Σκίτσο παιδιών με τσάντες στους ώμους. Είναι στη σειρά και κρατιούνται από δύο νοσηλευτές. Στο κάτω μέρος της εικόνας κατά μήκος μύτες από διάφορα χρώματα ξυλομπογιών.
Χρόνος ανάγνωσης: 3 λεπτά

🚸 Σχολικοί Νοσηλευτές

Η συμμετοχή των Σχολικών Νοσηλευτών/τριων στα ΚΕΔΑΣΥ είχε νομοθετικά θεμελιωθεί από τον Νόμο 3699/2008 (άρθρο 12, παρ. 3), ο οποίος προέβλεπε την ύπαρξή τους στα τότε ΚΕΔΔΥ. Ο ρόλος τους αφορούσε ζητήματα υγείας αλλά και εισηγήσεις για εξειδικευμένα προγράμματα αγωγής υγείας, θεμελιώνοντας μια αναγκαία διασύνδεση μεταξύ του τομέα υγείας και της εκπαιδευτικής πράξης, καθώς η διάσταση της υγείας είναι αλληλένδετη με την εκπαιδευτική ένταξη και υποστήριξη των μαθητών/τριών με αναπηρία ή/και ΕΕΑ.

Η διαχρονική μετεξέλιξη των φορέων υποστήριξης μαθητών/τριων (ΚΔΑΥ ➜ ΚΕΔΔΥ ➜ ΚΕΣΥ ➜ ΚΕΔΑΣΥ) σηματοδότησε μια μετατόπιση από το ιατρικό μοντέλο στο κοινωνικό μοντέλο παρέμβασης. Ωστόσο, αυτή η στροφή δεν θα έπρεπε να σημαίνει την απαξίωση της ιατρικής/νοσηλευτικής γνώσης ή τον αποκλεισμό του ρόλου επαγγελματιών υγείας όπως οι παιδοψυχίατροι ή οι σχολικοί νοσηλευτές, αλλά την ένταξή τους σε μια διεπιστημονική οπτική με κοινό στόχο την ισότιμη συμμετοχή των μαθητών/τριων στην εκπαίδευση.

Συνεργασία όλων των ειδικοτήτων του ΕΕΠ

Τα ΚΕΔΑΣΥ μπορούν να λειτουργήσουν ως κόμβοι συνεργασίας και διασύνδεσης μεταξύ σχολείων, γονέων, υπηρεσιών και ειδικών. Οι Κοινωνικοί Λειτουργοί, ως πυρήνας αυτής της σύνδεσης, μπορούν να συντονίζουν τις δράσεις των επαγγελματιών των ΕΔΥ και των του ΚΕΔΑΣΥ με στόχο ένα σχολείο-σπίτι για όλους/ες. Η συνεργασία όλων των ειδικοτήτων του ΕΕΠ – ΕΒΠ αποτελεί θεμέλιο αποτελεσματικότητας. Ενδεικτικά:

  • Οι Λογοθεραπευτές/τριες: Παρεμβαίνουν σε δυσκολίες λόγου, φωνής, επικοινωνίας, κατάποσης.
  • Οι Εργοθεραπευτές/τριες: Δουλεύουν με κινητικές, αισθητικοκινητικές, γνωστικές δεξιότητες και καθημερινή λειτουργικότητα.
  • Οι Φυσικοθεραπευτές/τριες: Υποστηρίζουν κινητικότητα, ισορροπία και εργονομικές βελτιώσεις.
  • Οι ΠΕ31 ( σχεδιάζουν διευθετήσεις προσβασιμότητας, εισηγούνται υποστηρικτικές τεχνολογίες και συμβάλλουν στην  εκπαιδευτική ένταξη.
  • Οι Κοινωνικοί Λειτουργοί διερευνούν τις ψυχοκοινωνικές συνθήκες του μαθητή, παρέχουν συμβουλευτική και αποτελούν τον συνδετικό κρίκο με την κοινότητα και άλλες υπηρεσίες.
  • Οι Σχολικοί Ψυχολόγοι αξιολογούν και υποστηρίζουν τους μαθητές – τις μαθήτριες σε συναισθηματικό και ψυχολογικό επίπεδο, σχεδιάζοντας παράλληλα δράσεις πρόληψης και ενδυνάμωσης.
  • Οι Σχολικοί Νοσηλευτές/τριες, συνεργαζόμενοι με τους ανωτέρω, μπορούν να συνεισφέρουν:
    • Στη σύνταξη νοσηλευτικού ιστορικού, χρήσιμου για την πλήρη εικόνα των μαθητών/τριων
    • Στην ευαισθητοποίηση για την ατομική υγιεινή και την πρόληψη, σε μαθητές/τριες και σχολικές κοινότητες.
    • Στη εκπαίδευση προσωπικού για διαχείριση επειγόντων περιστατικών και πρώτων βοηθειών
    • Στην καθοδήγηση της οικογένειας σε θέματα υγείας, σε συνεργασία με κοινωνικούς λειτουργούς και ψυχολόγους και λοιπές ειδικότητες του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού του ΚΕΔΑΣΥ και των ΕΔΥ.

Πρόσφατες ανακοινώσεις του ΥΠΑΙΘΑ προς τους Προϊσταμένους των ΚΕΔΑΣΥ αποκαλύπτουν ένα φιλόδοξο σχέδιο «αναγέννησης» του θεσμού, με διαρκή λειτουργία των ΚΕΔΑΣΥ όλο το έτος, ψηφιακές πλατφόρμες, επιμορφώσεις και εξοπλισμό.

Αναμφίβολα, οι τεχνολογικές αναβαθμίσεις και η προσπάθεια αντιμετώπισης των λιστών αναμονής είναι βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση. Ωστόσο, ο χρόνος λειτουργίας από μόνος του δεν λύνει ένα πρόβλημα που είναι πρωτίστως δομικό.

Δεν είναι το “καλοκαίρι τέλος” που θα λύσει το πρόβλημα – αλλά η επένδυση σε ανθρώπινο δυναμικό, θεσμική σταθερότητα και ουσιαστική διεπιστημονική υποστήριξη.

Η έλλειψη Κανονισμού Λειτουργίας εδώ και τέσσερα χρόνια λειτουργίας των ΚΕΔΑΣΥ, οι συνεχείς μεταβάσεις ονοματολογίας και οι ηρωικά μαχόμενες λίστες αναμονής, δείχνουν ότι απαιτείται ουσιαστικός ανασχεδιασμός και όχι απλώς διαχειριστική αναδιοργάνωση.

Η παιδαγωγική, η ψυχοκοινωνική, η θεραπευτική και η υγειονομική υποστήριξη των μαθητών/τριων δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ως κάτι «διοικητικά επιλύσιμο». Χρειάζεται επένδυση, όραμα και ενσυναίσθηση. Αυτό, δυστυχώς, δεν αποτυπώνεται μόνο σε πλατφόρμες, αλλά στα πρόσωπα και τις πράξεις όσων στελεχώνουν τα ΚΕΔΑΣΥ.

Η ψηφιοποίηση των διαδικασιών του ΚΕΔΑΣΥ, όπως προβλέπεται στην Πράξη ΟΠΣ: 5225749, και η πιθανή ενσωμάτωση Γεωγραφικών Πληροφοριακών Συστημάτων (GIS), αναμένεται να ενισχύσει την τεκμηριωμένη χάραξη εκπαιδευτικής πολιτικής. Ωστόσο, τα δεδομένα δεν έχουν καμία αξία χωρίς ανθρώπινη ανάγνωση, ερμηνεία και αξιοποίηση. Σε αυτό, η συμβολή όλων των ειδικοτήτων είναι καθοριστική. Η πλήρη στελέχωση απαραίτητη.

Η ένταξη των Γεωγραφικών Πληροφοριακών Συστημάτων (GIS) στο νέο πληροφοριακό σύστημα του ΚΕΔΑΣΥ μπορεί να ανοίξει νέες δυνατότητες τεκμηρίωσης:

  • Χαρτογράφηση υποδομών και αναγκών μαθητών/τριών.
  • Ανάλυση γεωγραφικών και κοινωνικών ανισοτήτων.
  • Παρακολούθηση εξατομικευμένων παρεμβάσεων σε συνδυασμό με το κοινωνικό περιβάλλον.

Σε αυτή τη νέα εποχή, η παρουσία των Σχολικών Νοσηλευτών μπορεί να εμπλουτίσει τα δεδομένα με δείκτες υγείας και φροντίδας, αποτυπώνοντας με ακρίβεια τις ανάγκες και τους κινδύνους που σχετίζονται με τη φυσική υγεία των μαθητών/τριών.

Η σχολική ένταξη και ισότητα δεν επιτυγχάνεται μονομερώς. Οι μαθητές/τριες με αναπηρία ή/και ΕΕΑ δεν έχουν μόνο μαθησιακές ανάγκες, αλλά και ανάγκες υγείας, συναισθηματικής και επικοινωνιακής ενδυνάμωσης, κοινωνικής υποστήριξης και περιβαλλοντικής προσβασιμότητας.

Η διεπιστημονική ομάδα του ΚΕΔΑΣΥ, με συντονισμένη παρέμβαση και ενεργό συνεργασία:

  • σχεδιάζει,
  • υλοποιεί,
  • παρακολουθεί και
  • αναπροσαρμόζει
    τις παρεμβάσεις και τις πολιτικές υποστήριξης.

Ο σχολικός νοσηλευτής, όπως φαίνεται, δεν περισσεύει σε αυτή τη σύνθεση – αντιθέτως, ολοκληρώνει το παζλ της ολιστικής φροντίδας των μαθητών/τριων.

Η απουσία των Σχολικών Νοσηλευτών/τριων από τον πυρήνα λειτουργίας των ΚΕΔΑΣΥ αποτελεί κενό θεσμικής αντίληψης για την έννοια της συμπερίληψης. Το παιδί είναι σώμα, νους, συναίσθημα και σχέση. Και οι σχολικοί νοσηλευτές/τριες μπορούν να είναι ο σύνδεσμος που ενώνει την υγεία με την παιδαγωγική, την πρόληψη με την ένταξη, την ασφάλεια με την εμπιστοσύνη.

❓ Μήπως ήρθε η ώρα η πολιτεία να θεσμοθετήσει την πλήρη ένταξη των Σχολικών Νοσηλευτών/τριων στα ΚΕΔΑΣΥ, ως μόνιμο και ισότιμο μέλος της διεπιστημονικής ομάδας;

❓Μήπως είναι καιρός το Υπουργείο Παιδείας πέρα από την ανανέωση των πλατφορμών, να ανανεώσει και τη θεσμική εμπιστοσύνη στους ανθρώπους που χτίζουν κάθε μέρα τη δημόσια εκπαιδευτική υποστήριξη – σε όλα τα επίπεδα, με όλες τις ειδικότητες;

Διαβάστε επίσης:

Προσβασιμότητα μαθητών και μαθητριών με αναπηρίες και Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες στα σχολεία

Όταν τα Λόγια Δεν Φτάνουν: Βήματα Υποστήριξης στην Κρίση σε Πραγματικό Χρόνο

Κοινοποίηση σε:

Σχετικά με τον συντάκτη

Κοινωνική λειτουργός – εκπαιδεύτρια Ενηλίκων Μ.Εd

Αφήστε σχόλιο

Επιστροφή στην κορυφή