Ο Κωμικός Πάνος Κατσής νοηματίζει-Στιγμιότυπο από τη διαφήμιση της ΔΕΗ

«Εξυπηρέτηση για όλους», η διαφήμιση της ΔΕΗ για τη νέα υπηρεσία της για ανθρώπους με προβλήματα ακοής, γιατί όλοι πρέπει να έχουν ισότιμη πρόσβαση στην εξυπηρέτηση και την επικοινωνία

Κείμενο: Πέπη Νικολοπούλου για το elculture
email: pnikolopoulou@elculture.gr

Η ταινία “CODA”, μια ταινία για το ακούον παιδί κωφών γονέων, κέρδισε το Όσκαρ καλύτερης ταινίας πέρυσι και ένας από τους πρωταγωνιστές της, ο Troy Kotsur, έγινε ο πρώτος κωφός που κέρδισε Όσκαρ υποκριτικής, όταν πήρε το βραβείο Β’ Ανδρικού ρόλου. Ο Troy Kotsur στην ευχαριστήρια ομιλία του θα συγκινήσει τον κόσμο ευχαριστώντας τον σκηνοθέτη του γιατί έγινε γέφυρα επικοινωνίας ανάμεσα στους ακούντες και σε εκείνον. Η Λόρεν Ρίντλοφ έγινε η πρώτη κωφή υπερήρωας του κινηματογραφικού σύμπαντος της Marvel στο “Eternals”. Η σειρά μυστηρίου-κωμωδίας του Hulu “Only Murders in the Building” κέρδισε αναγνώριση για ένα σχεδόν εξ ολοκλήρου βουβό επεισόδιο που ανέδειξε την οπτική γωνία ενός κωφού χαρακτήρα (τον οποίο υποδύεται ο James Caverly).

Ακόμη και με αυτά τα εξέχοντα παραδείγματα αναπαράστασης της αναπηρίας στην οθόνη, η συμπερίληψή τους σε θέματα επικοινωνίας και ενημέρωσης συχνά υστερεί. Ίσως γιατί μέχρι σήμερα οι ακούοντες άνθρωποι θεωρούν την κώφωση ως μια ανεπάρκεια και όχι ως ένα ξεχωριστό γλωσσικό πλαίσιο, και κουλτούρα. Αυτό που ο κόσμος των ακουόντων αποκαλεί «απώλεια ακοής», η κοινότητα των Κωφών το αντιπαρέρχεται με το «κέρδος των κωφών». Αποφεύγει ορολογίες όπως «ανάπηρος», «βαρήκοος» ή «βουβός». Αντίθετα, οι κωφοί που ταυτίζονται με την κοινότητα των κωφών και χρησιμοποιούν μια νοηματική γλώσσα θεωρούν την κωφότητά τους ως την πρωταρχική πολιτισμική τους ταυτότητα. Για τους κωφούς η νοηματική γλώσσα, και οι πολλαπλές παραλλαγές της, είναι μια γλώσσα που συνεχώς εμπλουτίζεται, μεταλλάσσεται, μεταμορφώνεται με τις καθημερινές ζυμώσεις ανάμεσα στους ανθρώπους που τη χρησιμοποιούν, την καταγωγή, τα μέρη που μεγαλώνουν, και αναπτύσσεται οργανικά με την πάροδο του χρόνου, όπως οι ομιλούμενες γλώσσες.

Οι σκέψεις αυτές με είχαν κατακλύσει εκείνο το βράδυ στην απονομή των Όσκαρ. Ανέτρεξα σε όλες εκείνες τις φορές που επισκέφθηκα μια χώρα τη γλώσσα της οποίας δεν μπορούσα να μιλήσω. Επικοινωνία αδύνατη. Απούσα. Η έκκληση για οποιαδήποτε βοήθεια επίσης αδύνατη. Σκέφτομαι επίσης εκείνες τις φορές που κάποιος εκκωφαντικός θόρυβος καθιστούσε την επικοινωνία μου με κάποιον αδύνατη σε σημείο που να φθάνω στα όρια της τρέλας. Αλλά σκέφτομαι και τις απλές καθημερινές συνήθειες που έχω όπως όταν ακούω μουσική και podcast για να αντέξω τις πολύωρες διαδρομές με το λεωφορείο ή τις αναμονές στις υπηρεσίες, στα αεροδρόμια.

Πώς είναι να ζεις σε έναν κόσμο που δεν μιλάει τη γλώσσα σου;

Πώς είναι να ζεις σε έναν κόσμο όπου ο μόνος τρόπος επικοινωνίας είναι ο προφορικός λόγος, ο λόγος μέσα από τον ήχο;

«Οι κωφοί δεν πιστεύουν στη σιωπή», γράφει ο κωφός ποιητής Ilya Kaminsky στη συλλογή του “Deaf Republic” και αυτό περικλείει τα πάντα.

«Η επικοινωνία οφείλει να υπάρχει πέρα από το χάος των λέξεων», σκέφτομαι.

Στιγμιότυπο από τη διαφήμιση άτομα με χέρια ψηλά αντί για χειροκρότημα

Για τους κωφούς η νοηματική γλώσσα είναι η ταυτότητά τους. Και ο σεβασμός μας σε αυτή, ένδειξη πολιτισμού και συμπερίληψης για εμάς τους ακούντες.

Μεγάλος ο ενθουσιασμός πριν από μερικές ημέρες όταν είδα ξαφνικά μια νέα διαφημιστική καμπάνια. Ανέλπιστα διαφορετική και συμπεριληπτική. Αναμμένα φώτα στη σκηνή και η παράσταση αρχίζει. Ο κωμικός παίρνει τη θέση του όπως σε κάθε stand up comedy και αφού πρώτα ζητήσει με νόημα να πάρουν από μπροστά του το μικρόφωνο, θα ξεκινήσει να μιλά. Δεν καταλαβαίνω τίποτα από όσα δείχνει και κάνει. Γιατί καθώς είμαι μία από τους ακούοντες η γλώσσα του φαντάζει στα μάτια μου ξένη. Στα αυτιά μου απούσα. Κι όμως οι ακροατές γελούν. Απολαμβάνουν όλα όσα συμβαίνουν στη σκηνή και στο τέλος, το χειροκρότημά αν και σιωπηλό, είναι ένθερμο. Χέρια μαζεμένα κουνιούνται με ενθουσιασμό. Ναι είναι το δικό τους χειροκρότημα. Η δική τους στιγμή αποθέωσης του αγαπημένου τους κωμικού.

Πώς είναι να ζεις σε έναν κόσμο που δεν μιλάει τη γλώσσα σου; Από τα πολύ απλά έως τα πιο σύνθετα και δύσκολα ζητήματα.

Αυτό το ερώτημα θέτει η νέα καμπάνια της ΔΕΗ, με έναν ευρηματικό τρόπο και με μια διαφήμιση που όσοι δεν μιλάνε την ελληνική νοηματική γλώσσα, δεν μπορούν εκ πρώτης να καταλάβουν. Mια διαφήμιση διαφορετική από αυτές που έχουμε συνηθίσει, καθώς χρησιμοποιεί τη νοηματική ως γλώσσα επικοινωνίας. Οι ακούοντες δεν καταλαβαίνουν πολλά και… κάπως έτσι καταλαβαίνουν πως είναι να είσαι αποκλεισμένος από την επικοινωνία.

Πρωταγωνιστής στη διαφημιστική ταινία ο κωφός ηθοποιός και stand-up comedian Πάνος Κατσής ενώ το κοινό στην διαφορετική αυτή παράσταση είναι επίσης άτομα από την κοινότητα των κωφών.

Πώς είναι να ζεις σε έναν κόσμο που κάνει ωστόσο βήματα μεγάλα για να συμπεριλάβει όσους περισσότερους μπορεί;

Μια πραγματικότητα που η ΔΕΗ έμπρακτα αποδεικνύει με την υπηρεσία «Εξυπηρέτηση για όλους» (serviceforall.dei.gr) για ανθρώπους με προβλήματα ακοής που μπορούν πλέον να επικοινωνήσουν μέσω τριμερούς βιντεοκλήσης με παρουσία διερμηνέα και δυνατότητα προβολής υπότιτλων. Μια υπηρεσία που ενισχύει το πνεύμα συμμετοχικότητας, ανοίγοντας τον δρόμο στον κοινωνικό πολιτισμό, τη συμπερίληψη και την άριστη εξυπηρέτηση προς όλους. Μια υπηρεσία που προάγει την έννοια της συμπερίληψης δίνοντας ένα σαφές μήνυμα από την πλευρά της ΔΕΗ: όλοι πρέπει να έχουν ισότιμη πρόσβαση στην εξυπηρέτηση και την επικοινωνία.

Δείτε τη διαφήμιση εδώ ⇓

Πηγή: elculture.gr

Σχετικά με τον συντάκτη

Η μοναδική, πλήρως προσβάσιμη για κάθε χρήστη, διαδραστική, κοινωνική πύλη ενημέρωσης στην Ελλάδα!

Αφήστε σχόλιο

ΧΟΡΗΓΟΙ

Επιστροφή στην κορυφή