Η λέξη "dyslexia" γραμμένη πολλές φορές σε χαρτί
Πηγή Εικόνας: www.additudemag.com

Η δυσλεξία είναι μια ειδική μαθησιακή δυσκολία που διαφέρει από άτομο σε άτομο. Δεν είναι ασθένεια, δεν οφείλεται σε οργανική δυσλειτουργία και δε συνυφαίνεται με νοητικούς ή πολιτισμικούς παράγοντες. Τα δυσλεξικά άτομα είναι προικισμένα με πολλά χαρίσματα που συχνά κρύβονται πίσω από τη δυσκολία τους να επεξεργαστούν το γραπτό λόγο. Αν η κοινωνία μας δεν απαιτούσε αν γνωρίζουνε επαρκώς ανάγνωση και ορθογραφία, τα δυσλεξικά άτομα δεν θα είχαν κανένα πρόβλημα .

Όπως γράφει ο Καθηγητής Μαθησιακών Δυσκολιών στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας Γεώργιος Θ. Παυλίδης :

«Η Δυσλεξία είναι το κοινό χαρακτηριστικό των διάσημων, όπως π.χ. Αϊνστάιν, Έντισον, Λεονάρντο Ντα Βίντσι, Kένεντι, Τσώρτσιλ, Τομ Κρουζ, Σιλβέστερ Σταλόνε, Τζον Λένον, Ντίσνεϊ, Πικάσο, Στίβεν Σπίλμπεργκ, Μπιλ Γκέιτς, Στιβ Τζομπς και πολλών άλλων. Συνεπώς, είναι θείο δώρο μόνον όμως όταν γνωρίζουμε την ύπαρξή της και την αντιμετωπίζουμε έγκαιρα και σωστά. Αντιθέτως, η άγνοια χειροτερεύει την Ειδική Μαθησιακή Δυσκολία των Δυσλεξικών».

Με τη βοήθεια του καθηγητού, μαθαίνουμε ότι « Η Δυσλεξία είναι Ειδική Μαθησιακή Δυσκολία στα γραπτά. Δηλαδή, οι Δυσλεξικοί παρουσιάζουν πολύ μεγάλη δυσκολία στην ανάγνωση (πολύ αργή και με λάθη), στην ορθογραφία (ανορθόγραφοι) και δυσκολεύονται να μεταφέρουν τον προφορικό τους λόγο στο γραπτό. Διεθνώς, το Διαγνωστικό Κριτήριο της Δυσλεξίας είναι η Πολύ Αργή και με Λάθη Ανάγνωση».

Αυτό που είναι σίγουρο – και το υπογραμμίζει ο Πέτρος Χατζησταύρου, εκπρόσωπος των φοιτητών με δυσλεξία στην τριτοβάθμια εκπαίδευση – είναι ότι –

« Η δυσλεξία δεν πρέπει να αποτελεί εμπόδιο για την πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση σε μια εποχή που τα Πανεπιστήμια ανοίγουν τις πόρτες τους σε όλο και μεγαλύτερο αριθμό φοιτητών. Τόσο τα Πανεπιστήμια όσο και η κοινωνία έχουν να ωφεληθούν από τα δυσλεξικά άτομα που εκτός από αδυναμίες έχουν και ιδιαίτερες ικανότητες».

Ο Πέτρος Χατζησταύρου , μας ενημερώνει – και εμείς ενημερώνουμε εσάς- για την προσπάθεια που έχουν ξεκινήσει από το 2017 και προσπαθούν να διαδώσουν οι ίδιοι οι φοιτητές ότι «ΥΠΑΡΧΟΥΜΕ φοιτητές με δυσλεξία και μαθησιακές δυσκολίες στην τριτοβάθμια εκπαίδευση». Και μας στέλνει τις προτάσεις τους έτσι ώστε να συνεχιστεί η επικοινωνία με τα Μ.Μ.Ε. και με το ευρύ κοινό.

Στρατηγικές Υποστήριξης των φοιτητών με δυσλεξία στην τριτοβάθμια εκπαίδευση

Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουμε ποιες είναι αυτές , έτσι όπως ορίζονται από τους ίδιους τους φοιτητές:

Αναφορικά με τις διαλέξεις, ζητούν :

  • Μοίρασμα περιληπτικών σημειώσεων πριν από τη διάλεξη με τα βασικά σημεία τυπωμένα με μεγάλη αραιή γραμματοσειρά (14,16), διπλό διάστημα και αν είναι δυνατόν όχι σε άσπρο χαρτί!
  • Άδεια στους φοιτητές να ηχογραφούν τη διάλεξη.
  • Αποφυγή της προφορικής υπαγόρευσης.
  • Μη μιλάτε πολύ γρήγορα και μη δίνετε πολλές πληροφορίες μαζί.
  • Μην παρεξηγείτε αν κάποιος φοιτητής δεν θέλει να μιλάει δυνατά μπροστά σε σας και τους συμφοιτητές του.

Για την ανάγνωση και μελέτη των συγγραμμάτων:

  • Επισήμανση στον δυσλεκτικό φοιτητή των πιο σημαντικών κεφαλαίων της ύλης. Βοηθητικό θα ήταν να είναι εκ των προτέρων υπογραμμισμένα τα βασικά σημεία. Καλό θα ήταν να δίνονται άρθρα όπου είναι δυνατόν.
  • Έχετε πάντα στο νου σας ότι ο δυσλεκτικός φοιτητής χρειάζεται πολύ περισσότερο χρόνο για να διαβάσει σε σχέση με τους υπόλοιπους φοιτητές.
  • Αποφύγετε να τον βάλετε να διαβάσει φωναχτά.
  • Δώστε του, όπου γίνεται, να μελετήσει από οπτικό υλικό (πχ. Internet, CD-ROM) αντί για βιβλία.

Για τις εργασίες:

  • Δώστε του ένα δείγμα από παλιό φοιτητή για το πώς θέλετε να είναι μια εργασία ή μια εργαστηριακή άσκηση.
  • Βοηθήστε τον στο πώς να να προγραμματίσει και να οργανώσει τη δουλειά του (Δώστε του μία λίστα με οδηγίες για το πώς να προχωρήσει βήμα προς βήμα).
  • Αν έχει λάθη στη σειρά των βημάτων επισημάνετέ του από πού να ξαναξεκινήσει.
  • Προτιμήστε στην αρχή να του δώσετε ομαδική εργασία (δηλαδή μαζί με άλλους).
  • Ενθαρρύνετέ τον να γράφει στον υπολογιστή.
  • Βαθμολογήστε με επιείκεια το περιεχόμενο της εργασίας και όχι τη δομή πού σίγουρα θα έχει προβλήματα.
  • Να είστε επιεικείς αν έχει εκφραστικά λάθη ή αν δεν κατάφερε να σας δώσει εργασία στην έκταση που ζητήσατε.

Για τις εξετάσεις:

  • Δώστε του τη δυνατότητα να διαλέξει ανάμεσα στην προφορική και γραπτή εξέταση. (Αυτό κυρίως γιατί υπάρχουν μαθήματα που δύσκολα δίνονται προφορικά: Στατιστική, Φυσική, Χημεία, Μαθηματικά κλπ)
  • Αν το γραπτό του στις εξετάσεις έχει ορθογραφικά λάθη να είστε επιεικείς. Το ίδιο και με τα συντακτικά λάθη.
  • Αν δώσει γραπτά εξετάσεις δώστε του περισσότερο χρόνο (μισή ώρα) από τους υπόλοιπους.
  • Δώστε μεγάλη προσοχή ώστε τα θέματα των εξετάσεων να είναι σαφή, τυπωμένα με μεγάλη γραμματοσειρά (14,16), και αν γίνεται σε χαρτί ροζ, γαλάζιο ή κίτρινο.
  • Δώστε διευκρινίσεις για το τι ακριβώς θέλετε στην απάντηση.
  • Στην προφορική εξέταση, δώστε του αρκετό χρόνο να σκεφτεί και περιμένετε για να σας απαντήσει.
  • Μην τον διακόπτετε όταν οι απαντήσεις του σας καλύπτουν για να του βάλετε ένα 5! Ο δυσλεξικός φοιτητές έχει περισσότερες φιλοδοξίες από το να περάσει απλά το μάθημα και νοημοσύνη που αντιστοιχεί πολύ περισσότερο από το βαθμό 5.
  • Μην του κάνετε «πονηρές» ερωτήσεις γιατί σίγουρα θα μπερδευτεί.
  • Αν στην προφορική εξέταση έχετε χρόνο, αφήστε του ένα μικρό διάλειμμα για να μπορέσει να συγκεντρωθεί και να συνεχίσει.
  • Μην περιμένετε να θυμάται σωστά τύπους ή εξισώσεις από μνήμης.
  • Βαθμολογήστε τον συλλογισμό και τον τρόπο που κινήθηκε για την επίλυση της άσκησης ή την απόδειξη μιας θεωρίας και όχι το αποτέλεσμα που βρήκε.
  • Στα θεωρητικά μαθήματα (Φιλοσοφία, Ιστορία, Κοινωνιολογία κλπ) συχνά ο δυσλεξικός φοιτητής δεν μπορεί να αποδώσει σε συνεχή λόγο το γνωστικό αντικείμενο. Κάντε του διευκρινιστικές ερωτήσεις (Ποιος; Πού; Πότε; Πώς; Τι; Γιατί;).
  • Ενθαρρύνετέ τον και σκεφτείτε πόσο μεγαλύτερη προσπάθεια καταβάλλει από τους υπόλοιπους φοιτητές για να τα καταφέρει. Συχνά η ενθάρρυνση έχει μεγαλύτερο αποτέλεσμα από οποιαδήποτε άλλη βοήθεια ή διευκόλυνση.

Επισκεφθείτε τη σελίδα στο facebook : Φοιτητές με Δυσλεξία στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και θα μάθετε πολλά.

Σχετικά με τον συντάκτη

Με Άλλα Μάτια
Η μοναδική, πλήρως προσβάσιμη για κάθε χρήστη, διαδραστική, κοινωνική πύλη ενημέρωσης στην Ελλάδα!

Αφήστε σχόλιο

ΧΟΡΗΓΟΙ

Επιστροφή στην κορυφή