Μαθήτρια μπροστά σε λάπτοπ που σημειώνει και δίπλα της έχει κινητό τηλέφωνο (φαίνεται από το λαιμό και κάτω)

Η εκπαίδευση είναι ένας τομέας που έχει πληγεί αρκετά από την πανδημία Covid-19.

Η τηλεκπαίδευση έχει μπει για τα καλά στην καθημερινότητα μας, η επαφή και η επικοινωνία μεταξύ μαθητή και καθηγητή έχει περιοριστεί σε μια οθόνη, όπως και η επαφή με τους φίλους και τους συμμαθητές. Επιπλέον, γονείς, μαθητές και καθηγητές κάνουν πολλές φορές υπεράνθρωπες προσπάθειες για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις ανάγκες της νέας σχολικής πραγματικότητας και στα όποια προβλήματα. Ο χρόνος όμως περνάει, μια σχολική χρονιά έντονης προσπάθειας, άγχους και προβληματισμού σε μερικούς μήνες φτάνει στο τέλος της, χωρίς να αλλάζουν ιδιαίτερα και οι απαιτήσεις.

Για παράδειγμα, ένα παιδί της τρίτης λυκείου έχει μπροστά του τις επικείμενες πανελλαδικές εξετάσεις και τις αλλαγές στο εξεταστικό σύστημα, τα αποτελέσματα και τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού τους με την ελπίδα ότι θα καταφέρουν να εισαχθούν στη σχολή επιλογής τους και να ακολουθήσουν το επάγγελμα που επιθυμούν.

Ας απευθυνθούμε όμως στους εφήβους τώρα και ας προσπαθήσουμε να απαντήσουμε με δυο λόγια σε κάποια από τα πιθανά ερωτήματα που ταλανίζουν τα παιδιά αυτής της ηλικίας:

Κάποιοι απ’ τους λόγους ανησυχίας των εφήβων κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς είναι:

«Δε θα τα καταφέρω», «οι γονείς μου θα απογοητευτούν», «οι καθηγητές θα με θεωρήσουν αποτυχημένο», « οι φίλοι μου θα με κοροϊδεύουν» και « άλλωστε έχουμε κρίση… και να σπουδάσω σιγά μη βρω δουλειά..».

Αυτές είναι μόνο κάποιες απ’ τις σκέψεις που απασχολούν πολλούς εφήβους κατά τη σχολική χρονιά στις τελευταίες τάξεις του λυκείου, καθώς στο εκπαιδευτικό σύστημα οι εξετάσεις συνδέονται απόλυτα με την επιτυχία ή την αποτυχία. Έγραψα καλά; Είμαι καλός… θα περάσω σε καλή σχολή… θα βρω δουλειά. Δεν έγραψα; Είμαι αποτυχημένος.

«Τι πρέπει να λάβω υπόψη μου για να επιλέξω επάγγελμα;»

Αρχικά για την επιλογή επαγγέλματος πρέπει να εστιάσεις στα ενδιαφέροντα σου. Τι είναι αυτό που σου αρέσει να κάνεις , που σε ικανοποιεί, σε ενθουσιάζει, σε χαροποιεί. Βέβαια στην ηλικία σου τα ενδιαφέροντα που μπορεί να έχεις δεν είναι απαραίτητα σταθερές συνιστώσες της προσωπικότητας σου. Όσο μεγαλώνεις είναι φυσικό να διαφοροποιούνται και να αλλάζουν, γι’ αυτό πρέπει να λάβεις υπόψη σου και τις εργασιακές αξίες, δηλαδή τι είναι αυτό που ζητάς από το συγκεκριμένο επάγγελμα. Κοινωνική καταξίωση; Χρήματα; Ταξίδια, Την έννοια της προσφοράς; Ελεύθερο χρόνο; Πολύ σημαντικό, επειδή δεν είμαστε όλοι φτιαγμένοι να τα καταφέρνουμε σε όλα, είναι να αξιολογήσεις τις δεξιότητες σου, τις ικανότητες και τα προτερήματα σου και να τα καλλιεργήσεις στο έπακρον.

«Με την οικονομική κρίση, σιγά μη βρω δουλειά»

Πολλές φορές, ιδιαίτερα στις μέρες μας που τα ποσοστά ανεργίας είναι πολύ υψηλά και μάλιστα στους νέους ανθρώπους «χτυπάνε ταβάνι» ίσως να μην σκέφτεσαι το μέλλον σου με πολύ αισιόδοξο τρόπο. Καλώς! Δες όμως και την άλλη πραγματικότητα. Σκέψου ότι κόντρα σε αυτή τη δυναμική της ανασφάλειας και της απαισιοδοξίας που δυναμιτίζει κάθε προσπάθεια και την καθηλώνει, υπάρχουν χιλιάδες άνθρωποι που έχουν καταφέρει με τη θέληση και την επιμονή τους να ενώσουν σε ένα μόνο νήμα το επάγγελμα που ασκούν με αυτό που αγαπάνε. Σαφώς το επαγγελματικό μας μέλλον και τον ορίζοντα προσδοκίας μας δεν μας τα εγγυάται κανείς, αλλά ποιος και με ποια κριτήρια πέρα από εσένα, δικαιούται να σε εντάξει στις συνήθεις αναπαραγωγές;
Η αλήθεια είναι ότι κανείς δεν μπορεί να σου εγγυηθεί ότι θα μπορέσεις να βρεις εύκολα δουλειά. Όμως όλα αυτά δεν μπορούν να σε εμποδίσουν απ’ το να βάλεις στόχους και να προσπαθήσεις να κάνεις τα όνειρα σου πραγματικότητα. Από το να ψάξεις μέσα σου και να δεις τι είναι αυτό που σου αρέσει να κάνεις, τι είναι αυτό που σε γεμίζει, ποια είναι τα δυνατά και τα αδύνατα σου σημεία.

«Και αν τελικά δεν κάνω τη σωστή επιλογή, θα έχω αποτύχει;»

Η λέξη αποτυχία παίρνει την ερμηνεία που εμείς της δίνουμε. Μια λάθος επιλογή σχολής (τι πιο κοινότυπο και τετριμμένο) είναι μέσα στα πλαίσια αφού αποφασίζουμε για την επαγγελματική μας ζωή και κατά συνέπεια για την ατομική και δημόσια εικόνα μας σε μικρή ηλικία χωρίς σφαιρική αντίληψη των πραγμάτων και των ευκαιριών. Ακόμα λοιπόν και αν δεν περάσεις στη σχολή επιλογής σου ή σε καμία σχολή δε σημαίνει τίποτα, αλλά αυτό που θυσίασες καθ’ οδόν στην προσπάθεια σου για την επίτευξη του στόχου σου μην το ξεχάσεις και μην το χαρίσεις σε κανέναν.
Αυτό που θυσίασες καθ’ οδόν… Ορίστε ο λόγος να ξαναπροσπαθήσεις! (έχοντας ήδη την εμπειρία) ή να βρεις κάτι άλλο που σε ενδιαφέρει και να ξαναβάλεις τον πήχυ. Τίποτα δεν είναι μονόδρομος και στον ορίζοντα της νιότης κάθε απώλεια μπορεί να αντικατασταθεί. Όσο κι αν ζούμε στην εποχή της απομυθοποίησης των πάντων η γνώση ήταν και παραμένει δύναμη ελευθερίας, ένα ταξίδι συναρπαστικό και ατελείωτο σχεδιασμένο για την ανακάλυψη του εαυτού μας.

Ίσως κάποιες στιγμές αισθανθείς ότι το μέλλον είναι τόσο αβέβαια που σε τρομάζει, πως όλα είναι δύσκολα και πως δεν ξέρεις τι θέλεις και τι επιλογές έχεις. Σε αυτές τις στιγμές μπορείς να ζητήσεις τη βοήθεια των γονιών, των καθηγητών, των φίλων σου ή κάποιου ειδικού που θα σε βοηθήσει να δεις τις επιλογές σου. Σίγουρα όλο αυτό είναι μία δύσκολη, στρεσογόνος και απαιτητική διαδικασία, όμως μόνο μέσα από αυτή τη διαδικασία διερεύνησης ενδιαφερόντων, κλίσεων, αξιών, θα καταφέρεις να γνωρίσεις καλύτερα τον εαυτό σου και να δεις πως τίποτα δεν τελειώνει ή εξαρτάται μόνο από έναν καλό ή κακό βαθμό.

Άλλωστε σημασία έχει το ταξίδι και όχι πάντα ο προορισμός…

Σχετικά με τον συντάκτη

Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού. Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας.

Αφήστε σχόλιο

ΧΟΡΗΓΟΙ

Επιστροφή στην κορυφή