Λωρίδα έκτακτης ανάγκης

Τι ακριβώς είναι η ΛΕΑ; Ακούγοντας αυτή τη μικρή λεξούλα, που πάει ο νους σας; Ότι μιλάμε για κάποια κυρία που έχει αυτό το όνομα; Ότι μιλάμε για κάποια «λεία» αλλά ότι αυτός που την προφέρει έχει κάνει λάθος; Μήπως χτυπάει κάποιο μικρό κουδουνάκι που μας προτείνει ότι δεν αποκλείεται να πρόκειται για αρχικά που κάτι σημαίνουν, κάπου παραπέμπουν; Πάντως αποκλείεται να καταλάβετε από την πρώτη στιγμή, άντε από τη δεύτερη ότι πρόκειται πράγματι για αρχικά αλλά δεν είναι και κάτι ιδιαίτερα γνωστό σαν – ας πούμε- το ΕΚΑΒ, ο ΟΤΕ, η ΔΕΗ, η ΕΡΤ και σίγουρα ακόμη και ύστερα από προσπάθεια, δύσκολα θα πάει ο νους σας ότι τα αρχικά ΛΕΑ παραπέμπουν στην Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης. Κι όταν κάποιος που ξέρει, σας το διευκρινίσει, το πιο πιθανό είναι να ζητήσετε περισσότερες πληροφορίες.

Κι όμως. Η ΛΕΑ υπάρχει στη ζωή μας έντεκα χρόνια. Πρόκειται για τη μικρότερη σε πλάτος λωρίδα που υπάρχει στο δεξιό μέρος των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων και σύμφωνα με τον ΚΟΚ ( Τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας δηλαδή) χρησιμοποιείται μόνο από ασθενοφόρα, πυροσβεστικά, περιπολικά ή άλλα οχήματα που χρειάζεται για κάποιο σοβαρό λόγο να επιταχύνουν η να σταθμεύσουν για λίγο.

Τις τελευταίες ημέρες, με τα εγκαίνια των νέων εθνικών δρόμων και τα απίστευτα μποτιλιαρίσματα που δημιουργήθηκαν, πολλοί σοβαροί αρθρογράφοι τη θυμήθηκαν τη ΛΕΑ και έγραψαν γι αυτήν και την εγκληματική αδιαφορία των οδηγών που την καταλαμβάνουν λες και είναι κανονική λωρίδα κυκλοφορίας, χωρίς να σκέπτονται ότι μπορεί να συμβεί κάποιο τροχαίο, μπορεί κάποιος οδηγός να λιποθυμήσει, μπορεί κάποιο αυτοκίνητο να χαλάσει ή να πάρει φωτιά, μπορεί κάποιος επιβάτης να αρρωστήσει, μπορεί κάτι να έχει συμβεί κάπου που να επιβάλλεται η προσπέλαση από νοσοκομειακό ή πυροσβεστικό ή περιπολικό. Χίλια «μπορεί». Και τι θα γίνει χωρίς ΛΕΑ;

Ένας διάλογος που ξεκίνησε στα ΜΜΕ – για εκατοστή, ίσως και χιλιοστή φορά- με αφορμή τα τρομερά μποτιλιαρίσματα αυτών των ημερών, άλλων ημερών μεγάλης «εξόδου» ή κίνησης ή κακοκαιρίας με χιόνια, βροχές και καταιγίδες, επεκτάθηκε σε παλαιότερες περιπτώσεις εγκλωβισμών εκατοντάδων αυτοκινήτων από χιόνια, πάγο και νερά και την ταλαιπωρία και τον κίνδυνο και έφτασε στις ευθύνες. Υπενθυμίζω: Η Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης, η χρήση της οποίας θεσπίστηκε ρητώς ως παράβαση στον ΚΟΚ το 2007, επισείοντας πρόστιμο 200 ευρώ, εξακολουθεί να χρησιμοποιείται τις «καλές» ημέρες για προσπέραση και επιτάχυνση, και σε περιπτώσεις μποτιλιαρίσματος ως «κανονική» λωρίδα κίνησης των οχημάτων. Γιατί; Διότι δεν υπάρχει αστυνόμευση. Και γιατί δεν υπάρχει αστυνόμευση, έλεγχος, παρακολούθηση όπως γίνεται σε όλες τις «σοβαρές» χώρες του κόσμου ακόμα και με ηλεκτρονικούς τρόπους, ακόμα και με ελικόπτερα και σήμερα πλέον, ακόμη και με drones που τα παρακολουθούν και τα χειρίζονται ειδικές υπηρεσίες; Διότι «εντώ είναι Ελλάντα»! Ο καθένας κάνει ότι του καπνίσει , ποντάροντας ότι θα «τη σκαπουλάρει» αφού έλεγχος και παρακολούθηση δεν γίνεται παρά μόνο για την υπερβολική ταχύτητα κι αυτό σε συγκεκριμένα τμήματα των οδών τα οποία οι συνειδητοί παραβάτες τα γνωρίζουν και τα προσέχουν αφού άλλωστε υπάρχει και ΣΗΜΑΝΣΗ που σού υποδεικνύει ότι «εδώ ελέγχουμε την υπερβολική ταχύτητα» και υπονοούν «μην τρέχεις εδώ. Τρέξε παρακάτω που ΔΕΝ παρακολουθούμε». Αστεία πράγματα. Αστείες δικαιολογίες. Αστείο κράτος.

Θα δεχτώ ότι ΑΚΟΜΑ, έστω κι αν πέρασαν 11 χρόνια, δεν τον έχουμε συνειδητοποιήσει τον σκοπό ύπαρξης αυτών των λωρίδων. Κάποιες από τις δικαιολογίες των υπεύθυνων της Τροχαίας ίσως ευσταθούν. Υπεραπλουστευμένα εξηγούσε κάπου ένας τροχονόμος ότι οι οδηγοί χρησιμοποιούν τη ΛΕΑ όταν υπάρχει κυκλοφοριακή συμφόρηση, συνήθως λόγω κάποιου τροχαίου. Με συγχωρείτε. Μεγάλη σαχλαμάρα αυτό. Την ΛΕΑ την καταλαμβάνουν για να προσπεράσουν ή για να πάνε πιο γρήγορα. Προσπαθεί αυτός ο άνθρωπος κάτι να εξηγήσει λέγοντας : «Οι δυνάμεις της Τροχαίας θα μεταβούν στο σημείο του τροχαίου, θα μπουν πίσω από τα οχήματα που έχουν συγκρουστεί ή θα προσπαθήσουν να τα βγάλουν στην άκρη. Αναπόφευκτα η ΛΕΑ μένει χωρίς αστυνόμευση αφού έτσι κι αλλιώς, η αστυνομική δύναμη που διατίθεται είναι ούτως ή άλλως ελλιπής». Κι εγώ ο αφελής – που άλλωστε δεν οδηγώ- αναρωτιέμαι: «Μα αφού δεν είχες τίποτε σοβαρό να μας πεις άνθρωπέ μου , τότε γιατί βγήκες και μίλησες; Μα η χρήση της ΛΕΑ σε ώρες αιχμής δημιουργεί μεγαλύτερα προβλήματα γιατί είναι διακοπτόμενη. Κάποια στιγμή, ο εξυπνάκιας που «μπήκε», θα πρέπει να «βγεί». Που να πάει; Θα διακόψει τη δεξιά λωρίδα. Αφού σύμφωνα με στοιχεία του 2012, στην Αττική Οδό, πάνω από 100 αυτοκίνητα σταματούσαν στη ΛΕΑ καθημερινά, τα μισά χωρίς να υπάρχει έκτακτη ανάγκη αλλά για να μιλήσει ο οδηγός στο κινητό ή να ψάξει κάτι να βρει.

Τι μπορεί όμως να περιμένει κάποιος σε μια χώρα όπου οι μισοί οδηγοί αυτοκινήτων και δικύκλων ΔΕΝ σταματούν στο «κόκκινο» ; Αφού στρίβουν όπου γουστάρουν , ακόμα κι εκεί που απαγορεύεται, χωρίς να βγάλουν καν φλας; Περνάνε φόρα παρτίδα μέσα απ΄ τους πεζόδρομους; Παρκάρουν στις διαβάσεις πεζών και στις ράμπες και θέσεις αναπήρων για να αγοράσουν καφέ; «Κλείνουν» εισόδους, εξόδους, γκαράζ, στάσεις λεωφορείων για να …πεταχτούν για μια δουλίτσα. Τη ΛΕΑ θα σεβαστούν;

Δεν υπάρχει Σύστημα Οδικής Ασφάλειας στη χώρα. Δεν διδάσκεται στα σχολεία. Οι εξετάσεις για δίπλωμα είναι μια απλή ρουτίνα. Οι Κώδικες Οδικής Κυκλοφορίας, αναθεωρούνται αλλά δεν λαμβάνουν υπ΄ όψη τους ανάγκες και εξελίξεις. Η παράνομη στάθμευση ελέγχεται και τιμωρείται μόνο όταν το «Ταμείο» χρειάζεται λεφτά. Αρκετές κλήσεις, σβήνονται ρουσφετολογικά. Δεν υπάρχει πια Δημοτική Αστυνομία για έστω κάποιους, ελέγχους. Δεν ενδιαφέρεται ΚΑΝΕΙΣ. Εδώ δεν κάνουμε τα απολύτως αναγκαία και απαραίτητα και περιμένουμε από τις αδύναμες Αρχές να …ελέγξουν τις Λωρίδες Έκτακτης Ανάγκης; Αλλά ΟΤΑΝ συμβεί η τραγωδία; Θα «πληρώσει» ο πραγματικά υπεύθυνος;

Σχετικά με τον συντάκτη

Δικηγόρος, Πρόεδρος της ΑΜΚΕ "Με Άλλα Μάτια", Τακτικός Εκπρόσωπος στην Ελλάδα της Διεθνούς Οργάνωσης VIEWS για νέους με προβλήματα όρασης

Αφήστε σχόλιο

ΧΟΡΗΓΟΙ

Επιστροφή στην κορυφή