Θέση στάθμευσης ΑμεΑ

Γράφει ο Ιωάννης Μελέτης

Τα προβλήματα μετακινήσεως που αντιμετωπίζουν καθημερινά τα Άτομα με Αναπηρία (ΑΜεΑ), συντελούν συχνά στην απομόνωσή τους και δυσχεραίνουν τις προσπάθειές τους να ζήσουν μία φυσιολογική ζωή. Η κυκλοφορία των ΑΜεΑ αποτελεί ένα πολύ σημαντικό ζήτημα, καθώς ένα αναφαίρετο δικαίωμα τίθεται υπό αμφισβήτηση. Στη χώρα μας, η πολεοδομική οργάνωση και ο σχεδιασμός του αστικού χώρου εμποδίζουν και συχνά αποκλείουν την ασφαλή κυκλοφορία των ΑΜεΑ. Προβλήματα στην κυκλοφορία και μετακίνηση των ΑΜεΑ συνεπάγεται προβλήματα στην κοινωνική ενσωμάτωσή τους (δικαίωμα στη μόρφωση, στην εργασία, στην ψυχαγωγία).

Για την ασφαλή κυκλοφορία των ΑΜεΑ, πρέπει αρχικώς να υπάρχει σεβασμός στις ειδικές θέσης στάθμευσης. Στις θέσεις σταθμεύσεως για άτομα με ειδικές ανάγκες, πρέπει να αφήνετε ένα μέτρο τουλάχιστον απόσταση γύρω από το αναπηρικό αυτοκίνητο προκειμένου ο οδηγός (άτομο με αναπηρικό αμαξίδιο) να μπορέσει να επιβιβασθεί ή να αποβιβασθεί με το αναπηρικό του αμαξίδιο και να κυκλοφορήσει.

Προβλήματα Μετακίνησης

Μία από τις βασικότερες παραμέτρους της επαγγελματικής αποκαταστάσεως αλλά και της κοινωνικής εντάξεως των ατόμων με ειδικές ανάγκες, είναι το πρόβλημα μετακινήσεώς τους από και προς τους αντίστοιχους χώρους εργασίας και αναψυχής. Η ακαταλληλότητα και η μη προσπελασιμότητα των δημοσίων μέσων μεταφοράς, καθώς και το υψηλό κόστος της άμεσης προσαρμογής του όλου συστήματος υποδομής των μέσων μαζικής μεταφοράς αλλά και η τεράστια ποικιλία των ειδικών αναγκών που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι αυτοί, καθιστούν το ιδιωτικό αυτοκίνητο την κύρια άμεση δυνατότητα ενσωματώσεώς τους στο κοινωνικό και επαγγελματικό περιβάλλον. Ένα άτομο που έχει την ευκαιρία να μπει στο αυτοκίνητό του και να πραγματοποιήσει μία διαδρομή από πόρτα σε πόρτα, όποτε το θελήσει, έχοντας την ικανότητα ενδιάμεσων στάσεων ή αλλαγών της πορείας του, προφανώς έχει τη μέγιστη πιθανότητα να λάβει όσο το δυνατόν περισσότερα από αυτά που η κοινωνία προσφέρει, αναφορικά με την κοινωνική ζωή, την επαγγελματική ένταξη και αποκατάσταση και τη διασκέδαση. Επιπλέον, όταν έχει ικανοποιήσει τις βασικές του ανάγκες μετακίνησης, θα μπορεί να συμμετάσχει σε δράσεις και ενέργειες από τις οποίες είχε αποκλεισθεί επί μακρά χρονική περίοδο λόγω της μειωμένης ικανότητας μετακινήσεώς του.

Βασική προϋπόθεση για να καταστεί ένα άτομο με αναπηρία υποψήφιος οδηγός είναι η ύπαρξη σχετικού πλαισίου καθοδηγήσεως-υποστηρίξεώς του, που περιλαμβάνει πληροφόρηση επί των σχετικών διαδικασιών, εκτίμηση των ικανοτήτων του και υπόδειξη του σχετικού εξοπλισμού προσαρμογής του αυτοκινήτου του, που τυχόν έχει ανάγκη, αξιολόγηση του εξοπλισμού αυτού και διδασκαλία οδηγήσεως.

Η κυκλοφορία των ΑμΕΑ δυσχεραίνεται

1. Οι ράμπες σε όλα τα πεζοδρόμια αποτελούν τις μόνες διαβάσεις για τα άτομα που χρησιμοποιούν αναπηρικό αμαξίδιο ή έχουν κινητικά προβλήματα. Η παράνομη στάθμευση αυτοκινήτων επάνω στις ράμπες προσβάσεως ή με τρόπο που εμποδίζουν την πρόσβαση στις ράμπες των πεζοδρομίων αποτελεί κατάφωρη παραβίαση των δικαιωμάτων τους στη μετακίνηση και γενικά στην ένταξη και την κοινωνική ενσωμάτωσή τους.

2. Η κατάληψη χώρου που χρησιμοποιείται αποκλειστικά για στάθμευση αυτοκινήτου ατόμου με ειδικές ανάγκες έχει ως συνέπεια να αποκλείει τη δυνατότητα του αναπήρου να διεκπεραιώσει ζωτικές του ανάγκες .

3. Όταν ο οδηγός οχήματος δεν σέβεται τις σημάνσεις που απαιτεί ο Κ.Ο.Κ. δημιουργεί προβλήματα στους άλλους οδηγούς, στους πεζούς και ακόμα μεγαλύτερα σε αυτούς που είναι άτομα με αναπηρία (άτομα με αναπηρικό αμαξίδιο, τυφλούς κ.ά.).

4. Η παντελής έλλειψη σωστής οδικής συμπεριφοράς κάποιων οδηγών αυτοκινήτων οδηγεί τα άτομα με αναπηρία (άτομα με αναπηρικό αμαξίδιο) και όχι μόνο σε απελπισία και αγανάκτηση.

Για να γίνει εύρυθμη η κυκλοφορία των ΑΜεΑ:

1.Ενημέρωση της κοινής γνώμης από τους αρμόδιους φορείς για την κυκλοφορία των ΑΜεΑ και τα προβλήματα που αντιμετωπίζονται.

2. Εισαγωγή μαθήματος οδικής συμπεριφοράς και όχι απλή αναφορά των κανόνων του Κ. Ο. Κ. σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης.

3. Αύξηση της αστυνόμευσης στις θέσεις και τα σημεία όπου υπάρχει το ειδικό σήμα για ΑΜεΑ.

4. Αυστηρότερες ποινές για όσους παρεμποδίζουν την ασφαλή κυκλοφορία των ΑΜεΑ.

Πηγή: www.maxmag.gr

Διαβάστε επίσης:

Πώς πρέπει να εξασφαλιστεί η προσβασιμότητα των ατόμων με κινητικές δυσκολίες στα κτίρια;

Υπάρχει και εθνικός νόμος και Οδηγία της ΕΕ για την Προσβασιμότητα: Θα τηρηθούν;

Σχετικά με τον συντάκτη

Με Άλλα Μάτια
Η μοναδική, πλήρως προσβάσιμη για κάθε χρήστη, διαδραστική, κοινωνική πύλη ενημέρωσης στην Ελλάδα!

Αφήστε σχόλιο