Κολάζ με 4 ζωγραφιές παιδιών : 1. Χιονισμένο σπίτι στην εξοχή 2. Αγροτόσπιτο δίπλα στο ποτάμι, με ζώα τριγύρω και παιδιά να παίζουν 3. Διάφορες εικόνες σε μια ζωγραφιά: Σπίτια, αυτοκίνητα, παιδιά, σχολική τάξη, 4. Αφηρημένο σχέδιο με διάφορα χρώματα. Κείμενο: 973-2023 Μισός Αιώνας Δημιουργίας στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Κωφών και Βαρήκοων. Αφιέρωμα για την επέτειο των 50 ετών των σχολείων μας

📌 1973-2023

Μισός Αιώνας Δημιουργίας στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Κωφών και Βαρήκοων

ΕΙΔΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ & ΕΙΔΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΩΦΩΝ & ΒΑΡΗΚΟΩΝ ΑΓΙΑΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ

Φέτος συμπληρώθηκε μισός αιώνας συνεχούς λειτουργίας των σχολείων μας. Όλα αυτά τα χρόνια έχει συσσωρευθεί μία μεγάλη σε πλάτος και βάθος εμπειρία στην διδακτική και παιδαγωγική προσέγγιση των μαθητριών/-ών μας, καθώς επίσης και στην ψυχοκοινωνική τους στήριξη.

Μετά από τους αρχικούς – και αναπόφευκτους – γόνιμους πειραματισμούς έχει αναδειχθεί μία θετική στάση προσέγγισης απέναντι στον μαθητικό μας πληθυσμό και έχει διαμορφωθεί μία περισσότερο ή λιγότερο ενιαία αντιμετώπιση των γνωστικών αντικειμένων που διδάξαμε και διδάσκουμε ανάλογα με τα εκάστοτε ισχύοντα αναλυτικά προγράμματα στην χώρα μας, λαμβανομένων υπ’ όψη των ιδιαιτέρων εκπαιδευτικών αναγκών και της μεγάλης ετερογένειας του μαθητικού μας πληθυσμού. Κι ακόμα, η ψυχοκοινωνική στήριξη που έχουμε παράσχει και παρέχουμε στις/στους μαθήτριες/-τές μας πέρασε κι αυτή από μία φάση δημιουργικών δοκιμών και πειραματισμών, προτού αποκρυσταλλωθεί σε μία ενιαία, συνεκτική και λειτουργική φροντίδα προς αυτές/-ούς.

Στόχος

Το αφιέρωμα αυτό περιλαμβάνει μία βασική και συνοπτική καταγραφή της εμπειρίας των σχολείων μας μέσα στην ιστορική τους πορεία, διανθισμένη με φωτογραφικό υλικό και παραπομπές σε διαδικτυακούς συνδέσμους. Ο κύριος στόχος μας είναι να προσφέρουμε σε ένα λιτό και περιεκτικό πλαίσιο τους καρπούς μισού αιώνα εμπειρίας ως κατάθεση ψυχής και ως παρακαταθήκη για τις γενιές των μελλοντικών συναδέλφων που θα έλθουν να συνεχίσουν το ανθρωπιστικό έργο της εκπαίδευσης κωφών και βαρηκόων εφήβων, ένα έργο που – πέρα από την καθαρά διδακτική του στοχοθέτηση – εμπεριέχει σε μεγάλο βαθμό την παιδαγωγική και την κοινωνική διάσταση της παιδείας μέσα από την δίγλωσση και διαπολιτισμική εκπαίδευση. Μερικές/-οί συνάδελφοι που έχουν στο μεταξύ αφυπηρετήσει μάς διέθεσαν με χαρά την εμπειρία τους, την οποία εντάξαμε μέσα στο αφιέρωμα αυτό. Κάποιες/-οι από εκείνες/-ους δεν ζουν πλέον, αλλά έχουν βάλει το στίγμα τους μέσα από τις αναμνήσεις που έχουμε μαζί τους. Μερικές/- οί συνάδελφοι από μάς θα αφυπηρετήσουν σύντομα, ενώ νέες/-οι συνάδελφοι με σφρίγος και καινούργιες ιδέες έρχονται να συνεχίσουν το έργο μας. Μέσα σ’ αυτή την αδιάκοπη εναλλαγή και ανανέωση του εκπαιδευτικού προσωπικού η εκπαίδευση των κωφών και βαρηκόων εφήβων στα σχολεία μας προχωράει και εμπλουτίζεται – όπως ακριβώς και η ίδια η ζωή.

Λειτουργώντας μαζί με τις/τους μαθήτριες/-τές μας και μαζί με τις οικογένειές τους μέσα σε μία διαλεκτική κοινότητα, εμπλουτίσαμε κι εμείς την ανθρωπιά μας. Μάθαμε καλύτερα τον εαυτό μας, μάθαμε να βλέπουμε μέσα μας από την προοπτική της διαφορετικότητας του άλλου. Μέσα από την αποδοχή του διαφορετικού καταλάβαμε βαθιά ότι η ποικιλομορφία και ποικιλοτροπία των ανθρώπων ένα στόχο έχει: Να μάς φέρει όλες/-ους πιο κοντά μεταξύ μας. Μέσα από το έργο μας μοχθήσαμε να κάνουμε τα σχολεία μας δημιουργικά εφαλτήρια παιδείας και πολιτισμού για την κοινότητα των κωφών της χώρας μας.

Επιθυμούμε στο σημείο αυτό να ευχαριστήσουμε τις/τους Διευθύντριες/-τές της ΔΕ Β΄ Αθηνών για την στήριξή τους προς τα σχολεία μας (με αλφαβητική σειρά): κ. Γενέθλιο Μαυρίκιο, κ. Δρ. Απόστολο Παπακωνσταντίνου, κ. Μαρία Παπαχριστοπούλου, κ. Δημήτρη Σιψή, κ. Κωνσταντίνο Σκανδάλη (†), κ. Δρ. Αθανάσιο Φαλούκα και κ. Δρ. Ιωάννη Ψαχούλα.

Και στο έργο αυτό είχαμε πάντα μαζί μας την αρωγή του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων σε επίπεδο ηγεσίας. Επιθυμούμε να ευχαριστήσουμε εδώ με ευγνωμοσύνη την παλαιότερη ηγεσία του Υπουργείου: τον τ. Υπουργό κ. Απόστολο Κακλαμάνη, ο οποίος παρακολούθησε και στήριξε προσωπικά την βαθμιαία συγκρότηση των σχολείων μας, τον τ. Υπουργό κ. Πέτρο Ευθυμίου, ο οποίος εγκαινίασε με μεγάλο ενθουσιασμό και χαρά το νέο μας κτήριο, τους τ. Υπουργούς κ.κ. Νικόλαο Φίλη και Δρ. Κωνσταντίνο Γαβρόγλου, οι οποίοι μάς υποδέχθηκαν χωρίς όρους και προϋποθέσεις με ανοιχτές αγκάλες στο Υπουργείο και μάς έδωσαν βήμα, τον τ. Διευθυντή ΕΑΕ κ. Δρ. Παναγιώτη Κασσιανό, ο οποίος ως εκτελεστικός βραχίονας ήταν ο νους και η ψυχή της υλοποίησης του οράματος της ηγεσίας του Υπουργείου, και την τ. Υπουργό κ. Δρ. Άννα Διαμαντοπούλου, η οποία ως μόνιμη αντιπρόσωπος της UNESCO στήριξε την αιγίδα για το έργο μας. Ιδιαίτερη μνεία και ευγνωμοσύνη αρμόζει και στην κ. Ευγενία Παναγιωτοπούλου, Προϊσταμένη του Τμήματος Σπουδών & Εφαρμογής Προγραμμάτων της Διεύθυνσης ΕΑΕ του Υπουργείου, για την μακροχρόνια, διαρκή και ακαταπόνητη νομική και διοικητική στήριξη προς τα σχολεία μας.

Ο Διευθυντής

Δρ. Χρυσόστομος Παπασπύρου

Χημικός Πανεπιστημίου Αθηνών

Συνοπτική Ιστορική Πορεία των σχολείων μας

Το 1972 απέκτησε νομική υπόσταση το Ίδρυμα Προνοίας και Εκπαιδεύσεως Κωφών και Βαρηκόων Ελλάδος (ΙΠΕΚΒΕ), σωματείο ειδικώς αναγνωρισμένο ως φιλανθρωπικό (ΒΔ 53/30-12- 1972, ΦΕΚ 18Α, 19-01-1973). Σε συνεργασία με την Ένωση Κωφαλάλων Ελλάδος (ΕΚΕ), η οποία είχε ιδρυθεί το 1948, το ΙΠΕΚΒΕ διαμόρφωσε το 1973 το Ειδικό Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο και Γενικό Λύκειο Κωφών & Βαρηκόων Αθηνών, το οποίο λειτούργησε αρχικά σε μισθωμένο κτήριο στην Φιλοθέη και μετέπειτα στην Εκάλη, μαζί με το οικοτροφείο που φιλοξενούσε κωφά και βαρήκοα παιδιά από την επαρχία. Η ίδρυση και λειτουργία των σχολείων αυτών απετέλεσε προσωπικό και αξιέπαινο επίτευγμα της Σοφίας Σταρόγιαννη, η οποία ήταν οδοντίατρος, υψηλόβαθμο στέλεχος του Υπουργείου Υγείας & Πρόνοιας, μητέρα 2 κωφών παιδιών και ευαισθητοποιημένη σε θέματα εκπαίδευσης και κοινωνικής αποκατάστασης κωφών.

Το 1982 τα σχολεία αυτά μεταβιβάστηκαν στο Ελληνικό Δημόσιο (ΥΑ Γ/287, ΦΕΚ 32Β, 26- 01-1982) και μεταστεγάστηκαν στην Σταμάτα Αττικής και μετέπειτα, το 1984, στην Αγία Παρασκευή σε μισθωμένα κτήρια. Το Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό μετακόμισαν πάλι στο αρχικό κτήριο στην Φιλοθέη και μετέπειτα στην Πεύκη, όπου λειτουργούν μέχρι σήμερα. Το Γυμνάσιο και το Λύκειο συνέχισαν την λειτουργία τους στην Αγία Παρασκευή, όπου από το 1992, προκειμένου να καλυφθεί και η επαγγελματική δευτεροβάθμια εκπαίδευση, προστέθηκε και μία ακόμα σχολική μονάδα, η ΤΕΣΕΑ Κωφών & Βαρηκόων (ΦΕΚ 3740Β, 09-06-1992), που αργότερα μετονομάσθηκε σε ΤΕΕ, κατόπιν σε ΕΠΑΓ/ΕΠΑΛ και το 2017 σε ΕΝΕΕΓΥΛ (ΦΕΚ 2103Β, 19-06-2017).

Από το 2004 οι τρεις αυτές σχολικές μονάδες (Γυμνάσιο Κωφών & Βαρηκόων, Λύκειο Κωφών & Βαρηκόων και ΤΕΕ/ΕΝΕΕΓΥΛ) συνεχίζουν την λειτουργία τους συστεγαζόμενες και συνεργαζόμενες σε ένα δημόσιο σύγχρονο σχολικό συγκρότημα στην Αγία Παρασκευή, το οποίο οικοδομήθηκε το 2003 από τον Οργανισμό Σχολικών Κτηρίων βάσει προδιαγραφών για σχολικά κτήρια κατάλληλα για κωφούς και βαρήκοους. Από τον Σεπτέμβριο του 2011, βάσει σχετικής υπουργικής απόφασης (ΥΑ 53978/Γ6/10-05-2011, ΦΕΚ 1136Β, 03-06- 2011), το Ειδικό Γυμνάσιο Κωφών & Βαρηκόων και το Ειδικό Λύκειο Κωφών & Βαρηκόων λειτουργούν υπό ενιαία Διεύθυνση, διατηρώντας την διοικητική τους αυτοτέλεια ως ξεχωριστές ΣΜΕΑΕ.

Το Ειδικό Γυμνάσιο και το Ειδικό Λύκειο Κωφών & Βαρηκόων λειτουργούν βάσει της νομοθεσίας για την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (νόμοι 1566 (ΦΕΚ 167Α, 30-09-1985), 2817 (ΦΕΚ 78Α, 14-03-2000) και 3699 (ΦΕΚ 199Α, 02-10-2008), καθώς επίσης και συναφείς υπουργικές αποφάσεις και προεδρικά διατάγματα) και χορηγούν απολυτήρια εντελώς ισότιμα με τα αντίστοιχα απολυτήρια της Γενικής Εκπαίδευσης.

Οι μαθήτριες/-τές μεταφέρονται με μισθωμένα οχήματα και όσες/-οι προέρχονται από την επαρχία φιλοξενούνταν μέχρι το 2020 στο οικοτροφείο του ΙΠΕΚΒΕ στην Δροσιά, το οποίο συνεργαζόταν αδιάλειπτα με τα σχολεία μας, αλλά ανέστειλε την λειτουργία του το 2020 λόγω έλλειψης κονδυλίων.

Βρείτε και διαβάστε όλο το αφιέρωμα εδώ

Σχετικά με τον συντάκτη

Η μοναδική, πλήρως προσβάσιμη για κάθε χρήστη, διαδραστική, κοινωνική πύλη ενημέρωσης στην Ελλάδα!

Αφήστε σχόλιο

ΧΟΡΗΓΟΙ

Επιστροφή στην κορυφή