Μακέτα κτιρίου Πανεπιστημίου με την επιγραφή University σε φόντο ουρανού.

Οι βεδουίνοι θα σε οδηγήσουν

σε ρόδινο παλάτι

Γ.Β.Καρύτσας, Αυταπάτη

Είναι πλέον ιδεοληπτικές οι ένθεν/κακείθεν διαφωνίες για την ίδρυση ΜΗ-ΚΡΑΤΙΚΩΝ (ΕΛΕΥΘΕΡΩΝ;) ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ (ΜΗ.ΚΡΑ.ΠΑ).

Οι μεν ισχυρίζονται ότι θα διευρυνθούν οι εκπαιδευτικές ανισότητες, οι δε ότι έτσι θα σταματήσει η  φοιτητική αιμορραγία προς το εξωτερικό. Τίποτα από τα δύο δεν αποτελεί το βασικό διακύβευμα, που είναι η ελεύθερη διακίνηση ιδεών, απόψεων, αντιλήψεων, θεωριών, τάσεων.

Είναι άχαρη και η συζήτηση για το ρόλο και τη φυσιογνωμία των σύγχρονων Α.Ε.Ι, αν δηλαδή παράγουν επιστήμονες/ερευνητές ή επαγγελματίες, αν συμβάλλουν στην κοινωνική κινητικότητα, αν καλλιεργούν τη δημοκρατική συνείδηση του πολίτη κλπ. Φοβάμαι ότι όλα αυτά δεν είναι δεδομένα αλλά ζητούμενα σ’ έναν κόσμο που συνεχώς αλλάζει.

Θα περιοριστώ στο να καταθέσω -με τη μορφή ερωτημάτων- τις σκέψεις μου για κάποια αδιευκρίνιστα ακόμα κρίσιμα ζητήματα.

1. Χωρίς εθνικό χωροταξικό σχεδιασμό (πού να ιδρυθεί ένα ΑΕΙ, τί σχολές χρειάζεται η χώρα κλπ;), πώς ακριβώς θα διαμορφωθεί ο Χάρτης της Ανώτατης παιδείας;

2. Αν όλα τα ΜΗ.ΚΡΑ.ΠΑ ιδρυθούν στην Αθήνα και την Θεσσαλονίκη αντιλαμβάνονται οι ιθύνοντες τις αρνητικές συνέπειες για τα περιφερειακά ιδρύματα (κυρίως Θράκης κι Αιγαίου);

3. Γιατί να μην εισάγονται κατά προτεραιότητα οι αποτυχόντες στις εισαγωγικές πανελλήνιες εξετάσεις;

4. Πόσους εισακτέους (σε σχέση με τους εισαγόμενους στα ΔΗΜΟΣΙΑ ΑΕΙ) θα μπορούν να εκπαιδεύουν τα ΜΗ.ΚΡΑ.ΠΑ;

5. Γιατί στη διοίκηση να μη συμμετέχουν εκπρόσωποι της Πολιτείας ή των ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΑΕΙ;

6. Οι καθηγητές θα εκλέγονται με τα ίδια προσόντα και τις ίδιες αξιοκρατικές/διαφανείς διαδικασίες που ισχύουν για τα ΔΗΜΟΣΙΑ ΑΕΙ ή θα προβλεφθούν εξαιρέσεις;

7. Τα προγράμματα σπουδών θα είναι ίδια (με παραλλαγές) με τα αντίστοιχα των σχολών των ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΑΕΙ ή θα δημιουργηθούν ειδικά προγράμματα μόνο για τα ΜΗ.ΚΡΑ.ΠΑ (άρα σχολές δύο ταχυτήτων;);

8. Η  ουσιαστική ισοτιμία των πτυχίων από ποιόν θα ελέγχεται;

9. Γιατί –τουλάχιστον στην αρχή– να μην υπάγεται η συνολική απόδοση και λειτουργία στην εποπτεία της Διακομματικής επιτροπής της Βουλής;

10. Έχει συνειδητοποιηθεί ότι αν έρθουν πίσω όλοι οι φοιτητές του εξωτερικού για να φοιτήσουν στα ελληνικά ΜΗ.ΚΡΑ.ΠΑ, τότε υπάρχει ο κίνδυνος της “επαρχιωτοποίησης” της νεολαίας μας;

Ελπίζω οι παραπάνω επισημάνσεις ν’ αποτελέσουν – προφανώς μαζί με πολλές άλλες- μέρος του δια-λόγου, ώστε τα νέα πανεπιστήμια να λειτουργήσουν σωστά (από ακαδημαϊκή σκοπιά) και θετικά για όλη την κοινωνία (κι όχι μόνο για την οικονομία).

Πηγή: www.capital.gr

Σχετικά με τον συντάκτη

Καθηγητής πανεπιστημίου στον κλάδο της εγκληματολογίας και πολιτικός.

Αφήστε σχόλιο

ΧΟΡΗΓΟΙ

Επιστροφή στην κορυφή