Μοντεσσόρι Μαρία

Μαρία Μοντεσόρι, Ιταλική παιδαγωγός γεννήθηκε στις 31 Αυγούστου το 1870 και απεβίωσε στις 6 Μαΐου 1952. Για την εποχή της οι παιδαγωγικές μεθόδους της αποτέλεσαν πρωτοπορία και εξακολουθούν να εφαρμόζονται και σήμερα σε αρκετά σχολεία σε όλη την Ευρώπη, που ονομάζονται ¨Μοντεσοριανά σχολεία¨ ή ¨Μοντεσοριανές σχολές¨.

Γεννήθηκε στην Ιταλία και σπούδασε στο πανεπιστήμιο της Ρώμης, όπου αποφοίτησε ως πρώτη γιατρός στην πατρίδα της. Γρήγορα, όμως διαπίστωσε την αγάπη της προς τα παιδιά και αφοσιώνεται σε αυτά, αφού σπουδάζει ψυχολογία και παιδαγωγικά. Γυρίζει όλο τον κόσμο κηρύσσοντας πως το σημαντικότερο όπλο προς την διαπαιδαγώγηση των παιδιών είναι η αγάπη και ο σεβασμός ως προς την προσωπικότητα του παιδιού ανεξάρτητα από τον δείκτη νοημοσύνης ή τις μαθησιακές δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίζει ένα παιδί. Σύμφωνα με τη μέθοδο Μοντεσόρι, το παιδί συμμετέχει στη γνώση και με τις πέντε αισθήσεις του και εκπαιδεύεται χωρίς σχολικούς καταναγκασμούς.

Διάφορα αντικείμενα το βοηθούν να κατανοήσει τις έννοιες του βάρους, τα χρώματα, τα ποσοτικά μεγέθη και τα σχήματα, ενώ διάφορες κατασκευές αξιοποιούν τη δημιουργική και καλλιτεχνική του έφεση. Η παιδαγωγός δεν επιβάλλεται ποτέ με τον φόβο ή με την ένταση της φωνής της.

Ο δεκάλογος της Μαρία Μοντεσόρι ήταν ο εξής:

1. Μην αγγίζετε ένα παιδί παρά τη θέληση του.

2. Μην μιλάτε με άσχημο τρόπο σε ένα παιδί και μην χρησιμοποιείτε άσχημα λόγια όταν αναφέρεστε σε αυτό κατά την απουσία του.

3. Επικεντρωθείτε στο να ενισχύσετε και να βοηθήσετε να αναπτυχθούν τα θετικά στοιχεία και οι υπάρχουσες ικανότητες του παιδιού, ώστε να μην αφήνουν χώρο για το ”κακό”.

4. Βοηθήστε το να συμμετέχει ενεργά στην προετοιμασία του περιβάλλοντος μάθησης. Αφιερώστε σχολαστική και συνεχή φροντίδα σε αυτό. Βοηθήστε το παιδί να συνάψει εποικοδομητική σχέση με το περιβάλλον του. Δείξτε του το περιβάλλον μέσα στο οποίο κρύβονται τα μέσα που θα βοηθήσουν την ανάπτυξη του και υποδείξετε του την κατάλληλη χρήση τους.

5. Να είστε πάντα έτοιμοι να ανταποκριθείτε στο κάλεσμα ενός παιδιού που έχει την ανάγκη σας και πάντα να ακούτε και να απαντάτε στο παιδί που σας απευθύνεται.

6. Σεβαστείτε το παιδί που κάνει κάτι λάθος και μπορεί αργότερα να εντοπίσει μόνο του το λάθος και να διορθωθεί, αλλά να διακόψετε άμεσα και ρητά κάθε καταχρηστική χρήση του περιβάλλοντος και κάθε κίνηση που μπορεί να θέτει σε κίνδυνο το παιδί ,το περιβάλλον του ή τους άλλους.

7. Σεβαστείτε το παιδί τη στιγμή που ξεκουράζεται ή τη στιγμή που παρακολουθεί άλλους να εργάζονται ή όταν συλλογίζεται τι έχει κάνει ή τι θέλει να κάνει. Μην το κατευθύνετε ούτε να το αναγκάζετε σε άλλες μορφές δραστηριοτήτων.

8. Βοηθήστε το παιδί που βρίσκεται σε αναζήτηση κάποιας δραστηριότητας και δεν μπορεί να βρει τι θέλει να κάνει.

9. Να είστε ακούραστοι στο να επαναλαμβάνετε αυτό που θέλετε στο παιδί που αρνήθηκε λίγο νωρίτερα να σας ακούσει, να βοηθάτε το παιδί να αποκτήσει ότι δεν έχει ακόμη κατακτήσει και να ξεπεράσει τις όποιες δυσκολίες του. Κάνετε το δημιουργώντας το μαθησιακό περιβάλλον με φροντίδα, εξοπλισμένοι με αυτοσυγκράτηση και σιωπή, χρησιμοποιώντας ήπια λόγια και γεμάτη αγάπη παρουσία. Κάνετε αισθητή την παρουσία σας στο παιδί που βρίσκεται σε αναζήτηση και αποστασιοποιηθείτε από το παιδί που έχει βρει τις απαντήσεις του.

110 Πάντα να συμπεριφέρεστε στο παιδί χρησιμοποιώντας τους καλύτερους τρόπους σας και να του προσφέρετε τον καλύτερο εαυτό σας

Από τα παραπάνω συμπεραίνουμε πως και αν έχουν περάσει τόσα χρόνια οι παιδαγωγικές μεθόδους της Μοντεσόρι, συνεχίζουν να είναι επίκαιρες όσο ποτέ.
Ας αφήνουμε, λοιπόν το παιδί να μαθαίνει σύμφωνα με το δικό του ρυθμό και να ανακαλύπτει με απλή καθοδήγηση, τη νέα γνώση!

Πηγή: http://eidikiagogi-symvoulesgiagoneis.blogspot.gr/2017/08/blog-post_42.html

Σχετικά με τον συντάκτη

Η μοναδική, πλήρως προσβάσιμη για κάθε χρήστη, διαδραστική, κοινωνική πύλη ενημέρωσης στην Ελλάδα!

Αφήστε σχόλιο

ΧΟΡΗΓΟΙ

Επιστροφή στην κορυφή