βιβλία

Γράφει ο Αλέξανδρος Μητροβγαίνης, Φιλόλογος

Δυστυχώς τα τελευταία αρκετά χρόνια όλοι έχουμε καταλάβει πως από το κρεβάτι της σύγχρονης «εκπαίδευσης» περισσεύουν σχεδόν όλα όσα έχουν να κάνουν με τις ανθρωπιστικές επιστήμες και εν γένει την ανθρωπιστική σκέψη. Γι’ αυτό το κόψιμο των «πλεοναζόντων» είναι διαρκές και πλήρως στοχευμένο και φυσικά γίνεται τμηματικά, ώστε να προκαλούνται οι λιγότερες δυνατές αντιδράσεις κάθε φορά. Όμως ο τελευταίος αναγγελθείς και ήδη αποφασισμένος ακρωτηριασμός δεν αφήνει πλέον πολλά περιθώρια μη αντίληψης του εγκλήματος, καθώς πλέον από το σώμα των ανθρωπιστικών επιστημών ελάχιστα μέλη έχουν μείνει, προς το παρόν, άθικτα.

Έτσι, με μια πρόχειρη ανασκόπηση, μπορούμε εύκολα να θυμηθούμε την αποπομπή της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, όχι μόνο από τα πανελληνίως εξεταζόμενα μαθήματα της θεωρητικής κατεύθυνσης, αλλά γενικώς από διδασκόμενο μάθημα αυτής της κατεύθυνσης. Στη συνέχεια, σκαλίζοντας το παρελθόν θα πέσουμε πάνω στον οστρακισμό των Αρχαίων Ελληνικών, τόσο από το πρωτότυπο , όσο και από μετάφραση, από τις εξετάσεις και των τριών τάξεων του Γυμνασίου. Δεν απαιτούσε και ιδιαίτερη φαντασία για κάποιον να αντιληφθεί πως η αφαίρεση αυτών των μαθημάτων θα οδηγούσε με μαθηματική ακρίβεια στην υποβάθμισή τους και πιθανώς στον οριστικό αφανισμό τους. Παρακάμπτοντας γρήγορα τις υπόλοιπες αλλαγές που έγιναν στα φιλολογικά μαθήματα σε ολόκληρη τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και ιδιαίτερα της αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Γλώσσας, η οποία έφτασε να συνεξετάζεται με τη Λογοτεχνία, αν και σαφέστατα αποτελούν δύο διαφορετικά αντικείμενα και είναι να απορεί κανείς με ποια επιστημονικά κριτήρια συμβαίνει κάτι τέτοιο (Μάλλον επειδή και στα δύο κυριαρχεί η γραφή!), φτάνουμε στην απίθανη μέρα της ανακοίνωσης της πλήρους κατάργησης των Λατινικών από το Λύκειο!

Κι έτσι μπαίνουμε σε μια απίστευτη ιστορία πλειοδοσίας χρησιμοθηρίας. Όπως ακούσαμε από τα αρμόδια χείλη, τα Λατινικά σχετίζονται μόνο με τις Φιλολογίες! Η Κοινωνιολογία έχει μεγαλύτερο εύρος! Αφήνοντας ασχολίαστο το πρώτο σκέλος, που ούτως ή άλλως δεν αντέχει στο σχολιασμό, είναι απορίας άξιο το πώς φτάσαμε στη λογική του ή το ένα ή το άλλο! Επίσης ακούσαμε πως για να καταπολεμήσουμε λοιπόν το, όντως απεχθές, φαινόμενο της «παπαγαλίας», που ενδεχομένως να εντοπιζόταν και στο μάθημα των Λατινικών, αντί να αλλάξουμε τον τρόπο εξέτασης του μαθήματος, αλλάξαμε το μάθημα! Ποιος άραγε διασφαλίζει τη μη ύπαρξη φαινομένων «παπαγαλίας» και στο μάθημα της Κοινωνιολογίας; Ποιο είναι το νόημα λοιπόν αυτής της αλλαγής;

Επίσης ακούγαμε για καιρό πως δεν πρέπει οι τρεις τάξεις του Λυκείου να γίνονται προθάλαμος των Πανελλαδικών Εξετάσεων και πως θα πρέπει στο Λύκειο να παρέχονται σφαιρικές γνώσεις, απαλλαγμένες από το άγχος της εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Και προσωπικά πιστεύω πως ορθώς τα ακούγαμε καθώς αν γίνονταν κινήσεις προς αυτήν την κατεύθυνση το Λύκειο μόνο ωφελημένο θα μπορούσε να βγει από αυτήν τη διαδικασία. Όμως τώρα οι τελευταίες προτάσεις – αποφάσεις τι σχέση έχουν με όλα αυτά που ακούγαμε; Κατ’ ουσίαν λοιπόν με αυτές τις αποφάσεις θεσμοθετείται αυτό που μέχρι πρότινος καταδικαζόταν! Η Τρίτη τάξη του Λυκείου αποσπάται ουσιαστικά από τη διαδικασία προσφοράς σφαιρικών γνώσεων στους μαθητές και μετατρέπεται σε μία δομή προετοιμασίας για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια. Σε αυτή λοιπόν τη νέα δομή θα προσφέρονται ως γνωστικό αντικείμενο μόνο τα τέσσερα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα μαζί ασφαλώς με τα Θρησκευτικά, για να μην πέσει και η Κυβέρνηση!

Έτσι, λογικά σκεπτόμενος κάποιος, μπορεί εύλογα να καταλήξει στο συμπέρασμα πως σκοπός της εκπαίδευσης στη χώρα είναι το κυνήγι των τεχνοκρατικών γνώσεων με απόλυτο και μοναδικό γνώμονα τη χρησιμοθηρία. Οποιεσδήποτε γνώσεις δεν εμπίπτουν στον ανωτέρω κανόνα αυτόματα τίθενται στο περιθώριο ως άχρηστες. Με αυτά τα δεδομένα ασφαλώς καμιά θέση δεν έχουν τα σχετικά με τις ανθρωπιστικές σπουδές μαθήματα σε αυτό το οικοδόμημα. Γι’ αυτό συνεχίζοντας απαρέγκλιτα σε αυτή τη λογική είναι μαθηματικά βέβαιο πως ο μαρασμός των ανθρωπιστικών επιστημών θα οδηγήσει συνεπακόλουθα στο μαρασμό της κριτικής σκέψης με ολέθρια αποτελέσματα , που θα γίνουν ορατά στο εγγύς μέλλον.

Σχετικά με τον συντάκτη

Η μοναδική, πλήρως προσβάσιμη για κάθε χρήστη, διαδραστική, κοινωνική πύλη ενημέρωσης στην Ελλάδα!

Αφήστε σχόλιο

ΧΟΡΗΓΟΙ

Επιστροφή στην κορυφή