παιδί και προπονητής σε χώρο γηπέδου μπάσκετ ενώνουν τα χέρια σε μπουνιές.
idealpsychology.gr

 

Σε προηγούμενο άρθρο σχετικά με την ψυχολογική διαχείριση της καραντίνας είχαν δοθεί οδηγίες και κατευθυντήριες γραμμές προς τους αθλητές σύμφωνα και με τα διεθνή guidelines. Θα πρέπει ωστόσο να τονιστεί ο καθοριστικός ρόλος των προπονητών σε αυτή τη χρονική στιγμή, ώστε να κρατηθούν τα παιδιά-αθλητές ενεργά και στοχοπροσηλωμένα όσο περισσότερο μπορούν.

Οι προπονητές είναι οι «σημαντικοί άλλοι» των αθλητών και ο λόγος τους αλλά και η συναισθηματική τους εμπλοκή έχει ιδιαίτερη σημασία για τα παιδιά. Η αποστασιοποίηση και η ελλιπής επικοινωνία δεν βοηθάει το χτίσιμο των σχέσεων και τη διαχείριση των συναισθημάτων από την πλευρά των αθλητών. Όσο δύσκολο και αν είναι να παραμείνουν ενεργοί και σε συναισθηματική εγγύτητα με τους αθλητές τους, οφείλουν να προσπαθήσουν να μην αλλάξει πολύ η καθημερινή τους επαφή με τα παιδιά.

Οι περισσότεροι προπονητές εστιάζουν κυρίως στο αθλητικό κομμάτι. Στέλνοντας ένα προπονητικό πρόγραμμα εκγύμνασης από το σπίτι δεν σημαίνει ότι έχει καλυφθεί το έλλειμα της επικοινωνίας. Υπάρχουν και άλλοι τρόποι αλληλεπίδρασης όπου μπορεί να είναι πολύ πιο ουσιαστικοί τη δεδομένη χρονική στιγμή και να μας αποφέρουν πολλούς «καρπούς» στο μέλλον με το ξεκίνημα του αθλητισμού.

Για παράδειγμα:

Επικοινωνήστε ουσιαστικά και συναισθηματικά με τους αθλητές σας

Επιλέξτε μια ταινία από την τηλεόραση που μπορείτε να δείτε όλοι μαζί, την ίδια ώρα, ο καθένας από το σπίτι του αλλά με τις οθόνες (κινητά, υπολογιστές) ανοικτές ώστε να μπορείτε να σχολιάσετε, να γελάσετε, να κριτικάρετε και να αλληλεπιδράσετε με τους αθλητές σας. Δώστε την ευκαιρία στον εαυτό σας αλλά και σε εκείνους να γνωριστείτε καλύτερα και εκτός σταδίων και γηπέδων και να καταλάβετε και άλλα πράγματα για την ωριμότητα τους.

Δώστε τους εργασίες για το σπίτι

Επιλέξτε αγώνες, ταινίες, βίντεο τα οποία θα στείλετε στους αθλητές και θα τους ζητήσετε να τα σχολιάσουν και να πουν τη γνώμη τους αναφορικά με το αθλητικό παιχνίδι, τις ικανότητες, τη διαχείριση καταστάσεων από άλλους αθλητές που γνωρίζουν και που μπορεί να αποτελούν πρότυπα.

Προτείνετε άρθρα εφημερίδων και βιβλίων

Επιλέξτε άρθρα εφημερίδων ή βιβλίων, βιογραφίες αθλητών και δώστε τους τη δυνατότητα να τα συζητήσετε μαζί τους αφού πρώτα τα έχουν διαβάσει μόνοι τους.

Παίξτε παιχνίδια

Η τεχνολογία μας βοηθάει στο να έχουμε επαφή ο καθένας από το χώρο του αλλά όχι ο καθένας μόνος τους. Βρείτε παιχνίδια (π.χ. το γνωστό παιδικό αλλά τόσο ευχάριστο παιχνίδι όνομα, ζώο, φυτό) και παίξτε με τους αθλητές σας από το σπίτι. Είναι μια εξαιρετική ευκαιρία για ενσυναίσθηση και ψυχική εγγύτητα.

Ενημερώστε σωστά

Επιμείνετε και εσείς στην τήρηση σωστών διατροφικών συνηθειών και συνηθειών ύπνου. Δείξτε video, διαβάστε με τους αθλητές άρθρα αναφορικά με τη διαδικασία των καθημερινών συνηθειών και πόσο σημαντικό είναι να διατηρήσουν τις ρουτίνες τους. Θυμηθείτε ότι ο λόγος σας έχει μεγάλη βαρύτητα.

Χρησιμοποιήστε τη φαντασία σας

Ο καθένας μας μπορεί να εφεύρει και να δημιουργήσει τις δικές του επικοινωνιακές συνθήκες και αλληλεπιδράσεις με τα παιδιά σύμφωνα με το χαρακτήρα του και τις γνώσεις του. Αφήστε τον εαυτό σας να δημιουργήσει και θυμηθείτε ότι τίποτα δεν είναι τόσο δύσκολο αρκεί να μην εγκαταλείψουμε την προσπάθεια.

Ας βοηθήσουμε όλοι ο καθένας από την πλευρά του αλλά και οι ίδιοι οι αθλητές τον εαυτό τους προκειμένου να διατηρηθούν οι ισορροπίες, η ψυχραιμία, τα κίνητρα και οι στόχοι υψηλά.

Διαβάστε επίσης:

Θέτοντας Στόχους

Η ψυχολογική διαχείριση του lockdown από τους αθλητές

Σχετικά με τον συντάκτη

Ψυχολόγος, Διδάκτωρ του Παντείου Πανεπιστημίου στο τμήμα Ψυχολογίας, Αθλήτρια Στίβου.

Αφήστε σχόλιο

ΧΟΡΗΓΟΙ

Επιστροφή στην κορυφή