Κεραμικές καμπάνες κρεμασμένες σε χώρο στο Οθωμανικό κτίριο «Τουρμπές»

Μία ξεχωριστή έκθεση με δεκάδες κεραμικές καμπάνες στο Οθωμανικό κτίριο «Τουρμπές» στα Γιαννιτσά

Της Δέσποινας Βογιατζόγλου

Ο ήχος του διαφορετικού, των σκέψεων, των προβληματισμών, των αγωνιών, των χαρών και των ονείρων ακούγεται εδώ και λίγες μέρες μέσα από δεκάδες κεραμικές καμπάνες που έχουν στηθεί στο Οθωμανικό κτίριο «Τουρμπές» στην περιοχή Αγίου Γεωργίου Γιαννιτσών. Δημιουργοί είναι τα παιδιά του εργαστηρίου κεραμικής του ΚΔΑΠΜΕΑ Γιαννιτσών, σε μία πρωτότυπη προσέγγιση της κεραμίστριας Αγγελικής Παπαδοπούλου, η οποία θέλησε να ξεκινήσει έναν δημιουργικό διάλογο με την πόλη και τον κόσμο απέναντι στα θέματα της αναπηρίας.

Η διαδραστική Έκθεση του Εργαστηρίου Κεραμικής του ΚΔΑΠΜΕΑ Γιαννιτσών με τίτλο «Άκου με» αποτελεί μέρος ενός τρίπτυχου δράσεων. Το 2019 κατασκευάστηκαν 1.000 κεραμικά ματάκια που καλούσαν τον κόσμο να δει την αναπηρία «Με Άλλα Μάτια». Τρία χρόνια μετά, το «Άκου με» και με τη θερμή βοήθεια της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πέλλας, η οποία παραχώρησε το Οθωμανικό κτίριο «Τουρμπές» στην περιοχή Αγίου Γεωργίου Γιαννιτσών, το οποίο έχει εξαιρετική ακουστική, δίνει την ευκαιρία ώστε οι καμπάνες να ηχήσουν και το ζήτημα της διαφορετικότητας για να ακουστεί όσο πιο δυνατά γίνεται.

«Ψάχνουμε πάντα να βρούμε ευφάνταστους τρόπους και μέσα από το τρίπτυχο Κοίτα με, Άκου με, Άγγιξέ με για να διαδράσουμε με τον κόσμο»

εξηγεί στη «ΜτΚ» η εκπαιδεύτρια – κεραμίστρια, Αγγελική Παπαδοπούλου. 

Άτομα του ΚΔΑΠμεΑ ανάμεσα στις Κεραμικές Καμπάνες

Το οθωμανικό κτίριο Τουρμπές επιλέχτηκε λόγω του τρούλου που βρίσκεται στην κορυφή του και προσφέρει εξαιρετική ακουστική, ενώ υπάρχει πρόσβαση και για άτομα με κινητικά προβλήματα. Ο ήχος των πολλών καμπανών θα δώσει στην πόλη και την ευρύτερη περιοχή μία μοναδική ευκαιρία να ακουστεί για πρώτη φορά με έναν πρωτότυπο δημιουργικό τρόπο ο ήχος των δημιουργών.

«Να σκεφτεί κανείς με ανοιχτά αυτιά. Να αναρωτηθεί με ανοιχτή καρδιά. Να αφουγκραστεί την αναγκαιότητα της αλληλοεπίδρασης και της αλληλοκατανόησης με τη διαφορετικότητα και την αναπηρία» συμπληρώνει η Αγ. Παπαδοπούλου.

Το εργαστήρι κεραμικής λειτουργεί εδώ και 25 χρόνια με στόχο την ανάπτυξη και την ενεργητική μάθηση μέσα από την αξιοποίηση των δυνατοτήτων ώστε τα παιδιά που φοιτούν εκεί να βγουν και να συλλειτουργήσουν με την πόλη, να γίνουμε αποδεκτοί από την κοινωνία, μακριά από αποκλεισμούς.

Η διαδικασία κατασκευής των καμπανών ξεκίνησε πριν 6 μήνες και σε αυτό βοήθησαν κεραμίστες από όλον τον κόσμο. Όπως επισημαίνουν οι υπεύθυνοι της έκθεσης, η υπόθεση της αναπηρίας και της διαφορετικότητας αφορά όλους τους κοινωνικά ευαισθητοποιημένους πολίτες. Στη δράση συμμετείχαν 25 παιδιά που φοιτούν στο εργαστήρι και επιπλέον 45 του ειδικού δημοτικού και ειδικού γυμνασίου-λυκείου, ενώ συνολικά 100 καλλιτέχνες από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο έχουν συμβάλλει ενεργά στην υλοποίησή της.

«Ο πηλός είναι το πρώτο υλικό που αγγίζουμε από παιδιά. Το χώμα με το νερό. Είναι η φυσική τάση του ατόμου να το αγγίξει επειδή είναι εύπλαστο βοηθά στο να χαλαρώσει ο αυχένας, να γυμναστούν τα χέρια και το σώμα φυσικά και ομαλά. Παράλληλα όμως ενδυναμώνεται και η προσπάθεια. Τα άτομα με αναπηρία ξεφεύγουν από τις φοβίες τους και ο πηλός λειτουργεί θεραπευτικά στο σώμα» σημειώνει η κεραμίστρια του εργαστηρίου ΚΔΑΠΜΕΑ.

Δυστυχώς οι συνθήκες αποκλεισμού όταν τα άτομα με ειδικές ανάγκες μπαίνουν στο περιθώριο δεν λείπουν από την καθημερινότητα. Η κατάσταση αυτή μπορεί να βελτιωθεί μόνο αν οι δύο πλευρές έρθουν κοντά, αν καταφέρουν να γνωρισθούν και να επικοινωνήσουν, ούτως ώστε να καταφέρουν να αλλάξουν τα στερεότυπα. Να ακούσουν, να πληροφορηθούν, να αντιληφθούν, να δώσουν προσοχή, να ενδιαφερθούν.

Έτσι, ακόμα μία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα δράση το επόμενο διάστημα είναι η ολιγόλεπτη μουσική σύνθεση βασισμένη στους ήχους των καμπανών με πρωταγωνιστές τα ίδια τα παιδιά που τις κατασκεύασαν, από την καλλιτεχνική διευθύντρια του ωδείου δήμου Έδεσσας, Ευαγγελία Βελλή-Κοσμά.

Το «Τουρμπές»

Το Οθωμανικό κτίριο «Τουρμπές» είχε αρχικά ταυτιστεί με τον τάφο του Αχμέτ Μπέη Εβρενόσογλου, εγγονού του Γαζή Εβρενός και έτσι έμεινε στη συλλογική μνήμη της πόλης ως «τουρμπές». Η άποψη αυτή έχει πλέον απορριφθεί, καθώς νεότερες έρευνες υποστηρίζουν ότι πρόκειται είτε για σχολείο βασικής εκπαίδευσης, είτε για μικρό συνοικιακό τέμενος του δεύτερου μισού του 15ου αιώνα. Τρίτη άποψη το ταυτίζει με σχολείο εκμάθησης του κορανίου, τον 18ο αιώνα.

Πρόκειται για ένα διώροφο κτίσμα, με τετράγωνη κάτοψη, το οποίο καλύπτεται από χαμηλό τρούλο. Διαθέτει επιμελημένη τοιχοποιία, αποτελούμενη από τετραγωνισμένους τοίχους που περιβάλλονται από πλίνθους. Στο ισόγειο διαμορφώνεται ανοιχτή στοά που λειτουργούσε ως πέρασμα, καθώς από το σημείο διερχόταν λιθόστρωτος δρόμος.

Η έκθεση

Η έκθεση θέλει να προκαλέσει το ενδιαφέρον των πολιτών να ακούσει όλα όσα έχουν να πουν οι νέοι, οι γονείς τους, οι εργαζόμενοι, οι φίλοι του Κέντρου. Τα εγκαίνια πραγματοποίησε ο δήμαρχος Πέλλας Γρηγόρης Στάμκος, συνοδευόμενος από τον πρόεδρο της ΔΗΚΕΠΑΠ Απόστολο Φάκκα. Και οι δύο στις ομιλίες τους έκαναν λόγο για την σημαντική παρουσία του Κέντρου Δημιουργικής Απασχόλησης ΑμεΑ της επιχείρησης, που εδώ και 25 χρόνια λειτουργεί προσφέροντας γνώση και απασχόληση στους μαθητές του. Η κεραμίστρια Αγγελική Παπαδοπούλου ευχαρίστησε τα παιδιά και τους γονείς για την πραγματοποίηση αυτής της πολύμηνης προσπάθειας, αλλά και τους εργαζόμενους συναδέλφους της για την οργάνωση κυρίως τεχνικά του όλου εγχειρήματος. Επισήμανε πως στην έκθεση συμμετέχουν από την Ιταλία το «Pandora Ability Cava di Tirreni» και από την Γερμανία το «Workstadtans της πόλης Tubingen», όπως επίσης και το επίπεδο της άριστης συνεργασίας για την πραγματοποίηση της έκθεσης στο συγκεκριμένο κτίριο με την Προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πέλλας.

Διάρκεια: 15.9.22 – 15.11.22

*Δημοσιεύθηκε στη “ΜτΚ” στις 25.09.2022

Πηγή: www.makthes.gr

Σχετικά με τον συντάκτη

Η μοναδική, πλήρως προσβάσιμη για κάθε χρήστη, διαδραστική, κοινωνική πύλη ενημέρωσης στην Ελλάδα!

Αφήστε σχόλιο

ΧΟΡΗΓΟΙ

Επιστροφή στην κορυφή