εξωτερικό κτιρίου υπουργείου παιδείας

Πολυνομοσχέδιο Υπουργείου Παιδείας

Όπως είναι γνωστό την προηγούμενη εβδομάδα κατατέθηκε σε διαβούλευση (μέχρι την Τετάρτη 6 Μαΐου στις 8:00) το πολυνομοσχέδιο-σκούπα του Υπουργείου Παιδείας! Και αυτό γίνεται γιατί όπως δήλωσε η κ. Κεραμέως, το κράτος έχει συνέχεια! Εν μέσω πανδημίας με τα σχολεία κλειστά, τους εκπαιδευτικούς και ολόκληρη την ελληνική κοινωνία σε συνθήκες κατ’ οίκον περιορισμού, με απαγόρευση συναθροίσεων και επαναφορά της πολιτικής επιστράτευσης! Όταν ολόκληρη η κοινωνία αγωνιά και αγωνίζεται με κόστος και θυσίες να ξεπεραστεί η υγειονομική κρίση και να επανέλθει η κανονικότητα, όταν οι εκπαιδευτικοί δίνουν μαθήματα ανθρωπιάς και αλληλεγγύης για να στηρίξουν τους μαθητές τους και το δημόσιο σχολείο, η κα Υπουργός επιλέγει “να χτυπήσει” θεωρώντας ότι επικρατούν οι κατάλληλες συνθήκες μη αντίδρασης στα αντιδραστικά εκπαιδευτικά της μέτρα! Έτσι καταθέτει ένα νομοσχέδιο, χωρίς να έχει προηγηθεί κανένας διάλογος με τους αρμόδιους εκπαιδευτικούς και άλλους φορείς και δρομολογεί μια τραγική οπισθοδρόμηση με αντιεκπαιδευτικές ρυθμίσεις, οι οποίες ορθώνουν νέα εμπόδια στη μόρφωση της νέας γενιάς, διογκώνουν τους ταξικούς φραγμούς στην πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, χτυπούν δημοκρατικές εσωτερικές διαδικασίες του εκπαιδευτικού κόσμου και επαναφέρουν τις ιδεοληψίες για τα σχολεία των αρίστων!

Τι γίνεται με μαθητές και εκπαιδευτικούς των ΕΠΑΛ

Στο Νομοσχέδιο αυτό επανέρχονται για άλλη μια φορά οι ιδεοληπτικές εμμονές της ΝΔ ενάντια στους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς των ΕΠΑΛ! Η ίδια κυβέρνηση, που στο παρελθόν διέλυσε την επαγγελματική εκπαίδευση, καταργώντας 3 τομείς και 15 ειδικότητες των ΕΠΑΛ και θέτοντας σε διαθεσιμότητα 2500 εκπαιδευτικούς, σπεύδει λίγους μόλις μήνες μετά την εκλογή της να συρρικνώσει και πάλι τα επαγγελματικά λύκεια.

Σύμφωνα με το άρθρο 51 του νομοσχεδίου:

«Μέγιστο όριο ηλικίας για την εγγραφή στα ημερήσια επαγγελματικά λύκεια είναι τα δεκαεπτά (17) έτη.» Το ηλικιακό αυτό όριο εγγραφής στα ημερήσια ΕΠΑΛ θα αποκλείσει από τη δημόσια εκπαίδευση δεκάδες χιλιάδες μαθητές, στερώντας την δυνατότητα επανένταξης στο εκπαιδευτικό σύστημα στους μαθητές που το είχαν εγκαταλείψει, τη δυνατότητα αυτών και των αποφοίτων ΓΕΛ να αποκτήσουν ειδικότητα και πτυχίο επαγγελματικών προσόντων σε δημόσια δομή τυπικής εκπαίδευσης, αλλά και των αποφοίτων ΕΠΑΛ να αποκτήσουν 2η ειδικότητα όπως προβλέπεται σήμερα, σε όφελος και πάλι των ιδιωτικών ΙΕΚ και των υπό ίδρυση μεταγυμνασιακών Σχολών Κατάρτισης, όπως ήδη έχουν εξαγγείλει.

Η επιλογή φοίτησης σε ημερήσιο και όχι σε εσπερινό ΕΠΑΛ (όπως και το αντίστροφο) για χιλιάδες ενηλίκους μαθητές επιβάλλεται από τις επαγγελματικές και τις οικογενειακές τους υποχρεώσεις, που προφανώς δεν μπορούν να προσαρμοστούν διαφορετικά. Έτσι, ο αποκλεισμός τους από τα ημερήσια ΕΠΑΛ είναι ουσιαστικά καθολικός αποκλεισμός από την επαγγελματική εκπαίδευση. Τα Εσπερινά ΕΠΑΛ είναι πολύ λιγότερα από τα ημερήσια, δεν καλύπτουν όλες τις ειδικότητες ανά περιοχή, άρα δεν μπορούν να καλύψουν την ζήτηση, ενώ σε νησιωτικές και απομακρυσμένες περιοχές που δεν υπάρχουν εσπερινά ΕΠΑΛ, τίθεται πλέον ζήτημα παραβίασης της συνταγματικής υποχρέωσης της Πολιτείας για παροχή ίσων ευκαιριών εκπαίδευσης! Συγκεκριμένα: 11 νομοί και 22 νησιά (που δεν ανήκουν σε αυτούς τους νομούς) της χώρας, στα οποία υπάρχει σήμερα ημερήσιο ΕΠΑΛ., δεν έχουν καθόλου εσπερινό ΕΠΑΛ!

Δεδομένου ότι το 1/3 περίπου των φοιτούντων στα ΕΠΑΛ είναι ενήλικοι, η απαράδεκτη αυτή ρύθμιση θα οδηγήσει στην κατάργηση χιλιάδων τμημάτων ΕΠΑΛ ανά τη χώρα, θα επιφέρει άμεσα συγχωνεύσεις ή και καταργήσεις επαγγελματικών λυκείων, με τραγικές συνέπειες για το εργασιακό καθεστώς των εκπαιδευτικών, μονίμων και αναπληρωτών, που υπηρετούν σε αυτά, αφού θα χαθούν χιλιάδες οργανικές θέσεις με αντίστοιχες υπεραριθμίες και στο βάθος… διαθεσιμότητες! Ειδικά τα ημερήσια απογευματινά ΕΠΑΛ, στα οποία φοιτούν κυρίως ενήλικοι μαθητές, ουσιαστικά καταργούνται με την ψήφιση του νομοσχεδίου αυτού.

Παράλληλα το Υπουργείο Παιδείας, αντί να επισπεύσει τις διαδικασίες και να υλοποιήσει επιτέλους τους διορισμούς εκπαιδευτικών, δημιουργεί κι άλλα προβλήματα στους αναπληρωτές, επιδεικνύοντας για μία ακόμη φορά πλήρη περιφρόνηση στα δικαιώματα και τις ανάγκες τους. Η πρώτη πράξη σε αυτόν τον εμπαιγμό γράφτηκε πριν μήνες με την απαράδεκτη εξίσωση των πτυχίων ιδιωτικών κολλεγίων με αυτά των ΑΕΙ, που δίνει το δικαίωμα στους αποφοίτους κολλεγίων να μπουν στους πίνακες των εκπαιδευτικών, αλλάζοντας την κατάταξη και προσπερνώντας πιθανά συναδέλφους που υπηρετούν χρόνια στο δημόσιο σχολείο. Η δεύτερη πράξη γράφεται με αυτό το νομοσχέδιο που προβλέπει 2ετή ή και 3ετή αποκλεισμό από τους πίνακες όσων αναπληρωτών δεν αναλαμβάνουν υπηρεσία ή παραιτούνται. Αντί να δείξει έμπρακτα το Υπουργείο τη στήριξή του στους ανθρώπους που, υπό καθεστώς ανελαστικών σχέσεων εργασίας, κρατούν τόσα χρόνια όρθιο το δημόσιο σχολείο, τους απειλεί. Αντί να νομοθετούνται κίνητρα και ουσιαστικά μέτρα στήριξης της διαβίωσης όσων αναπληρωτών υπηρετούν εκτός του τόπου μόνιμης κατοικίας τους, νομοθετούνται τιμωρίες!

Σε κίνδυνο χιλιάδες θέσεις εργασίας

Συγχρόνως βάζει σε κίνδυνο χιλιάδες θέσεις εργασίας τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Στην πρωτοβάθμια αυξάνει -εν μέσω πανδημίας- τον αριθμό μαθητών ανά τμήμα, ενώ στη δευτεροβάθμια αποκλείει τους ενηλίκους από τα ημερήσια ΕΠΑΛ, γεγονός που θα μειώσει το μαθητικό δυναμικό τους κατά 30%. Οι δύο ρυθμίσεις αυτές προφανώς θα επιφέρουν άμεσα μείωση τμημάτων, συγχωνεύσεις ή και καταργήσεις σχολικών μονάδων και συνακόλουθα μείωση οργανικών θέσεων και θέσεων εργασίας για τους αναπληρωτές. Την ίδια ώρα με δηλώσεις της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΑΙΘ προαναγγέλλεται εμμέσως πλην σαφώς η «αξιοποίηση» της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης για τις απομακρυσμένες και νησιωτικές περιοχές και μετά το πέρας της πανδημίας, επιπλέον μείωση θέσεων εργασίας δηλαδή από τα επόμενα σχολικά έτη.

Το ΥΠΑΙΘ σε ολόκληρο νομοσχέδιο 98 άρθρων δε νομοθετεί καμία επίλυση των επειγόντων προβλημάτων που έχει επιφέρει η πανδημία και στα σχολεία και στους εκπαιδευτικούς. Δεν προβλέπει ούτε τώρα την εξίσωση των δικαιωμάτων μονίμων και αναπληρωτών, ούτε καν για τις άδειες ασθενείας, τη στιγμή που η χώρα και η ανθρωπότητα ολόκληρη βιώνει μία πρωτοφανή κρίση δημόσιας υγείας. Αντ’αυτού, ποινές, ανεργία και φυσικά αξιολόγηση…

Είναι προφανές ότι η μαχόμενη εκπαιδευτική κοινότητα δεν θα επιτρέψει το ρολόι της εκπαίδευσης να γυρίσει στις μαύρες εποχές 2011-14 με τους νεοφιλελεύθερους σχεδιασμούς της ΝΔ! Την ίδια ώρα εξαγγέλλονται δύο νέα νομοσχέδια για την βάση του 10 και τον περιορισμό του αριθμού των εισακτέων στα Πανεπιστήμια, την κατάργηση των υποστηρικτικών δομών εκπαίδευσης, την επιλογή στελεχών με την έξωση των αιρετών από τα Συμβούλια Επιλογής και ειδικό νομοσχέδιο για την «αναβάθμιση» της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης! Συνεπώς όλοι και όλες πρέπει να δώσουμε τις μάχες για το δικαίωμα στη μόνιμη και σταθερή εργασία, την υπεράσπιση της δημόσιας επαγγελματικής εκπαίδευσης αλλά και γενικότερα του Δημόσιου Σχολείου που πλήττεται βάναυσα με αυτό το νομοσχέδιο! Το «τι να κάνουμε» το γνωρίζουμε πολύ καλά!

Νεκτάριος Κορδής –

Αιρετός στο ΚΥΣΔΕ

Με το Ψηφοδέλτιο των Συνεργαζόμενων Εκπαιδευτικών Κινήσεων

Σχετικά με τον συντάκτη

Αφήστε σχόλιο

ΧΟΡΗΓΟΙ

Επιστροφή στην κορυφή

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο