ΜΑΘΗΜΑ: ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
Οι απαντήσεις των πανελληνίων εξετάσεων με την εγκυρότητα του Νέου Φροντιστηρίου neo.edu.gr
Δείτε τα θέματα εδώ: Νεοελληνική Γλώσσα
Σχολιασμός Θεμάτων
Τα θέματα της νεοελληνικής γλώσσας καλύπτουν μεγάλο εύρος ασκήσεων , κυρίως λεξιλογικών , με ταυτόχρονη έμφαση στην κατανόηση κειμένου και στην υφολογική του εξέταση. Έτσι οι ασκήσεις θα δεσμεύσουν αρκετή ώρα από την εξέταση των μαθητών .Η περίληψη δεν παρουσιάζει ιδιαίτερες δυσκολίες ,ενώ το θέμα της παραγωγής λόγου είναι διατυπωμένο με σαφήνεια και αποτελεί βασικό θέμα της ύλης της Γ Λυκείου .Τα θέματα εν γένει ,κρίνονται ως εύστοχα και σαφή ,τέτοια που θα διαφοροποιήσουν τους καλά προετοιμασμένους μαθητές.
Σχόλιο Του Φιλολόγου και Υπεύθυνου Σπουδών για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας στο ΝΕΟ Φροντιστήριο, Κούνου Λουκά.
ΝΕΟΙ ΚΑΙ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ: Ανάμεσα στα αναμενόμενα θέματα συγκαταλέγεται το επιλεχθέν για την σημερινή εξέταση των υποψηφίων στις Πανελλαδικές εξετάσεις για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας. Η ενεργός πολιτότητα και συμμετοχή των νέων στα κοινά, σε μία εποχή που στιγματίζεται από μια αδιαμφισβήτητη κρίση αξιών, συνιστά ζητούμενο για την στήριξη αλλά και «εξυγίανση» της Δημοκρατίας. Η έννοια της Δημοκρατίας δεν είχε συσχετισθεί με το θέμα των Πανελλαδικών εδώ και πολλά χρόνια (ποτέ από το 2000 που ισχύει ο σημερινός τρόπος εξέτασης του μαθήματος), ενώ συχνά στα θέματα είθισται να εμπλέκεται ο ρόλος που διαδραματίζουν ή που καλούνται να διαδραματίσουν οι νέοι.
Σχόλιο του Θεοδώρου Βασίλη Υπεύθυνος Σπουδών στα εκπαιδευτήρια του ομίλου σε Γαλάτσι και Κηπούπολη
Τα θέματα των εξετάσεων στη Νεοελληνική Γλώσσα κρίνονται σαφή αλλά απαιτητικά. Μετά από πολλά χρόνια δεν ζητήθηκαν αντώνυμα ούτε τρόπος ανάπτυξης παραγράφου.
Πιο αναλυτικά, το κείμενο κρίνεται μέτριας δυσκολίας και δεν πρέπει να δυσκόλεψε τους μαθητές. Επίσης, το θέμα της έκθεσης ήταν αναμενόμενο, ξεκάθαρο στα ερωτήματά του και επίκαιρο. Θεωρώ ότι σε σχέση με πέρσι τα θέματα ήταν ελαφρώς πιο δύσκολα στο κομμάτι των γλωσσικών ασκήσεων, αλλά ήταν πιο εύκολη η περίληψη του κειμένου.
Σχόλιο του Νταρίδη Ιωάννη Διευθυντή Σπουδών Παραρτημάτων Πλ. Αμερικής & Αιγάλεω
Καταρχάς το θέμα της δημοκρατίας – όσο και αν φαίνεται παράξενο – δεν έχει τεθεί ως θέμα εξετάσεων τουλάχιστον από το 2010 και εξής. Και δεν αναφέρομαι μόνο στις εξετάσεις του Ιουνίου των ΓΕΛ, αλλά σε όλα τα διαγωνίσματα όλων των εξετάσεων (επαναληπτικές, ΕΠΑΛ, ομογενείς). Το γεγονός από μόνο του προκαλεί προφανώς έκπληξη. Ωστόσο, όταν η χώρα βρίσκεται διαμέσου δύο εκλογικών αναμετρήσεων, τα θέματα της δημοκρατίας (κείμενο) και των ενεργών πολιτών (έκθεση) σε συνδυασμό με το σχολείο αφαιρούν την όποια έκπληξη δημιουργήθηκε.
Η άσκηση της περίληψης δε ζητά επικοινωνιακό πλαίσιο, η άσκηση με το Σ/Λ παγιώνεται, ενώ η επίκληση στην αυθεντία συνιστά – επιτέλους – μια ομαλή αξιοποίηση της θεωρίας της πειθούς του σχολικού βιβλίου, την οποία είχαμε να συναντήσουμε από τις εξετάσεις του 2012 για τα ΓΕΛ.
Συνώνυμα και απόδοση σημασίας οι λεξιλογικές ασκήσεις με φυσιολογική κατανομή μονάδων.
Μερική εντύπωση προκαλεί το ερώτημα που αφορά το ύφος, ωστόσο στην εκφώνηση δίνεται και η θεωρία.
Τέλος, οι ασκήσεις για την παρένθεση και την ενεργητική – παθητική φωνή κρίνονται απλές και βατές.
Συνολικά, το δοκίμιο δεν προκαλεί ανησυχία, ενώ οι ασκήσεις ενώ φαίνονται πολλές, τελικά δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολες. Όσον αφορά το θέμα της έκθεσης, η προετοιμασία του υποψηφίου είναι αυτή που παίζει τον πιο σημαντικό ρόλο, διότι τα ερωτήματα προϋποθέτουν τη μελέτη της αντίστοιχης θεματολογίας. Και τα δύο ερωτήματα απαιτούν συγκεκριμένες πρακτικές προτάσεις και όχι θεωρητικές γενικολογίες. Ως εκ τούτων – και όπως θα έπρεπε άλλωστε – το πιο δύσκολο κομμάτι του διαγωνίσματος είναι η ίδια η έκθεση. Ίσως και γι’ αυτό οι επόμενοι υποψήφιοι (2020) αποφασίστηκε να αρκεστούν στη μισή (περίπου 300 λέξεων, ήτοι ούτε μια σελίδα!) σε σχέση με τους φετινούς (2019) έκθεση!
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Α. ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Στο εν λόγω δοκίμιο του Κυρίου Norberto Bobbio, το θέμα που θίγεται είναι η σημασία των ιδανικών για μία υγιή δημοκρατία. Το κείμενο έρχεται ως απάντηση στους νέους που διερωτώνται για τον ρόλο του ενεργού πολίτη στη Δημοκρατία εν μέσω απουσίας ιδανικών, υπογραμμίζοντας την σημασία τους μέσα από την έκθεση ιδανικών που διακυβεύονται. Αρχικά γίνεται λόγος για την επικράτηση της μισαλλοδοξίας και του δογματισμού, απέναντι στο ιδανικό της ανοχής. Εν συνεχεία, ο συγγραφέας επικαλείται το ιδανικό της απόρριψης της βίας στα πλαίσια διευθέτησης των όποιων διαφωνιών, της δεκτικότητας σε νέες ιδέες που οδηγούν τις κοινωνίες στην πρόοδο, καθώς και εκείνο της αδελφότητας, προς αποφυγή των εμφύλιων συρράξεων. Κλείνοντας, καταλήγει πως η ανάπτυξη της συλλογικότητας συνιστά εκ των ων ουκ άνευ.
Β1.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
ΣΩΣΤΟ
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Β2.
α. << …διδαχή του Καρλ Πόπερ…>>
<<Στο έργο του Φιλοσοφία της Ιστορίας ο Χέγκελ χαρακτήρισε την ιστορία ως <<απέραντο σφαγείο >>.
β. Στην πρώτη περίπτωση προσπαθεί να πείσει χρησιμοποιώντας την άποψη ενός φιλοσόφου προσπαθώντας να δώσει κύρος στα γραφόμενα του ( << Ποτέ μου δεν ξεχνώ >> ).
Στη δεύτερη περίπτωση προσπαθεί να πείσει για την εγκυρότητα και να τεκμηριώσει την άποψη του ( << Μπορούμε να τον διαψεύσουμε; >>)επικαλούμενος το έργο του Χέγκελ.
Β3.
α. 1.παραίνεση, διδασκαλία
- κοροιδίας, εμπαιγμού
- συνύπαρξης, συνοίκησης
- εναντιώνεται, αντιμάχεται, αντιστρατεύεται
β. 1. μεταφορική – κτηνώδη/ζωώδη διαμάχη
- μεταφορική- ξεκαθαρίζει το τοπίο μας/οδηγεί τη ζωή μας
Β4.
α.1. <<Αφού η δημοκρατία…πολίτες;>> και << Αν σήμερα… με τη βία .>> Υποτακτικός λόγος
2.Η χρήση του ΄β προσώπου: << Θέλετε να…>> και χρήση ερωτήσεων << Πώς όμως να μην πάρουμε… κανόνες;>>
β. Η παρένθεση περιλαμβάνει μια πρόσθετη πληροφορία που επεξηγεί τον όρο και μας παραπέμπει στο ιστορικό της πλαίσιο.
γ. Η σύνταξη είναι ενεργητική: << …Η διαμόρφωση και η εξάπλωση ειρηνικών επαναστάσεων επιτρέπεται/επιτρέπονται μόνο από τη δημοκρατία …>>
Θέμα Γ1 : Παραγωγή λόγου.
Ανάλυση ζητούμενων
Επικοινωνιακή περίσταση :Άρθρο στη σχολική εφημερίδα : ύφος λιτό , αναφορική λειτουργία .
Α΄ σκέλος :Ενέργειες στην καθημερινότητα των πολιτών ώστε να παγιωθεί η δημοκρατία
Β΄ σκέλος :Συγκεκριμένες δράσεις του σχολείου ώστε να διαμορφωθούν δημοκρατικοί πολίτες
Τίτλος: « Η δημοκρατία χρειάζεται τη συμμετοχή όλων μας…»
Πρόλογος : Τονισμός της σημασίας του πολίτη ως στυλοβάτη της δημοκρατίας ,ως συμμετέχοντα στη λήψη των αποφάσεων με την ευθύνη που του αναλογεί ,ως συμμετέχοντα στον κοινωνικό και πολιτικό διάλογο ,ως ευαισθητοποιημένου ατόμου στα κοινωνικά ζητήματα .
Κύριο θέμα
Α΄ζητούμενο : ενέργειες στην καθημερινότητα
–Πληροφόρηση για όλα τα σημαντικά ζητήματα(πολιτικά , κοινωνικά, επιστημονικά) και κριτική στάση έναντι αυτής της πληροφόρησης ώστε να διαμορφωθεί άποψη με βάση τα σύγχρονα δεδομένα χωρίς προκαταλήψεις και με κοινωνική ευαισθησία. Αποφυγή της έκθεσης στην προπαγάνδα και στην παραπληροφόρηση.
–Συμμετοχή και δραστηριοποίηση σε συλλόγους που συμβάλλουν στην επίλυση αυτών των ζητημάτων ,(π.χ.Μη κυβερνητικές Οργανώσεις ) προσφέροντας χρόνο και εργασία ώστε να ανακουφιστεί η κοινωνία από τις οδυνηρές ελλείψεις και τα προβλήματα.
–Επίδειξη διαλεκτικού ήθους , χωρίς φανατισμό , με ανεκτικότητα ώστε να συμμετάσχει απροκατάληπτα στον κοινωνικό διάλογο και να εξευρεθούν λύσεις που να αναζητούν την κοινωνική ισορροπία και την κοινωνική συνοχή .Επιδίωξη για αλληλεπίδραση με τη διαφορετική άποψη, ώστε να αναζητηθούν τα οφέλη για το σύνολο .
–Συμμετοχή στις εκλογικές διαδικασίες ως ελάχιστο δείγμα της ανάληψης ευθύνης που του αναλογεί και της υγιούς πολιτικοποίησης που απαιτείται.
Μεταβατική παράγραφος :Για να διατηρηθεί ή και για να επιτευχθεί ένα τέτοιο κοινωνικό κλίμα είναι απαραίτητη , η δημοκρατική αγωγή ,η μετάγγιση των ανθρωπιστικών αξιών από το σχολείο , όχι μόνο ,κυρίως μέσα από δράσεις .
Β ΄ζητούμενο : Δράσεις του σχολείου
-Χρήση του διαλόγου ως εκπαιδευτικού μέσου στην εκπαιδευτική διαδικασία και στη ζωή του σχολείου .Το μάθημα μπορεί να γίνεται με συζήτηση ώστε να γίνει πιο βιωματικό και συμμετοχικό ,και πολλές αποφάσεις που αφορούν τη σχολική κοινότητα να λαμβάνονται κατόπιν ανοιχτού ,δημόσιου διαλόγου .Έτσι θα εμπεδωθεί ή αξία του ως μέσου επίλυσης των προβλημάτων και των διαφορών .
-Συμμετοχή των παιδιών με καθοδήγηση των εκπαιδευτικών σε εθελοντικές δράσεις που θα υπογραμμίζουν την αξία της συμμετοχής και της δραστηριοποίησης .Ειδικής αναφοράς χρήζει το οικολογικό πρόβλημα και οι ανάλογες δράσεις (αναδασώσεις ,καθαρισμοί )
-Διοργάνωση σχολικών γιορτών πολυπολιτισμικού χαρακτήρα ,ώστε να αναιρεθούν τα στερεότυπα που αφορούν άλλους πολιτισμού Κατοχυρώνεται η ανεκτικότητα και παγιώνεται το αίσθημα συνεκτικότητας της σχολικής κοινότητας, που είναι προπομπός της κοινωνικής συνοχής .
-Διοργάνωση εκδηλώσεων για ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των παιδιών σχετικά με σημαντικά ζητήματα της επικαιρότητας. Με αφορμή αυτά μπορεί να γίνεται τονισμός της αξίας της κοινωνικής συμμετοχής και να καταγγέλλεται η κοινωνική απάθεια ως κύρια αιτία της διαιώνισής τoυς.
Επίλογος
Με ένα δημοκρατικό σχολείο πυκνώνουν οι δεσμοί μεταξύ των μελών μιας κοινωνίας και προοιωνίζεται θετικά το μέλλον ,αφού όλοι οι πολίτες μαθαίνουν να λειτουργούν σε συνεργασία ο ένας μe τον άλλο. Είναι ανάγκη η παιδεία να κινηθεί σε αυτή την κατεύθυνση ώστε να δοθεί μια αποφασιστική απάντηση στους σύγχρονους αρνητές της δημοκρατίας και του ανθρωπισμού.


