• Αρχική
  • Κοινωνικά ΝΑΙ-Α
  • 15 Απριλίου 1817 – Ιδρύεται το Αμερικανικό Σχολείο Κωφών, το πρώτο αμερικανικό σχολείο για κωφούς
Έντυπο με την αγγλική αλφαβήτα και δίπλα σε κάθε γράμμα η μετάφραση στη νοηματική

«Η απώλεια όρασης απομακρύνει τον άνθρωπο από τα αντικείμενα. Η απώλεια ακοής απομακρύνει τον άνθρωπο από τους ανθρώπους»

Emmanuel Kant

Πορτρέτο του Thomas Hopkins Gallaudet
Thomas Hopkins Gallaudet

Το 1817 ιδρύεται το πρώτο Αμερικάνικο Σχολείο για Κωφούς, το American School for the Deaf, στο Hartford του Connecticut από τον Thomas Hopkins Gallaudet.

Ο πρώτος δάσκαλος του σχολείου αυτού ήταν ο Laurent Clerc, ένας κωφός Γάλλος.

Ο τρόπος επικοινωνίας ήταν η νοηματική και η γλώσσα διδασκαλίας τα Αγγλικά με νεύματα, που βασίζονταν σε μια εκδοχή της γαλλικής νοηματικής. O Gallaudet πήγε το 1815 στην Ευρώπη προκειμένου να εξετάσει την προφορική μέθοδο της οικογένειας Braidwood στην Αγγλία και τη νοηματική των L’ Eppe και Sicard στο Εθνικό Ινστιτούτο Κωφαλάλων στο Παρίσι. Η απόρριψη της πρότασης του Gallaudet από τον Braidwood να μάθει τη μέθοδό του σε λίγους μήνες, τον οδήγησε να αλλάξει την αρχική του σκέψη, να επιλέξει τα καλύτερα στοιχεία από τις δύο μεθόδους. Επέστρεψε μετά από ένα χρόνο στις ΗΠΑ, αφού είχε εκπαιδευτεί στη Γαλλική νοηματική μαζί με τον Clerc, μαθητή του Sicard, ο οποίος δίδαξε στο νέο σχολείο που ιδρύθηκε.

Αρχικά χρησιμοποίησαν μια εκδοχή της γαλλικής νοηματικής. Αφού έμαθε ο Clerc αγγλικά, προσπάθησαν να διαμορφώσουν μια νέα νοηματική προσαρμοσμένη στις δικές τους ανάγκες. Το πρώτο αυτό σχολείο χρησιμοποιούσε αποκλειστικά τη νοηματική για τη διδασκαλία ενώ παρείχε τάξεις για την εκμάθηση του προφορικού λόγου.

Με την πλήρη απομάκρυνση από τη διδασκαλία του προφορικού λόγου, στη δεκαετία του 1820, τα αμερικάνικα δημόσια σχολεία κωφών απομακρύνθηκαν από την απόδοση των Αγγλικών με νεύματα (Signed English) και χρησιμοποίησαν την American Sign Language (ASL) ως γλώσσα διδασκαλίας.

Μεταξύ του 1860 και 1900, αυξήθηκε το ενδιαφέρον προς τις προφορικές μεθόδους.

O Horace Mann έγραψε μια αναφορά για την επιτυχία των προφορικών μεθόδων, αφού επισκέφτηκε σχολεία στη Γερμανία και Βρετανία το 1844.

Αυτή η αναφορά σηματοδοτεί το ξεκίνημα του ενδιαφέροντος γύρω από τις προφορικές μεθόδους. Το 1867 ιδρύθηκαν δύο νέα σχολεία. Το σχολείο κωφών Lexington στην Νέα Υόρκη και το σχολείο Clarke στη Μασαχουσέτη. O Gardner Hubbard, ιδρυτής του σχολείου Clarke, θεώρησε ότι το σχολείο αυτό θα εξυπηρετούσε τις ανάγκες των βαρήκοων και μεταγλωσσικά κωφών αν και δεχόταν και άλλους μαθητές . Ο γιος του T.H. Gallaudet, Edward Miner Gallaudet, διευθυντής του Ινστιτούτου Columbia και του Εθνικού Κολεγίου Κωφαλάλων που αργότερα μετονομάστηκε σε Gallaudet, πρότεινε στους διευθυντές των σχολείων να χρησιμοποιούν την ομιλία και τη χειλεανάγνωση συμπληρωματικά με τη νοηματική. Έτσι ο Donald Moores (1978), δήλωσε ότι «αν ο T.H. Gallaudet, είναι ο πατέρας της εκπαίδευσης των κωφών στις ΗΠΑ, ο Edward Miner Gallaudet είναι ο πατέρας της προφορικής εκπαίδευσης».

Στα τέλη της δεκαετίας του 1860, ιδρύθηκαν τα πρώτα «προφορικά» σχολεία και το 1869 τα πρώτα ημερήσια σχολεία.

Τα ημερήσια σχολεία χρησιμοποιούσαν προφορικές μεθόδους μέχρι τη δεκαετία του 1960. Η διαμάχη γύρω από τις μεθόδους επικοινωνίας ξεκίνησε τη δεκαετία του 1880, καθώς η αποκλειστικά προφορική προσέγγιση έγινε η μέθοδος που κυριάρχησε. Τη μέθοδο αυτή προώθησε από το 1870-1900 ο A.G. Bell, ο οποίος δίδαξε την οπτικοποιημένη ομιλία, μια μέθοδο άρθρωσης που δημιουργήθηκε από τον πατέρα του.

Βοήθησε να οργανωθούν οι εκπαιδευτές προφορικού λόγου ξεκινώντας το αμιγώς προφορικό κίνημα. Ο Bell πίστευε ότι οι κωφοί μπορούν να μάθουν να μιλούν, να κάνουν χειλεανάγνωση και να ενσωματωθούν πλήρως με τους ακούοντες. Ήταν ενάντια στον αποκλεισμό, ακόμα κι αν αυτός αποτελούσε επιλογή του κωφού. Υποστήριξε την ένταξη στα σχολεία ακουόντων παρά τη διαχωριστική εκπαίδευση στα σχολεία Κωφών. Η λύση δόθηκε στο 2ο Παγκόσμιο Συνέδριο για την Εκπαίδευση των Κωφών στο Μιλάνο το 1880, που ήταν θριαμβευτική για τους «προφοριστές».

Το Κογκρέσο θεώρησε την αδιαμφισβήτητη υπεροχή της ομιλίας σε σχέση με τη νοηματική, προκειμένου να οδηγήσει τους κωφούς στην κοινωνική ένταξη και να τους δώσει καλύτερη γνώση της γλώσσας.

Η διαμάχη ανάμεσα στους προφοριστές και στους χρήστες A.S.L. ( Sign Language) ορίστηκε από τους Κωφούς ως ο Πόλεμος των 100 χρόνων.

Διαβάστε επίσης:

Αββά Charles-Michel de l’Épée: Η ιστορία του “πατέρα των κωφών”

Σχετικά με τον συντάκτη

Η μοναδική, πλήρως προσβάσιμη για κάθε χρήστη, διαδραστική, κοινωνική πύλη ενημέρωσης στην Ελλάδα!

Αφήστε σχόλιο

ΧΟΡΗΓΟΙ

Επιστροφή στην κορυφή