σε μία βάρδια καθώς, όπως και ο ίδιος τόνισε, ελλόχευε ο κίνδυνος να έχουμε πρωινή – απογευματινή βάρδια εν έτει 2023.

Την εν λόγω απόφαση έλαβε ο διευθυντής της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Ιωάννης Κάππος, ο οποίος είπε στο Documento ότι είχε κρίνει πρώτα «κατάλληλο» το κτίριο αρμόδιο στέλεχος της ΚΤΥΠ (πρώην ΟΣΚ). Στις καταγγελίες της σχολικής κοινότητας ότι οι 190 μαθητές στοιβάζονται στις αίθουσες-κλουβιά, σε άθλιες τουαλέτες αλλά και στην ασφυκτικά μικρή αυλή, πέταξε αλλού το μπαλάκι των ευθυνών. Σε περίπτωση απευκταίου ατυχήματος ορθά κοφτά δήλωσε ότι ευθύνη έχει μόνο ο «Για πέμπτη σχολική χρονιά τα σεισμόπληκτα βρίσκονται στην ίδια κατάσταση και χωρίς πλέον εργολαβία, το 9ο δημοτικό υπό έξωση να στριμώχνεται/ συστεγάζεται σε ένα μερικώς “αναδιαμορφωμένο” σχολικό κτίριο» «Ο Δήμος Αιγάλεω είναι πρωταθλητής στα προβλήματα σχολικής στέγης» «Διαπιστώνουμε οι γονείς ότι τα σχολεία δεν είναι μέλημα και προτεραιότητα για τη διοίκηση του Δήμου Αιγάλεω»

Σε συνάντηση με την Ένωση Γονέων ο Ι. Κάππος αποποιήθηκε οποιεσδήποτε ευθύνες για τα σεισμόπληκτα και έδειξε τον δήμο για τις ασφυκτικά γεμάτες αίθουσες λόγω συγχωνεύσεων. Επιπλέον ούτε το υπουργείο Παιδείας γνωρίζει τίποτε. «Μετέφερα στον υπουργό Κυριάκο Πιερρακάκη και στην υφυπουργό Δόμνα Μιχαηλίδου την κατάσταση με τις συγχωνεύσεις στο περιθώριο υπηρεσιακής σύσκεψης» σημείωσε στο Documento ο Θεόδ. Κατσωνόπουλος και συνέχισε: «Το υπουργείο έχει ρόλο ρυθμιστή. Χρειάζεται να γίνει πιο σαφές το νομικό πλαίσιο καθώς γίνεται μεταφορά ευθυνών».

Σπασμένο, σκουριασμένο παράθυρο με χώματα στο περβάζι

Η απέραντη σιωπή του δημάρχου

Το μέγα ερώτημα της ευθύνης παραμένει για την τριτοκοσμική και ανεπίτρεπτη εν έτει 2023 κατάσταση των σχολικών υποδομών στον Δήμο Αιγάλεω. Την τακτική της σιωπής επέλεξε η δημοτική αρχή, στην οποία απευθυνθήκαμε πολλάκις προκειμένου να εκθέσει τη δική της άποψη. Από την πλευρά της η Βιργ. Γεωργοπάνου περιγράφει ένα «επιτηδευμένο χάος»: «Παρά τα μεγάλα προβλήματα για ακόμη μια χρονιά και χωρίς προγραμματισμό, οργάνωση και κυρίως αντίληψη, διαπιστώνουμε οι γονείς ότι τα σχολεία δεν είναι μέλημα και προτεραιότητα για τη διοίκηση του Δήμου Αιγάλεω. Με αλλεπάλληλα έγγραφα και αιτήματα, με αριθμούς πρωτοκόλλου μάλιστα, ζητάμε θεσμικά ως εκπρόσωποι των γονιών του Δήμου Αιγάλεω επίσημη ενημέρωση από τον δήμο, το αρμόδιο τμήμα Παιδείας, τον δήμαρχο και αντιδήμαρχο για τα φλέγοντα προβλήματα των σχολικών μας κτιρίων και τις εξελίξεις γύρω από αυτά, αν υπάρχουν. Δυστυχώς παραμένουν αναπάντητα και παρά τις οχλήσεις, τις διεκδικήσεις και τις πιέσεις δεν έχουμε θετική έκβαση σε κανένα ζήτημα ως τώρα».

«Πολύ μεγάλες καθυστερήσεις έχουν σημειωθεί στο κτίριο του ιστορικού –από τη δεκαετία του ’50– 1ου Γυμνασίου Αιγάλεω, που έχει κριθεί κατεδαφιστέο και έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα “Αντώνης Τρίτσης”» καταγγέλλει ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ, σημειώνοντας ότι οι περίπου 250 μαθητές μεταστεγάστηκαν στο πρώην 5ο Δημοτικό, το οποίο χρησιμοποιούσαν πολιτιστικοί σύλλογοι που είχαν τοποθετήσει παρκέ και μπάρες. «Είναι ακατάλληλο, είναι μικρές οι αίθουσες. Ούτε η διευθύντρια δεν έχει χώρο» σημειώνει.

Έκανε φτερά ο φάκελος της πολεοδομίας

Από την πλευρά της η Στ. Τραγά υπογραμμίζει μια σημαντική «απώλεια»: «Το κτίριο του 11ου Δημοτικού έχει κριθεί κατεδαφιστέο και περιέργως έχει χαθεί ο φάκελός του στην πολεοδομία, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να χτιστεί άλλο»! Οσο για το 9ο Δημοτικό, που το πέταξαν έξω από το κτίριό του οι ιδιοκτήτες του καθώς ο δήμος δεν πλήρωσε τα ενοίκια, επιρρίπτει ευθύνες στον «γαλάζιο» δήμαρχο Γκίκα, διότι σε σύσκεψη στο υπουργείο Εσωτερικών την περασμένη άνοιξη ο επίσης «γαλάζιος» γενικός γραμματέας «του είχε υποδείξει όχι μόνο να επισπεύσει αλλά και πώς θα βρει τα κονδύλια» για να επιτευχθεί η ομόφωνη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου για καθ’ υπέρβασιν απαλλοτρίωση.

Βρέθηκε τελικά η λύση στο κτίριο του 14ου Δημοτικού, που στέγαζε τους μισούς μαθητές. «Ανασκευάστηκε» χωρίζοντας «τις αίθουσες στα δύο με γυψοσανίδα. Ενα καθ’ υπερβολή οκταθέσιο σχολείο δεν μπορεί να στεγάσει ένα δωδεκαθέσιο και οι βοηθητικοί χώροι να μετατραπούν σε αίθουσες. Βγήκε κατάλληλο ενώ είναι οφθαλμοφανές ότι θέλει αέρα, βιβλιοθήκη, τμήμα ένταξης και έχει μια μικρή αυλή σαν γήπεδο μπάσκετ» συμπληρώνει η ίδια. Οσο για τις τουαλέτες, είναι άθλιες και μετρημένες στα δάχτυλα των δύο χεριών για τους 190 μαθητές.

«Σκοπός ήταν η αποδυνάμωση» τονίζει ο Θεόδ. Κατσωνόπουλος και εξηγεί: «Άνοιξαν τις εγγραφές για να μετακινηθούν σε άλλα σχολεία. Ίσως να συγχωνευτούν», θυμίζοντας εν μέρει την εμβαλωματική λύση με το 28ο νηπιαγωγείο.

Τη συνεύρεση μαθητών διαφορετικών ηλικιακών κατηγοριών στο ίδιο προαύλιο λόγω συστέγασης δημοτικών σχολείων και γυμνασίου σημείωσαν η Χρ. Φάκα, ο Θεόδ. Κατσωνόπουλος και η Στ. Τραγά. «Το 17ο Δημοτικό έχει το μεγαλύτερο πρόβλημα, καθώς το μισό συστεγάζεται με το 2ο Γυμνάσιο και το άλλο μισό με το δημοτικό σχολείο ειδικής αγωγής. Η κατάσταση στο κτίριο του 17ου έχει χειροτερέψει από τον σεισμό του 2019, ενώ πλέον έχουν καταστραφεί και όσα έπιπλα είχαν μέσα» καταγράφει μια τραγική κατάσταση η πρόεδρος των δασκάλων, ενώ παράλληλα οι γονείς απαιτούν να μάθουν την τύχη του εξοπλισμού τού υπό έξωση 9ου Δημοτικού, ο οποίος παραμένει ακόμη και σήμερα κλειδωμένος σε μία αποθήκη – άγνωστο πού!

Πρωταθλητής δήμος και στα ειδικά σχολεία

Τα θηριώδη προβλήματα σχολικής στέγασης αφορούν και τα ειδικά σχολεία. Όπως εξηγεί ο Θεόδ. Κωτσονόπουλος που εργάζεται ως εκπαιδευτικός σε ένα από αυτά: «Ο Δήμος Αιγάλεω έχει τα περισσότερα ειδικά σχολεία. Στο Περιστέρι, από τους μεγαλύτερους δήμους της χώρας, λειτουργεί τώρα το ειδικό σχολείο, αν και υπάρχει ιδρυτικό ΦΕΚ από το 2007. Το ίδιο ΦΕΚ έχει και ο Δήμος Αθηναίων αλλά δεν λειτουργεί κανένα, καθώς οι μαθητές του πηγαίνουν σε Αιγάλεω, Άγιο Δημήτριο και Νέο Ηράκλειο. Είναι σύνθετο το πρόβλημα, καθώς οι μαθητές αυτοί χρειάζονται χώρους και μετακίνηση αλλά το Αιγάλεω είναι κορεσμένο. Αυξάνονται οι μαθητές και το προσωπικό. Στο κτιριακό συγκρότημα του πρώην πολυκλαδικού συλλειτουργούν το 6ο Λύκειο με δύο ειδικά σχολεία που έχουν τώρα πάνω από 100 μαθητές. Στην Ορυζομύλων συστεγάζονται σχολεία διαφορετικών ηλικιακών φάσεων, ένα δευτεροβάθμιας και τρία πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης».

Προβλήματα παντού, λύσεις πουθενά

Τα προβλήματα δεν τελειώνουν εδώ, αλλά φαίνεται σαν να τα έχουν διαγράψει όλοι οι υπεύθυνοι. Είναι χαρακτηριστικό ότι η ένωση γονέων ενημέρωσε τον διευθυντή της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για κενά τα οποία δεν γνώριζε (!), όπως ελλείψεις σε ειδικότητες και σε βοηθητικό προσωπικό στο 9ο Δημοτικό, τις οποίες είχε ανακοινώσει ο διευθυντής του σχολείου στον αγιασμό.

Η πρόεδρος της ένωσης συνεχίζει: «Επιπροσθέτως κανένα έργο δεν έγινε στα υπόλοιπα σχολικά κτίρια με θέματα φθορών, συντήρησης κ.λπ. ούτε οι απαραίτητες ανακαινίσεις και αποκαταστάσεις, παρά τα αλλεπάλληλα αιτήματα των διευθυντών και των συλλόγων γονέων. Ξεκίνησε η σχολική χρονιά με ελλιπή καθαριότητα μιας και το προσωπικό τοποθετήθηκε οριακά στα σχολεία στις 6.9.2023 (στους περισσότερους δήμους από 1.9.2023), ενώ με τις πρόσφατες βροχές σχολικοί χώροι (αυλές, εργαστήρια και αίθουσες) παρουσίασαν θέματα, καθώς δεν έχουν καθαριστεί προαύλια, φρεάτια κ.λπ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα της κατάστασης ότι σε σχολείο της πόλης μας συνεργείο του δήμου προσπαθούσε να κλαδέψει την ώρα του αγιασμού!».

Πηγή: www.documentonews.gr

Σχετικά με τον συντάκτη

Η μοναδική, πλήρως προσβάσιμη για κάθε χρήστη, διαδραστική, κοινωνική πύλη ενημέρωσης στην Ελλάδα!

Αφήστε σχόλιο

ΧΟΡΗΓΟΙ

Επιστροφή στην κορυφή