Υπολογιστής και εκτυπωτής braille

Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων ένα βήμα προς την προσβασιμότητα

Ένα ακόμη βήμα για την ενίσχυση της προσβασιμότητάς του σε φοιτητές, αλλά και γενικότερα άτομα με αναπηρία, κάνει το πανεπιστήμιο Ιωαννίνων με την επίσημη έναρξη λειτουργίας της Μονάδα Προσβασιμότητας και Κοινωνικής Στήριξης για Φοιτητές με Αναπηρία και Φοιτητές Ευπαθών Κοινωνικών Ομάδων (ΕΚΟ).

Πρόκειται για μια νέα δομή του πανεπιστημίου Ιωαννίνων, που ιδρύθηκε για να καλύψει μια έλλειψη που υπήρχε στο ίδρυμα για ίση πρόσβαση στις υποδομές και τις εκπαιδευτικές διαδικασίες.

Η Μονάδα μπορεί πλέον να προσφέρει μέσα και εργαλεία για όλους και ιδιαίτερα για φοιτητές με αναπηρία, προκειμένου να μπορέσουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους.

Τεχνολογικός εξοπλισμός

Στα γραφεία που έχουν διαμορφωθεί στον πρώτο όροφο της Βιβλιοθήκης, ο οποίος είναι προσβάσιμος για άτομα με κινητικά προβλήματα, έχουν αξιοποιηθεί συλλογές βιβλίων και εγκυκλοπαιδειών σε γραφή Μπράιγ, ενώ η Μονάδα έχει εξοπλιστεί με τεχνολογικό εξοπλισμό που επιτρέπει την ακουστική ανάγνωση βιβλίων αλλά και την εκτύπωση σε γραφή Μπράιγ.

«Στόχος μας είναι η Μονάδα αυτή να γίνει κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας, στο πλαίσιο της πολιτικής του ιδρύματος για τους φοιτητές με αναπηρία. Η Μονάδα λειτουργεί καθημερινά και θα ενισχυθεί ο εξοπλισμός της, με τη δημιουργία μονάδων στήριξης και εργασία μέσα στους χώρους της Κεντρικής Βιβλιοθήκης», σημείωσε ο διευθυντής της Βιβλιοθήκης Γιώργος Ζάχος, κατά την παρουσίαση των δράσεων που έγινε στα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας, αλλά και σε εκπροσώπους φορέων της πόλης.

Ήδη έχουν μετατραπεί σε «ομιλούντα βιβλία» οι οδηγοί σπουδών του Ιδρύματος, προκειμένου να μπορούν οι φοιτητές με προβλήματα όρασης να λάβουν γνώση.

Σκοπός

Σκοπός της Μονάδας Προσβασιμότητας και Κοινωνικής Στήριξης Φοιτητών είναι η αύξηση του ποσοστού έγκαιρης ολοκλήρωσης των σπουδών και η ισότιμη συμμετοχή στην εκπαίδευση των φοιτητών με αναπηρία, καθώς και φοιτητών από ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, ενώ έχει γίνει και αίτημα προκειμένου να εξεταστεί η οικονομική ενίσχυση των φοιτητών αυτών.

Για την επίτευξη του στόχου αυτού παρέχεται μια σειρά από υπηρεσίες, που συνεχώς αναπτύσσονται και αναδιαμορφώνονται, μέσω του επανασχεδιασμού των υπαρχόντων υποστηρικτικών δομών του πανεπιστημίου Ιωαννίνων και της δημιουργίας καινούργιων. Έτσι, προβλέπεται η παροχή υπηρεσιών εκπαιδευτικής στήριξης, η δημιουργία προσβάσιμων σταθμών εργασίας στην πανεπιστημιακή Βιβλιοθήκη, η βελτίωση και ο εμπλουτισμός με νέο εξοπλισμό των υποδομών χρήσης και πρόσβασης σε εκπαιδευτικό υλικό φοιτητών με αναπηρία η παραγωγή συγγραμμάτων κατάλληλων για εντυποανάπηρους φοιτητές, καθώς και η αναβάθμιση και η αναπροσαρμογή των ιστοσελίδων των Τμημάτων, του πληροφοριακού συστήματος της Βιβλιοθήκης και των υπηρεσιών του πανεπιστημίου Ιωαννίνων.

Ικανοποιητικές λύσεις για όλα τα άτομα με αναπηρία

Η καταγραφή των αναγκών των φοιτητών καθώς και οι δράσεις στήριξης αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της δράσης της μονάδας, καθώς και η διασύνδεση με άλλους σχετικούς φορείς και οι δράσεις ευαισθητοποίησης. Τέλος, παρέχεται υποστήριξη τόσο των φοιτητών όσο και των καθηγητών σε θέματα που αφορούν την παράδοση μαθήματος, εξετάσεων κ.λπ.

Για μια σημαντική δομή, τόσο για το πανεπιστήμιο όσο και για την πόλη, έκανε λόγο ο επιστημονικός υπεύθυνος της Μονάδας, αντιπρύτανης Μηνάς Πασχόπουλος, σημειώνοντας πως θα πρέπει και η πανεπιστημιούπολη και η πόλη γενικότερα να γίνουν περισσότερο φιλικές σε άτομα με αναπηρία.

«Είναι ένα σημαντικό έργο που θα δώσει ικανοποιητικές λύσεις στα ΑμεΑ, όχι μόνο φοιτητές του δικού μας πανεπιστημίου, αλλά και άλλων που θα ήθελαν να προσφύγουν στη Βιβλιοθήκη για μια βοήθεια. Είμαστε δίπλα στα παιδιά αυτά για να κάνουμε τη ζωή τους πιο εύκολη και να δώσουμε ότι χρειάζονται για τις σπουδές τους. Εύχομαι η δομή να παραμείνει πολλά χρόνια», σημείωσε.

Παράλληλα, στο πανεπιστήμιο έχει ξεκινήσει μια σειρά παρεμβάσεων με στόχο την ενίσχυση της προσβασιμότητας στις υποδομές, όπως η σήμανση.

Χρειάζονται πολλά ακόμη

Τη λειτουργία της Μονάδας χαιρέτισε η γενική γραμματέας του Πανελληνίου Συνδέσμου Τυφλών Βορειοδυτικής Ελλάδος Έλενα Σταύρου, σημειώνοντας παράλληλα τις δυσκολίες και τα προβλήματα που υπάρχουν σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, κυρίως λόγω της έλλειψης εξοπλισμού και μέσων, που σε άλλες χώρες παρέχονται δωρεάν.
«Ισότητα δεν υπάρχει, υπάρχει μια βελτίωση σε σχέση με 15 χρόνια πριν, αλλά επειδή υπάρχουν άλλοι φορείς που παρεμβάλλονται, όχι η πολιτεία, για να μπορέσει να καταστεί προσβάσιμη η εκπαίδευση. Η εκπαίδευση στηριζόταν και στηρίζεται στην ατομική πρωτοβουλία του καθενός, ο οποίος, χωρίς την οικογενειακή στήριξη, είναι αδύνατο να σπουδάσει επαρκώς», σημείωσε, μιλώντας για ανθρώπους κάθε ηλικίας με μερική ή ολική τύφλωση.

Τα προβλήματα είναι εξίσου μεγάλα και σε θέματα κινητικότητας στην πόλη. «Η πόλη μας είναι μια μη προσβάσιμη πόλη, πέρα για πέρα. Εγώ που είμαι εκ γενετής τυφλή, για κανένα λόγο δε θα εγκατέλειπα το σπίτι μου χωρίς την παρουσία συνοδού. Αυτό ισχύει για ένα συντριπτικό ποσοστό ανθρώπων με τόσο σοβαρή αναπηρία όρασης.

Γίνονται προσπάθειες και για την περίφημη κινητικότητα και για την εξεύρεση εκπαιδευτών, για τις οδεύσεις και για ηχητική σήμανση στα φανάρια, όμως ακόμη δεν είμαστε σε αυτό το επίπεδο, ώστε να καταστούν όλα αυτά λειτουργικά και να μπορέσει ένας άνθρωπος με μειωμένη ή χωρίς όραση, να κινηθεί με ασφάλεια και ηρεμία και να επιστρέψει σπίτι του», σημείωσε χαρακτηριστικά

Πηγή: www.agon.gr

Σχετικά με τον συντάκτη

Με Άλλα Μάτια
Η μοναδική, πλήρως προσβάσιμη για κάθε χρήστη, διαδραστική, κοινωνική πύλη ενημέρωσης στην Ελλάδα!

Αφήστε σχόλιο